VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na letišti chystají terminál za miliardu a půl

Brno /PŘIDÁNO AUDIO/ - Logistické centrum, které v sobě spojí leteckou, vlakovou i silniční dopravu, podle krajských radních vyroste na letišti v Tuřanech.

31.3.2009 10
SDÍLEJ:

Letištní hala v Brně-TuřanechFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nákladní terminál za půldruhé miliardy korun, který propojí leteckou, silniční i železniční dopravu, možná vznikne na brněnském letišti v Tuřanech. Jeho stavba je naplánována v pětiletém programu rozvoje letiště, který v úterý dopoledne schválila Rada Jihomoravského kraje.

„Letiště se nachází v místě, kde na něj navazuje železnice i dálnice. Je to ideální poloha,“ řekl jihomoravský radní Milan Venclík. Podle něj má podobné centrum velký význam. „Pomůže to určitě rozvoji města Brna i Jihomoravského kraje,“ myslí si Venclík.

Postup po etapách

Velkorysá stavba však v Tuřanech nevyroste hned a naráz. „Musíme stavbu rozdělit do etap. V té první vznikne jen samostatný kargo terminál. Ve druhé potom logistické centrum, v němž uvažujeme o propojení letiště, železnice a dálnice,“ vysvětlil jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Terminál by měli stavebníci vybudovat v následujících pěti letech a bude stát asi sedmdesát milionů korun. „Logistické centrum za půldruhé miliardy je zařazené do dlouhodobého plánu. Takže potrvá ještě dlouho, než vyroste,“ doplnil mluvčí hejtmana Jan Chmelíček. Postavení terminálu i centra chtějí krajští radní zaplatit hlavně z peněz, jež získají z evropských fondů.

Myšlenka na vybudování nákladního terminálu nová není. „Projekt připravujeme dlouhodobě, myšlenka na něj se zrodila v roce pětadevadesát. Rozvoj města i kraje nás totiž nutí k tomu, abychom hledali možnosti právě v oblasti letecké nákladní dopravy,“ uvedl Jiří Filip ze společnosti Letiště Brno, která letiště provozuje .

Krajští zastupitelé se tento nápad rozhodli podpořit. „Až dosud se jako skladovací prostory nákladní dopravy využíval jen majetek po armádě, konkrétně takzvané úly,“ objasnil hejtman Hašek, proč radní na záměr kývli.

První muž jižní Moravy vidí v chystaném centru nákladní dopravy přínos nejen pro obchodníky. „Postavení terminálu bude také jedno z opatření našeho boje proti hospodářské krizi,“ věří jihomoravský hejtman. Místo s takřka ideálním dopravním zázemím podle něj může přitáhnout další investory a zaměstnavatele. Také samotná stavba má poskytnout práci stavebníkům a jejich zaměstnancům.

Podle ekonomů jsou Haškovy úvahy správné. „Dopravní obslužnost je jedna z nejdůležitějších podmínek, aby daná lokalita byla atraktivní. Hraje dokonce zásadní roli. Nikdo však neví, jak se projeví hospodářská krize,“ uvedl ekonom Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus. Sám však vidí spíše plusy. „Podle mého je právě nyní vhodný okamžik něco podobného uskutečnit. Až se krize přežene, je dobré být připravený,“ předpověděl Hatlapatka.

Letiště v Tuřanech však během příštích pěti let čekají i další změny. Radní naplánovali další kroky jeho rozšíření. Peníze z evropských fondů půjdou také na elektronické zabezpečení za sedmdesát až sto milionů korun. Odborníci ho musí upravit, aby vyhovovalo požadavkům na hraniční přechody mezi schengenským prostorem a zeměmi mimo něj. Kvůli tomu se také rozšíří odbavovací terminál pro cestování mimo schengenský prostor.

Více linek a lidí

Vedení kraje také plánuje pořídit pro letiště elektronické přibližovací zařízení, které umožňuje letadlům přistávat při nulové viditelnosti, a nové hasičské auto za patnáct milionů. „Další úkol pak bude vybudovat na letišti novou hasičskou stanici. Stát má asi čtyřicet milionů,“ předeslal hejtman Michal Hašek.

Zmodernizování areálu má podle radních přispět ke zvýšení výkonů letiště z dnešního půl milionu odbavených cestujících za rok na zhruba osm set tisíc. Vzroste i počet pravidelných linek. „Mezi nejžádanější destinace podle průzkumu cestujících patří Paříž, Barcelona, sever Itálie, Moskva, Kyjev a další místa v zemích bývalého Sovětského svazu,“ doplnil předseda představenstva Letiště Brno Jiří Filip.

Autor: Petr Jeřábek

Místo události:
31.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies