VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na noční rozjezd dobíhali Brňané poprvé už před 70 lety. Vozily je tramvaje

Brno - Brněnské noční linky, takzvané rozjezdy, slaví kulaté výročí. Poprvé odvážely tramvaje lidi od hlavního vlakového nádraží v noci před sedmdesáti lety.

2.6.2016 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Každou noc vždy v celou hodinu přestupní uzel u hlavního vlakového nádraží zaplní pobíhající lidé a dvaadvacet autobusů nočních linek. Vše trvá jen pár minut a opět je klid. Od hlavního nádraží odvážejí takzvané rozjezdy Brňany už sedmdesát let.

Poprvé vyjely v Brně v noci druhého června 1946. „Nebylo to ale úplně poprvé, už dřív se občas jízdní řád přizpůsobil potřebám obyvatel města. Větší rozmach kultury a večerní zábavy vyžadovalo zavedení stálého jízdního řádu," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Například v padesátých letech jezdily tramvaje z hlavního nádraží s intervalem maximálně padesát minut, tedy kratším, než teď.

Až do roku 2004 lidé v noci mohli cestovat i tramvajemi. „O čtyři roky dřív vznikl současný systém, v prvních letech přesto jezdily i tramvaje číslo 1 a 8. Od roku 2004 ale jezdí už pouze autobusy," doplnila mluvčí.

O víkendech nyní vypraví dopravní podnik až padesát autobusů za noc.

V devadesátých letech ale i v noci museli lidé řešit složité přestupy. „Linky se nesmyslně křížily a noční cestování bylo zdlouhavé. Teď je systém perfektní a za hodinu se v noci dostanu z jednoho konce Brna na druhý," vysvětlila Irena Hladká, která žije v Kohoutovicích. Právě spokojenost cestujících je důvod, proč dopravní podnik žádné změny v zaběhnutém režimu nechystá.

V současnosti je až na drobnosti systém nočních linek ideální i podle odborníků na dopravu. „Funguje naprosto perfektně. Počáteční hlasy o zvýšených dopadech na životní prostředí vedené myšlenkou, že nahrazení tramvají autobusy je neekologické, jsou vyváženy argumentem snížení hluku a spotřeby elektrické energie," připomněl ředitel pro vývoj a výzkum z Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Obdobný systém by podle něj v jiných městech nefungoval. „Brno na to má ideální velikost. Navíc je město vysokých škol, studuje zde téměř sto tisíc vysokoškoláků, což v kontextu faktu, že noční spoje jsou využívány převážně mladšími lidmi," doplnil odborník.

Noční linky si kromě cestujících oblíbili i někteří řidiči dopravního podniku. Někteří dokonce řídí pouze v noci. „Tyto linky jsou specifické. A to hlavně přístupem cestujících. Jsou veselí, zpívají. Často jsou posilněni alkoholem, takže se řidičů ptají na zcela banální otázky. Případy, kdy jsou cestující agresivní, jsou ojedinělé," tvrdí řidič Marek Rossi.

Autor: Alžběta Nečasová

Znáte lepší systém nočních rozjezdů než ten v Brně?

ANO

4 %

NE

96 %

Hlasovalo: 181

Anketa byla ukončena

2.6.2016 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Kanadská borůvka

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.

Za kávu mu platí místo penězi dobrým skutkem. Inspirovala ho dalajlámova kočka

Brno - Dostat kávu, aniž by museli sáhnout do peněženky, mohou lidé od června na Zelném trhu. „U nás všichni platí dobrým skutkem," říká autor nápadu Libor Hoření.

Čtvrt hodiny nebeského divadla? Ohňostroj na Špilberku chystali patnáct hodin

Brno /REPORTÁŽ/ - Špilberk obsadili v osm hodin ráno. A večer z něj Brňanům ukázali, jak vypadá Nebe na zemi. Než ale ohňostrůjci ze společnosti Flash Barrandov SFX závěrečnou show festivalu Ignis Brunensis pod tímto názvem odpálili, čekaly je ještě dlouhé hodiny práce na jihozápadním bastionu hradu, přímo pod pražícím sluncem.

Auto bez řidiče i se zataženou ruční brzdou vjelo do silnice. Blokovalo provoz

Brno – Řidič zřejmě nechyběl autu, které se v neděli ráno samovolně rozjelo směrem na silnici. Poblíž zastávky Kartouzská pak v jízdním pruhu zavazelo projíždějícím lidem. Zpátky na parkovací místo jej odtlačili strážníci.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies