Záchranný průzkum při připravované rekonstrukci si objednalo město, které dlouho očekávané opravy ulic chystá. „Vybraná archeologická společnost bude pracovat souběžně se stavebníky," uvedla mluvčí magistrátu Soňa Haluzová.

Podle Davida Merty ze společnosti Archaia, která má výzkum na starost, lze očekávat, že se výkopy dotknou intravilánu historické vesnice Žabovřesky ze začátku čtrnáctého století. „O vesnici máme doposud především historické zprávy. Uvidíme, co se podaří doložit i archeologickými nálezy," nastínil Merta.

V Žabovřeskách jako zastavěné obci neměli archeologové v minulosti moc příležitostí k výzkumu. „Jakýkoliv archeologický nález z historické doby tak je přínosný k doplní znalostí, co o Brně máme. Zatím toho moc nevíme, máme spíš jen náznaky," poznamenal Merta.

Nejen středověké pozůstatky ale vědci v Minské a Horově očekávají. Výkopy pro ně znamenají sondu do vývoje dřívější krajiny a města. „Místo je už svojí polohou nad nivou Svratky. A tedy příhodné k pravěkému osídlení. To je také už místně doložené," uvedl Merta.

S opravami ulice město původně počítalo už na rok 2013. Projekt ale odložilo a dalo přednost rekonstrukci Milady Horákové. Datum začátku oprav přesunulo na letošní podzim. Ale i tento termín posunulo. „Nemá cenu něco takového začínat na zimu. Sice může být podobně příznivé počasí, jako bylo poslední zimu, ale také může vše zasněžit, v ulici se pracovat nebude a ani po ní nepojedou tramvaje a auta," řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Zdůraznil přitom, že smlouva na opravy je podepsaná a město má potřebná povolení. „Ve výběrovém řízení jsme nemuseli nikoho vyřazovat, a tak se nikdo ani neodvolal," sdělil Kotzian.

Právě kvůli přezkoumání výběrového řízení na firmu, která ulici opraví, se loni několik měsíců zdržela příprava rekonstrukce Milady Horákové.

Na opravy se už chystá dopravní podnik. Znamená to totiž výluky tramvají i autobusů. „Tramvaj ve směru od centra skončí úvratí před kinem Lucerna, náhradou posílíme kapacitu tramvají z Bystrce přes Pisárky do centra a dále trolejbusů z Komína přes Žabovřesky na Českou. Lokální obsluhu v oblasti Burianova náměstí zajistí minibusy," naznačila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Podle starosty Žabovřesk Pavla Tyralíka rekonstrukce ovlivní život lidí i obchodníků v ulicích. „Vynasnžíme se to všem usnadnit. Obchodníci dostanou slevu z nájmu v městských domech," informoval.

V Minské a Horově je nutné opravovat prakticky vše. Kanalizace je přes sto let stará, povrch silnice zvlněný a připomíná tankodrom, koleje se také blíží havarijnímu stavu. „Na některých úsecích je proto výrazně snížená nejvyšší rychlost na dvacet kilometrů v hodině," upozornila Hailichová.

V září letošního roku se dokonce v ulici propadla vozovka přímo pod kolejemi. Unikající voda tam totiž vytvořila pod povrchem díru, takzvanou kavernu. Na tři týdny pak byla ulice pro tramvaje zavřená.

Podle ředitele Brněnských vodáren a kanalizací Miroslava Nováčka může právě jen velká rekonstrukce podobným nehodám předejít. „Stále sledujeme statiku kanálu, jenže vzhledem k jeho stáří je to velký problém," řekl.

Se stavem ulice mají řidiči problém i bez propadání. „Připomíná to tankodrom. A to po ulici musím jet na cestě domů jen asi sto metrů, než odbočím," poznamenal Karel Slabý.