Několikrát týdně využívá Jakub Polák vlaky jezdící z brněnského Hlavního nádraží do Králova Pole. Cestování vlakem považuje za pohodlnější i rychlejší než trmácení tramvají. Přesto má ze závěru jízdy vždy rozpačitý dojem. Musí totiž procházet královopolským nádražím. „Je snad jedno z nejošklivějších v Brně. Zdevastované, špinavé, člověk tam má strach,“ kroutí hlavou Polák.

Potíže s opilci

Tristní situaci potvrdila i mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková. „Bývají tam problémy. Musíme tam skoro obden. Lidé nás tam volají kvůli skupinám opilých bezdomovců. Občas tam máme hlášené i rvačky,“ popsala potíže mluvčí.

Naději na zlepšení všem, kdo rušný dopravní uzel využívají, dali před dvěma roky radní městské části. Představili futuristickou nádražní budovu ve tvaru vážky, jejíž křídla se rozevírají nad moderním přestupním terminálem.

Teď přiznávají, že plán na stavbu za sedm set milionů korun byl nereálný. „Tolik peněz nemáme a nedá je ani město Brno. Studie zadaná v minulém volebním období za milion korun je neživotaschopná. Jsou to jen vyhozené peníze,“ připustil královopolský místostarosta Miloslav Humpolíček.

Studii přitom schválila rada, jejímž byl členem. „Byl jsem ale vždy proti. Projekt jsem kritizoval. Ale vzal si ho pod patronát bývalý starosta Ivan Kopečný. Chtěl získat peníze z dotací nebo od soukromníků. Ale nesehnal nic,“ uvedl Humpolíček.

Bývalého starostu Kopečného se redakci Rovnosti sehnat nepodařilo. I on ale vždy připouštěl, že získat peníze bude těžké. „Kdy se to podaří, si netroufám odhadnout,“ opakoval Kopečný.

Přestože královopolský plán padl, čeká cestující v dohledné době kulturnější prostředí. „Když ztroskotaly plány radnice, musíme nádražní budovu zrekonstruovat sami. Projekt už je vypracovaný, počítá s opravou střechy, izolací a vymalováním. Letos ale na opravy potřebných třicet milionů mít nebudeme. Pokud se během roku nějaké uvolní, možná na konci roku vypíšeme výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Nesouhlas Kordisu

Nespokojený s rozhodnutím drah je Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis, která organizuje dopravu v Jihomoravském kraji. „O zlepšení podmínek na nádraží dlouhodobě usilujeme. Ať už to je rekonstrukce nebo přivedení dalších nájemců, kteří je svými obchody oživí. S odkladem oprav proto nesouhlasíme,“ řekl Horský.

Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Lindy Škrancové je ale nutné upravit i okolí nádraží, kde zastavují tramvaje, trolejbusy i autobusy. „Určitě je vhodné investovat do úprav pro zlepšení komfortu cestujících. To znamená například pořízení nového mobiliáře nebo lepší propojení s budovou drah,“ řekla Škrancová.

Nicméně ani na to peníze nejsou. „Navíc je umístění pár laviček jen polovičaté řešení,“ poznamenal Humpolíček.