VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na opravy silnic v kraji chybí 220 milionů

Jižní Morava /ANKETA, INFOGRAFIKA/ – Snížená rychlost. Zvýšené nebezpečí. Dbejte větší opatrnosti. Po letošní zimě se s podobnými varováními setkají řidiči na jižní Moravě. Silnice totiž opět obdařila tisícovkami výtluků. Celkovou škodu silničáři odhadují na tři sta milionů korun. Jenže v kase mají pro tento účel jen osmdesát milionů.

29.3.2011 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK / Matej Slávik

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v úterý ve 20:00, najdete ve středečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

„Za peníze které máme, dokážeme opravit jen čtyřicet kilometrů silnic. Ale doufáme, že se během roku ještě nějaké peníze na opravy najdou,“ přiznal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Na zbytku zničených silnic musí stačit značky s upozorněním na špatný povrch a nařízeným omezením. Tam kde to nestačí, přistoupí silničáři k takzvanému lepení výtluků. „Na záplaty výtluk předpokládáme dát dalších šedesát milionů,“ podotkl Zouhar. Celkově dostává správa silnic na veškerou údržbu 560 milionů korun. Ovšem jen náklady na solení a posyp letos činily 250 milionů.

Řidiči jsou přitom na některých místech jižní Moravy už doslova zoufalí. „Jeden z nejhorších úseků, kterým pravidelně projíždím, je silnice u Holštejna. Díry ve vozovce jsou v podstatě už od Lipovce k Holštejnu, od Holštejna k rozcestí U Kaštanu, je to pak ještě horší. Kromě děr ničí auto i vystouplý a chatrný provizorní mostek po propadu silnice,“ řekla řidička Miroslava Kubíčková ze Senetářova na Blanensku.

Prakticky po každé zimě se až čtyři metry široké výtluky objevují také na silnici mezi Dolenicemi a Břežany na Znojemsku. „Silnice mezi se dá projet jen na dvojku a jako slalom. Hluboké nejsou, ale je to jedno oraniště. Silničáři to lepí každé jaro. Dnes tudy navíc jezdí integrovaná doprava. Myslí, že kdyby byla tvrdší zima, tak tam letos ani žádný asfalt nezůstal,“ řekl starosta Dolenic Viktor Antl.

Na pořádné opravy silnice už dlouho čekají také v Moutnicích a Velkých Němčicích na Hodonínsku. „Silnice na Moutnice je opravdu v mizerném stavu, jsou v ní obrovské díry. Vím to z vlastní zkušenosti, sám po ní jezdím. Musíte jet velice opatrně a dávat velký pozor, jinak vás to může stát nápravu. Obyvatele obce to dost trápí, stala se z toho totiž hodně využívaná silnice. Je to zkratka do jižních částí Brna, mnozí lidé tudy jezdí do práce,“ upozornil velkoněmčický starosta František Smetana.

#nahled|http://g.denik.cz/50/10/silnice_jizni_morava_infografika__denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/10/silnice_jizni_morava_infografika_.jpg|Které silnice na jižní Moravě jsou v nejhorším stavu.#

Zároveň dodal, že se obce o nápravu už roky snaží bezúspěšně. „Už to řešíme pět let, jen já jsem byl na třech jednáních se silničáři. Dohodnutá oprava se ale nikdy neuskutečnila. Nezbývá nám, než dál,“ krčil rameny Smetana.

Jenže silničáři podobných žádostí od lidí i vedení obcí mají stovky. „V kraji potřebuje opravit dva tisíce kilometrů silnic druhých a nižších tříd. To by nás stálo šest miliard korun a takové peníze ani zdaleka nemáme. Přitom každá další zima situaci ještě zhoršuje,“ upozornil ředitel silničářů Zouhar.

Dobrou zprávou pro řidiče jsou alespoň rychlejší opravy silnic placené z evropských fondů. Jihomoravskému kraji se totiž díky otevření veřejných zakázek podařilo ušetřit čtyřicet procent z ceny s níž původně jeho představitelé počítali. „Úspora z již připravených smluv je oproti předpokladům 261 milionů. V případě, že se podaří úspěšně završit zadávací řízení i na zbývající projekty, tak úspora dosáhne 350 milionů,“ sdělil krajský mluvčí Jiří Klement.

Levněji se tak rekonstruuje například průtah Ratíškovicemi či Moravským Krumlovem, nebo cesta z Popůvek na Ostrovačice. Ušetřené peníze poputují opět jen na opravy zařazené do evropských fondů, u nichž kraj musí platit patnáct procent ceny. „Na opravy po zimě je tedy nemůžeme použít,“ upozornil Zouhar.

Víte o dalších silnicích, které by potřebovaly opravit? Napište svoje zkušenosti do diskuze pod článkem

Pojišťovny: rozbitých aut přibylo

Jižní Morava – Po zimě jsou jihomoravské silnice plné děr. Jedna z nich stála Františka Hlínu zadní kolo. „Vjel jsem na motorce do kaluže, jenomže v ní byla díra a ze zadního kola jsem měl vajíčko,“ popsal nehodu Hlína.

Podobnou situaci v těchto měsících zažilo ale daleko víc lidí. Zástupci pojišťoven se shodují, že případů, kdy řidič zničí svoje auto či motorku na rozbité silnici, letos přibylo. Do pojišťovny Kooperativa volalo minulý měsíc kvůli podobnému problému i dvacet lidí denně. „Za poslední čtyři měsíce jsme zaregistrovali celkem 680 škod způsobených výtluky v silnicích. Na jižní Moravě se stalo asi třicet případů,“ uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Letošní zima byla podle něj z pohledu těchto škod výrazně horší než loňská. Nárůst případů počítá v řádu desítek procent.

Jen na jižní Moravě odhadl výšku škod na půl milionu korun. „Škody je možné likvidovat pouze z havarijního pojištění. V případě, že ho majitel vozů nemá sjednané, může se s náhradou škody obrátit na správce silnice. Vždy je ale nutné událost nafotit a případně i zajistit svědky,“ upozornil Káňa.

Hlína si škodu na motocyklu ale proplatit nenechal. Zhodnotil, že situaci mohl předvídat. Vedoucí oddělení likvidací v pojišťovně Triglav David Nastoupil se však setkal i s opačnými případy. „Stává se, že řidič najede do díry schválně, aby mu pojišťovna proplatila opravu podvozku,“ postěžoval si Nastoupil.

S tím, že v posledních měsících přibylo nehod na rozbitých silnicích, souhlasí i Mikuláš Duda z pojišťovny Direct. Většina škod způsobená stavem silnic je podle něj vždy hlášena v druhé půlce zimy. „Poškození cest dosahuje v těchto měsících vrcholu. Tyto případy nám většinou lidé hlásí bezprostředně po události, protože charakter škody velmi ztěžuje pojízdnost aut. Jedná se o zdeformované disky, proražené pneumatiky i poškozená geometrie náprav,“ vypočítal Duda.

Odborník z Centra dopravního výzkumu v Brně Jindřich Frič říká:

Víc se bourá na kvalitních silnicích

Brno /ROZHOVOR/ - Podle odborníků z brněnského Centra dopravního výzkumu nejsou výtluky v silnicích zásadní příčinou nehod na silnicích. „Příčina označená jako závada komunikace tvoří jedno procento ze všech evidovaných dopravních nehod,“ říká dopravní odborník Jindřich Frič.


Lze říct, kolik dopravních nehod se stane kvůli výtlukům?
Špatný stav silnice způsobí jednu smrtelnou nehodu, jedno až dvě těžká zranění a zhruba sedm lehkých zraněných ročně. Další příčinou je technický stav silnice. Ten je uváděný zhruba u desítky smrtelných nehod a třiceti nehodách se závažnými následky na zdraví. V porovnání s příliš vysokou rychlostí, špatným předjížděním či stylem jízdy to tedy není významná příčina.

Lze zhodnotit, jak jsou klasické výtluky nebezpečné pro řidiče například v porovnání se zvlněnými silnicemi či špatně znatelným vodorovným značením?
Porovnání je vzhledem k malému počtu takových problémů nedostatečně průkazné. Srovnání však vyznívá v neprospěch výtluků, které jsou uváděné jako příčina asi devětkrát častěji než podélné zvlnění či znečištění, chybějící či špatné dopravní značení.

Je možné nějak ovlivnit či omezit vznik výmolů po zimě?
Výtluky vznikají obvykle v místě, kde předtím byly trhliny. Ošetřením trhlin před zimou lze zamezit vnikání vody do konstrukce silnice, jejímu zmrznutí a následnému vzniku výtluku. Účinnou údržbou před zimou je tedy možno vznik některých výtluků omezit.

Jsou silnice stavěné podle současných technologií odolnější, než silnice dejme tomu dvacet, třicet let staré?
Současné technologie, které využívají takzvaných modifikovaných asfaltů, jsou samozřejmě odolnější proti vzniku poruch než technologie používané dříve. I tak však bez řádné údržby je jejich životnost obvykle kratší, než je životnost plánovaná.

PETR JEŘÁBEK
REDAKTOŘI ROVNOSTI

Měl by kraj dávat víc peněz na opravy silnic?

Ano

86 %

Ne

14 %

Hlasovalo: 49

Anketa byla ukončena

29.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V Karviné jde o dost. Trenéři Zbrojovky ladili hlavy hráčů

Opravené brněnské Hlavní nádraží. Foto: Deník/Lenka Jebáčková
12

Průvan v čekárnách a špatné parkování před vlakovými nádražími ukončí opravy

Po deseti letech končí vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko

Brno – Vladimír Bielko řídil deset let všechny důležité kroky, které brněnští radní v dopravě podnikli. Pod jeho vedením dohlížel odbor na provoz ve městě i stavbu nejdůležitějších dopravních staveb. K poslednímu zářijovému dnu však odchází.

Meeting Brno: Zastupitelé objevili chyby u Německého domu i výstavy aut

Brno - Kontrolní výbor brněnského zastupitelstva objevil nejasnosti v pořádání letních akcí brněnského turistického centra. Problém je s maketou Německého domu i prodejní výstavou automobilů.

Rodina v Brně se přiotrávila oxidem uhelnatým. Ženu se nepodařilo zachránit

Brno - Mladá rodina z Brna se v přiotrávila plynem unikajícím z karmy v koupelně. V pátek po třetí hodině ráno k hlášení vyjela záchranná služba, ženu se přes všechnu jejich snahu nepodařilo zachránit. Muže a dvě děti převezli do nemocnice.

Žhář v noci prošel Brnem. Způsobil škodu za pětačtyřicet tisíc

Brno /FOTOGALERIE/ - Sobotní cesta žháře Brnem zaměstnala celkem šestkrát v brzkých ranních hodinách hasiče. Při cestě z Králova Pole do Žabovřesk zapaloval popelnice a kontejnery.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení