VYBERTE SI REGION

Na tramvaje se práší. Do muzea nepojedou

Brno – Nejstarší koněspřežná tramvaj v republice stojí v depu. Před zraky veřejnosti vyjede jen výjimečně. Klenot hromadné dopravy, který díky svému stáří nemá v Česku obdoby, skrývají zdi vozovny v Medlánkách. Technické muzeum, jemuž koněspřežka patří, ji v nejbližších letech ani nevystaví. Nemá peníze.

3.5.2014 1
SDÍLEJ:

Historická koněspřežná tramvaj v Brně.Foto: Aktron

Stejně jsou na tom i další historické tramvaje, autobusy nebo vlaky roztroušené po vozovnách v celém Brně. Sjednotit je na jednom velkém místě ve veřejné expozici jen tak nepůjde. „Abychom muzeum rozšířili o další část, potřebujeme mít vhodné prostory, zajistit jejich rekonstrukci a opravit staré vozy," uvedl náměstek ředitele brněnského Technického muzea Ivo Štěpánek.

Do nové expozice za osmdesát milionů vedení muzea plánovalo přesunout všech osmdesát vozů, které vlastní. Některé z nich měly dokonce jezdit kolejích v uměle postavené prvorepublikové uličce s dobovými obchody.

Na zbudování jim ale chyběly prostory. Stejně jako peníze. „Ubývá nám investic. Musíme neustále škrtat v rozpočtu. O nějakém rozsáhlém rozšíření muzea v nejbližších letech nemůže být řeč," dodal Štěpánek.

K postavení dopravního muzea byli nejblíže v roce 2011. Tehdy měli zájem o bývalý areál Tesly v Purkyňově ulici hned vedle budovy muzea. Dohoda s vlastníkem areálu však padla kvůli jeho ekonomickým problémům. Vedení se tak muselo začít poohlížet po nových prostorách.

Jedny z dostupných, které už navíc muzeum vlastní, jsou v Líšni. V tamějším areálu městské hromadné dopravy se nachází většina depozitáře. „Vím, že tam je dost tramvají z Ostravska. Hlavně úzkorozchodky, které jsou dost na pomezí mezi tramvají a vlakem," řekl brněnský nadšenec do železnic Martin Vybíral.

Potvrdil to i odborník z Technického muzea Tomáš Kocman. „V depu v Líšni je přes sedmdesát vozů. Mezi nimi i parní lokomotivy a železniční vlaky," sdělil Kocman.

Na exponáty do Líšně se ale lidé můžou vydat jen několikrát do roka. „Návštěvníci se musí dopředu objednávat ve velkých skupinách," dodal Kocman.

Podle Vybírala by depo v Líšni bylo pro chystané muzeum ideální. „Dřív tam vedla trať a mohlo by to být zajímavější. Teď jsou koleje ale rozebrané a tramvaje se na výstavy převáží nákladními auty," řekl Vybíral.

S opravou kolejí mezi zastávkami Stránská skála a bývalou Holzovou, na které depo leží, však město v nejbližších letech nepočítá. „Nevím zatím nic o tom, že by se měla trať znovu obnovit," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Podobně se k opravám dříve vyjadřovalo i vedení města. Podle náměstka primátora Roberta Kotziana by ji město mohlo nechat opravit nejdříve za pět let. Své dřívější vyjádření včera nepotvrdil. Nebral telefon.

Štěpánek by přesto chtěl chystané muzeum jinde. Kdy by v Brně mohlo vyrůst, to zatím neví. „O jeho budoucnosti stále jednáme. Je to ale běh na dlouho trať a nedovedu ani orientačně říct, kdy bychom ho mohli postavit," povzdechl si náměstek.
Brňané se tak i nadále k historickým tramvajím dostanou jen několikrát do roka na různých festivalech nebo ojedinělých výstavách. Zbytek roku stráví zavřené v depu.

TOMÁŠ KREMR
PETR JEŘÁBEK

Autor: Redakce

3.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Ilustrační foto. Nehoda.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Jihomoravská ČSSD chce ve vedení strany Sobotku a Tejce

Brno – Jihomoravská ČSSD na sobotní krajské konferenci v Brně schválila nominaci premiéra Bohuslava Sobotky na předsedu strany a Jeronýma Tejce na prvního místopředsedu strany. Novinářům to řekl tajemník klubu ČSSD v krajském zastupitelstvu Petr Šikula. Jihomoravská ČSSD je první, která nominovala na statutárního místopředsedu někoho jiného než ministra vnitra Milana Chovance. Sobotka zatím získal podporu všude. Premiér preferuje Chovance a už dříve řekl, že k Tejcovi nemá důvěru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies