VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nad tunely Dobrovského lidé v noci nespí

Brno /FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ - V noci se v kredencích třesou skleničky a jsou slyšet rány. Nejde však o žádného ducha. Jsou to průvodní jevy nonstop ražby Dobrovského tunelů v domech v ulicích v brněnské městské části Královo Pole.

20.10.2009 25
SDÍLEJ:

Pokračující stavba tunelů Dobrovského.Foto: DENÍK/Attila Racek

Kromě hluku vadí lidem také praskliny ve zdech. Z úspěšně postupujících dělníků několik metrů pod zemí příliš nadšení nejsou.

Jak ražba tunelů postupuje, vždy si někteří lidé částečně oddechnou a jiným starosti přibudou. Úplně vyhráno však nemá nikdo, kdo bydlí v okolí tunelů. „Teď už se dostali za nás, ale náš dům byl rok neobyvatelný. Plno prachu, v noci se kvůli hluku a vibracím nedalo spát. Dům je popraskaný doteď, v tomhle stavu je náš byt prakticky neprodejný,“ postěžoval si Rudolf Murárik, který bydlí v Dobrovského ulici. Podle něj teď stejné problémy zažívá každý, kdo má tu smůlu a bydlí třeba v ulici Jana Babáka nebo v jiné části Dobrovského ulice. „Trpí teď stejně, jako jsme trpěli my. Mladé rodiny, které se sem stěhovaly, tu chtěly vychovávat děti, už si však tu myšlenku většinou rychle rozmyslely,“ řekl Murárik.

Proti ražbě tunelů už dokonce vzniklo občanské sdružení. Jsou v něm lidé, kterým podzemní stavba komplikuje život na povrchu. „Máme tu problémy. Teď jsme zrovna ve fázi, kdy všechno řeší naši právníci a tak to zatím nechci medializovat. Chceme však tu situaci každopádně řešit,“ uvedl zástupce sdružení Roman Zatloukal, který bydlí v Dobrovského u­lici.

Na stavbu si stěžují i lidé, kteří nebydlí přímo v ohrožených ulicích. „Náš dům stojí přesně za hranicí první poklesové zóny, takže nás to už teoreticky nemá ohrozit. Stejně sem však každé dva týdny chodí geodeti měřit. Také nás varovali, že nesmíme do ukončení ražby obkládat koupelny nebo dělat podobné úpravy. Pokud to někdo potřebuje, může si zažádat o výjimku, pak mu však nikdo neručí za případné škody,“ řekla Eva Svobodová, která bydlí v Máchově ulici v domě číslo 3. Přes vzdálenost od tunelů našla Svobodová ve sklepě trhlinu, způsobenou ražbou.

Že mají lidé problémy, potvrzuje i jeden z geodetů Tomáš Baše, který chodí pravidelně kontrolovat situaci. „Vadí jim hlavně ten hluk, který vzniká bouráním betonových rozpěr v jednotlivých částech tunelů. V noci, kdy je ticho, je ta samozřejmě mnohem výraznější a lidé pak třeba nemůžou spát, třesou se jim skleničky a podobně. Trhliny v současné době jsou však spíš kosmetické vady, statiku rozhodně nenarušují,“ ujistil Baše, že se lidé nemají čeho bát.

Ty nejhorší momenty jsou podle geodeta už pryč. „Když se razilo těsně pod povrchem na úrovni ulice Dobrovského, byla tam mnohem větší rizika zřícení. I bezpečnostní opatření byla mnohem intenzivnější. Přesto tam však nenastala žádná havárie a i trhliny, které tam vznikly, se dají celkem snadno opravit,“ dodal Baše.

S tím souhlasí i ředitel stavby tunelů Vladimír Macík. Lidi ujišťuje, že se oprav svých domů dočkají. „Trhlinky tam samozřejmě jsou, ale s tím se počítalo dopředu. A až ražba skončí, budeme chodit dům od domu a každý jednotlivě opravovat. Některým lidem to jenom pomůže. Třeba třicet let nemalovali a my jim to uděláme zadarmo,“ řekl Macík. S postupem prací je spokojený. „Úspěšně jsme zvládli geologicky obtížné prostředí pod koupalištěm a na žádné problémy jsme nenarazili. Odchylky jsou minimální, jsou to pouhé milimetry. A zdá se, že skončíme o měsíc dříve, než jsme plánovali,“ dodal spokojeně Macík.

Ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal říká o tunelech Dobrovského: "Nejhorší omezení už jsou za námi"

Tunely Dobrovského pod brněnskými městskými částmi Královo Pole a Žabovřesky jsou v současnosti jedna z nejdůležitějších a nejrozsáhlejších dopravních staveb v Brně. Proto podléhají důkladným bezpečnostním opatřením. „Měříme všechny objekty, na kterých se můžou projevit škody,“ ujistil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Jak postupuje ražba tunelů?
Dobře. Zatím se nevyskytly žádné nevyřešitelné komplikace. Minulý týden jsme dosáhli v tunelu I délky 788 m a v tunelu II délky 840 od počátečních portálů pod Poděbradovou ulicí.

Čekají vás ještě nějaká stejně kritická místa, jako byla třeba ražba pod koupalištěm Brno, kde se razilo jen několik metrů pod povrchem?
Ano, jsme tam vlastně teď. Dalším kritickým místem je totiž ražba pod ulicí Jana Babáka. Situace je odpovídající ražbě tunelů pod Palackého ulicí. Tam byla nutná omezení provozu, ale vše se podařilo celkem úspěšně.

Jak se při hloubení tunelů kontroluje bezpečnost?
Na povrchu i pod zemí odborníci prakticky neustále provádí geodetická měření. Stavby v území ohroženém ražbou tunelů jsme podle projektu staticky zabezpečili a měříme všechny objekty, na kterých se mohou projevit škody. Mezi vlastníky jsou pochopitelně občas i nespokojenci. S nimi se snažíme vzniklé škody řešit.

Kdy skončí ražba a co se bude v tunelech dělat potom?
Má skončit za rok na jaře. Následovat bude provedení železobetonového ostění tunelu, které již bylo zahájeno a nakonec montáž technologického vybavení tunelu tak, aby tam v roce 2011 mohla začít jezdit auta.

Stavba má nakonec ulevit dopravě, zatím ji však spíš komplikuje…
Omezení provozu a dopravní uzavírky jsou bohužel nutné, snažíme se je však minimalizovat. Nejhorší období dopravních uzavírek a omezení jsme překonali letos v létě, teď už se bude dopravní situace vylepšovat.

Autor: Markéta Forró

20.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 25
SDÍLEJ:
Prezident Miloš Zeman
AKTUALIZOVÁNO
26

Bojkot Zemana: krajští zastupitelé za TOP09 a Žít Brno prezidenta nepřivítají

Ilustrační foto.

Řidič narazil do stromu a vyletěl z auta. Zraněním na místě podlehl

Kometa startuje letní dřinu a vymění tenisky za brusle

Brno – Zhruba před měsícem křepčili po brněnském ledě s pohárem pro vítěze extraligy. Teď už hokejisté Komety zahájili letní přípravu na nadcházející ročník a hned po 35 dnech nazují brusle. V pondělí se sešli a ve středu už je čeká dřina na ledě. „Je to novinka. Žádné běhání v lese, místo toho půjdou kluci na brusle," říká asistent kouče Komety Kamil Pokorný.

Kvůli zpopelnění cestují zesnulí i na druhý konec země, říká ředitel pohřební služby

Brno /ROZHOVOR/ – Až stovky kilometrů převáží pohřební služby těla zesnulých, pokud se pozůstalí rozhodnou pro jejich kremaci. Mnohé pohřební služby totiž mrtvé spalují v krematoriích na druhém konci republiky. „Nikde není řečeno, že zpopelňovat mrtvé musíme v nejbližším krematoriu. Podstatné ale je, aby s tím pozůstalí souhlasili," říká ředitel jedné z brněnských pohřebních služeb Pavel Cajzl.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

VIDEO: Strážníci pochytali sprejery. Zamilovaný Romeo se pod vyznání podepsal

Brno – Skupinu sprejerů chytili v sobotu večer brněnští strážníci na jihu města. Trojici přitom přistihli přímo při činu. Třiatřicetiletý muž dokonce ve sprejování pokračoval i v přítomnosti strážníků. „Na vyzvání toho ale nechal. Strážníci skupinu chytili také díky dobré domluvě, kdy sprejery obklíčili," popsal mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies