VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží v centru? U Žebětína vznikne hlučná vysokorychlostní trať

Brno - Pokud se postaví nové hlavní nádraží blíže centru Brna u ulice Nové sady, prodraží to investici o další desítky miliard. Peníze budou potřeba na riskantní stavbu tunelů a také vedení hlučné vysokorychlostní trati mezi Žebětínem a sídlištěm Kamechy. Tak zní podle zjištění Deníku Rovnost nová argumentace pro přesun nádraží dále na jih, se kterou přišlo město.

12.11.2013 45
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vychází údajně ze studie, kterou zpracovávají železničáři. Aktivisté prosazující nádraží v centru ji ale odmítají.

S informací o nezakryté trati u Žebětína přišel náměstek primátora Robert Kotzian. Odvolal se na poslední prezentaci dílčích výsledků studie, která posuzuje obě varianty polohy nádraží. „Průjezd vysokorychlostního vlaku znamená velký hluk. Tuto variantu přitom prosazují ekologové, kterým vadí plně zakrytá silnice R43 v Bystrci," prohlásil Kotzian.

Obavu má i starosta Žebětína Vít Beran. „Nemám moc informací. Ale s otevřeným koridorem nesouhlasíme. A postavíme se proti němu. Půl roku nám z jedné strany hlučí automotodrom. Pokud se k tomu přidá vlak, nikdo tu už nebude chtít bydlet. Přitom na Kamechách má žít osm tisíc lidí," podotkl Beran. Dodal, že podrobnosti se dozví na dnešní schůzce s náměstkem Kotzianem.

Lidé v Žebětíně ani na Kamechách o plánech zatím moc nevědí. „Je škoda, že do Bystrce žádná vlaková trať nevede. Cesta by byla určitě rychlejší než tramvají a autobusem. Ale rychlovlak tu stejně nebude mít zastávku. Takže pokud mám poslouchat hluk a nic z toho nemít, jsem proti," řekl Radim Tesař.

Proti hluku

Aktivisté prosazující nádraží v centru ale považují varování před otevřenou tratí za zbytečné strašení. „Hlučnost není problém. Teď se teprve dopracovává první návrh varianty nádraží v centru. Hluk se vyřeší v dalších stupních projektové dokumentace. Pokud se ukáže, že v obydlených oblastech je příliš velký, stavitel musí podle zákona udělat taková opatření, aby vše vyhovovalo normám," ujistil Tomáš Alter z koalice Nádraží v centru. Železničáři podle něj mohou přistoupit k řadě opatření, od vylepšení oken domů až po stavbu protihlukových stěn. „Pokud to bude nutné, trať je možné relativně levně zakrýt," myslí si Alter.

Kotzian ale argumentuje také tím, že nádraží v centru znamená vedení rychlostní trati třemi tunely dlouhými dohromady přes deset kilometrů. „Metr stavby Královopolského tunelu stál skoro tři miliony korun. Nové tunely by navíc vedly v nestabilním podloží. Takže se bavíme o desítkách miliard," upozornil Kotzian. Přestavba uzlu má přitom stát kolem dvaceti miliard. Tunely by ji tak výrazně prodražily.

Ani s tím Alter nesouhlasí. „Tunely pro vlak nemusí být tak široké jako silniční. Navíc se díky nim ušetří deset kilometrů normální trati," podotkl.

Železničáři zatím do sporu nechtějí vstupovat. Čekají, až dostanou studii, jež porovná, která varianta je lepší a levnější.  „Podpoříme variantu, kterou bude možné zaplatit z evropských peněz. Přestavba brněnského uzlu je pro nás prioritní mezi roky 2014 a 2020. O řešení vysokorychlostních tratí je teď předčasné se bavit. Je to vize pro rok 2030," upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Autor: Petr Jeřábek

12.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 45
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

O stávce řidičů autobusů rozhodnou odbory ve středu

Rudy Kovanda a Franta Kocourek (vpravo).
1

Lamželezo i Boris Tyger. Před 70 lety se narodil silák a bavič Franta Kocourek

Poslanec Tejc asi povede brněnskou sociální demokracii do voleb

Brno - Poslanec Jeroným Tejc zřejmě povede brněnskou sociální demokracii do voleb v Poslanecké sněmovně. V pondělí jej na pozici lídra schválilo užší vedení brněnské ČSSD. Návrh ještě musí potvrdit za týden konference okresní organizace strany, řekl Tejc.

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Brno – Na běžky nemá dobré vzpomínky, v neděli však na svou nechuť zapomněl. Brněnský fotbalista a známý bavič Petr Švancara společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou, odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry a pak ze slavného závodu odstoupili. „Mám rád rozhovory s běžkaři a řeknu to podobně. S Luďkem nám jednoduše selhaly lyže, promazali jsme," směje se Švancara.

Smogové jízdné zdarma: lidovci jsou proti, opatření vnímají jako populismus

Brno – Červenou dostane projekt městské hromadné dopravy při smogové situaci od brněnských křesťanských demokratů. „Lidovci nepodpoří populistická opatření na jízdné zdarma. Nezlepší to ovzduší ve městě, takže nemáme potřebu podobnou věc zavést," prohlásil v pondělí lidovecký náměstek primátora a člen rady města Petr Hladík. Téma protismogových opatření v úterý projedná jedenáctičlenná rada města, ve které lidovci mají kromě Hladíka ještě jednoho dalšího radního.

Podnikatel Zadeh zůstane ve vazbě, soud stížnost zamítl

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků zůstane ve vazbě, Krajský soud v Brně stížnost proti ní zamítl. Zadehovi právníci se proto obrátí na Ústavní soud. V pondělí o tom informovala Zadehova obhájkyně Alena Kojzarová. Zadeh je od začátku prosince ve vazbě kvůli údajnému ovlivňování svědka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies