VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na noční rozjezd dobíhali Brňané poprvé už před 70 lety. Vozily je tramvaje

Brno - Brněnské noční linky, takzvané rozjezdy, slaví kulaté výročí. Poprvé odvážely tramvaje lidi od hlavního vlakového nádraží v noci před sedmdesáti lety.

2.6.2016 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Každou noc vždy v celou hodinu přestupní uzel u hlavního vlakového nádraží zaplní pobíhající lidé a dvaadvacet autobusů nočních linek. Vše trvá jen pár minut a opět je klid. Od hlavního nádraží odvážejí takzvané rozjezdy Brňany už sedmdesát let.

Poprvé vyjely v Brně v noci druhého června 1946. „Nebylo to ale úplně poprvé, už dřív se občas jízdní řád přizpůsobil potřebám obyvatel města. Větší rozmach kultury a večerní zábavy vyžadovalo zavedení stálého jízdního řádu," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Například v padesátých letech jezdily tramvaje z hlavního nádraží s intervalem maximálně padesát minut, tedy kratším, než teď.

Až do roku 2004 lidé v noci mohli cestovat i tramvajemi. „O čtyři roky dřív vznikl současný systém, v prvních letech přesto jezdily i tramvaje číslo 1 a 8. Od roku 2004 ale jezdí už pouze autobusy," doplnila mluvčí.

O víkendech nyní vypraví dopravní podnik až padesát autobusů za noc.

V devadesátých letech ale i v noci museli lidé řešit složité přestupy. „Linky se nesmyslně křížily a noční cestování bylo zdlouhavé. Teď je systém perfektní a za hodinu se v noci dostanu z jednoho konce Brna na druhý," vysvětlila Irena Hladká, která žije v Kohoutovicích. Právě spokojenost cestujících je důvod, proč dopravní podnik žádné změny v zaběhnutém režimu nechystá.

V současnosti je až na drobnosti systém nočních linek ideální i podle odborníků na dopravu. „Funguje naprosto perfektně. Počáteční hlasy o zvýšených dopadech na životní prostředí vedené myšlenkou, že nahrazení tramvají autobusy je neekologické, jsou vyváženy argumentem snížení hluku a spotřeby elektrické energie," připomněl ředitel pro vývoj a výzkum z Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Obdobný systém by podle něj v jiných městech nefungoval. „Brno na to má ideální velikost. Navíc je město vysokých škol, studuje zde téměř sto tisíc vysokoškoláků, což v kontextu faktu, že noční spoje jsou využívány převážně mladšími lidmi," doplnil odborník.

Noční linky si kromě cestujících oblíbili i někteří řidiči dopravního podniku. Někteří dokonce řídí pouze v noci. „Tyto linky jsou specifické. A to hlavně přístupem cestujících. Jsou veselí, zpívají. Často jsou posilněni alkoholem, takže se řidičů ptají na zcela banální otázky. Případy, kdy jsou cestující agresivní, jsou ojedinělé," tvrdí řidič Marek Rossi.

Autor: Alžběta Nečasová

Znáte lepší systém nočních rozjezdů než ten v Brně?

ANO

4 %

NE

96 %

Hlasovalo: 181

Anketa byla ukončena

2.6.2016 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Vypnuli řečkovickou kašnu. Závadu se pokusí rozluštit technici

Domácí celek do sezony vstoupí v nových dresech, které mění po dvou letech. Zdobí je výrazné bílé pruhy na ramenou a kolem krku. Na hrudi se pak hráčům skví název nového titulárního partnera, společnosti Synerga.

Jen výhra, žádná omluvenka, burcuje kouč Habanec před Baníkem

AKTUALIZOVÁNO

Za brutální vraždu matky a bratra dostal houslista dvacet let

Brno, Jihlava – Za vraždu matky a bratra dostal šestadvacetiletý nadějný hudebník Marek Č. z Jihlavy dvacet let vězení. Ve čtvrtek o tom rozhodl Krajský soud v Brně. Marek Č. by si měl trest odpykat v nejpřísnějším vězení se zvýšenou ostrahou. Rozsudek zatím není pravomocný. Obžalovaný i státní zástupce si ponechali lhůtu na případné odvolání. Kauzou by se tak mohl zabývat ještě Vrchní soud v Olomouci.

Přes Česko se ode dneška vracejí ze cvičení konvoje americké armády

Českem ode dneška do pondělka projede šest konvojů s maximálně 300 americkými vojáky, kteří se vracejí ze cvičení Saber Guardian 2017 v Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. Hranice překročí u Břeclavi a po dálnicích kolem Brna, Prahy a Plzně přejedou u Rozvadova do Německa. První konvoj by měl na české území vjet ve čtvrtek kolem 17.00. Ve čtvrtek to sdělil generální štáb české armády.

OBRAZEM: Mávali třásněmi a vytvořili rekord. Ve vlajce bylo 272 lidí

Brno – Žluté a modré třásně, kterými členové Evropského parlamentu mládeže mávají nad hlavami, a k tomu sílicí pokřik. Přes dvě stě padesát lidí ze čtyřiceti států Evropy ve čtvrtek v brněnských Lužánkách tvoří rekordní živou vlajku Evropské unie. Setkání členů parlamentu mládeže se díky tomu zapisuje do České knihy rekordů. 

Pavlík chce být slušný kapitán. Nejsme zvěř, říká

Brno – Stačilo mu půl roku, aby se posunul do ústřední role ve fotbalové Zbrojovce. Obránce Petr Pavlík v létě převzal kapitánskou pásku od dlouholetého brněnského lídra Pavla Zavadila, který odešel do Opavy. „Jsem rád, že jsem měl čest ho půl roku zažít. Dobré vlastnosti jsem se snažil odkoukat,“ usmívá se třicetiletý stoper.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení