VYBERTE SI REGION

Nádraží v centru: Lidi v referendu přesvědčily i vlakové tunely

Brno – Rychlovlak zamíří u Žebětína do tunelu, projede pod zemí pod Novým Lískovcem či Jundrovem a po pár minutách se vynoří na hlavním nádraží. I tak mohou pasažéři vlaků v budoucnu vnímat příjezd z Prahy do centra Brna, pokud hlavní nádraží vyroste pod Petrovem.

11.10.2016 8
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Soustava tří tunelů pro vysokorychlostní trati ovlivnila řadu Brňanů z okrajových částí města při hlasování v referendu o hlavním vlakovém nádraží. „Lidé se na to ptali, protože ve variantě Petrov měla vysokorychlostní trať vyjet blízko Žebětína. Hluk lidem vadí kvůli automotodromu, a kdybychom tady měli mít vlak, tak jim to vadí rovnou dvakrát," uvedl žebětínský starosta Vít Beran. V této městské části se proti nádraží pod Petrovem vyslovilo v referendu téměř dvacet procent zúčastněných. Podle starosty sousední Bystrce povědomí o trasách vlaků ovlivnilo v hlasování i tamní obyvatele.

Nejsilněji se proti nádraží pod Petrovem vyslovili v Jundrově, kde zaškrtla v referendu ne u této varianty pětina účastníků. Jundrova se totiž také týká výstavba tunelů trati. „Myslím si, že výsledky referenda to ovlivnit mohlo. Na začátku září jsme měli besedu, abychom lidem vysvětlili výhody a nevýhody obou variant. Byl tam i odborník ze správy železnice," zmínila jundrovská starostka Ivana Fajnorová.

Dvě veřejné debaty už před prázdninami měli i v Novém Lískovci, kde se pro nádraží v centru vyslovilo pětaosmdesát procent účastníků referenda. „Lidé tady vědí, že za nádraží v centru dlouhodobě bojuji a myslím, že mi tímto vyjádřili sympatie," vysvětlila starostka Nového Lískovce Jana Drápalová, která městskou část vede čtrnáct let.

Největší zastání získala varianta nádraží pod Petrovem mezi hlasujícími z Brna-středu. „Pohnutky si nedovolím posuzovat. Mrzí mne, že výsledky nejsou závazné," poznamenal starosta největší městské části Martin Landa. Stejně jako u jiných voleb i tentokrát Brno-střed trpělo nižší volební účastí. Z šestašedesáti tisíc oprávněných voličů k urnám přišlo jen jedenáct tisíc.

Z více než tří set brněnských oprávněných voličů k referendu dorazilo pouze třiasedmdesát tisíc lidí, což je asi čtyřiadvacet procent. Aby bylo referendum platné, potřebovalo by alespoň pětatřicetipro¬centní účast. Podle bývalého primátora Romana Onderky je i neúčast způsob, jak se vyjádřit. „Nelze ignorovat lidi, kteří nepřišli, aby referendum nebylo platné," prohlásil už dříve Onderka.

Ve kterých městských částech má nádraží v centru největší zastánce a odpůrce?PRO
Brno-střed: 86,17 %
Nový Lískovec: 85,87 %
Ořešín: 85,11 %
Průměr Brno: 82,64 %
PROTI
Jundrov: 20,21 %
Žebětín: 19,64 %
Tuřany: 17,57 %
Průměr Brno: 13,39 %
Zdroj: Magistrát Brno

Autor: Jan Žlebek, Alžběta Nečasová

11.10.2016 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Nové jízdní řády? Změny čekají cestující už od neděle. Přibude nová linka

Brno – Z bohunické nemocnice do Technologického parku za pětadvacet minut a bez přestupů. Od neděle platí nový jízdní řád brněnské hromadné dopravy. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, cestující v něm najdou i novou expresní linku E56, která propojí Univerzitní kampus a Technologický park.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies