VYBERTE SI REGION

Nadšence tahaly mašinky. I ve vagoncích na uhlí

Zbýšov – U příležitosti zahájení muzejní sezony se ve Zbýšově na Brněnsku konal Den otevřených dveří. Železnici obdivovali i turisté z Itálie a Lotyšska.

10.5.2008
SDÍLEJ:

Lidé, kteří do Zbýšova přijeli, se také mohli ve vláčku na úzkých kolejích projet. Seděli ve vagonech odkrytých, uzavřených a nebo ve vozících, na nichž horníci přepravovali uhlí či jiné nerosty.Foto: Deník/Jiří Sláma

Mamma mia, říkali opálení černovlasí turisté až z daleké Itálie, kteří v sobotu náhodou projížděli po silnici spojující Zastávku u Brna se Zbýšovem.

Při přejíždění přes železniční přejezd si totiž zájezd italských turistů všiml mnohem užších kolejí než je obvyklé. A když se podívali, kam koleje vedou, uviděli mašinky a vagony, kterak se na úzkorozchodné železnici stkví v dopoledním slunci. Nedalo jim to a šli se na exponáty Muzea průmyslových železnic ve Zbýšově na Brněnsku podívat blíž. Den otevřených dveří, který se v muzeu konal přilákal i další stovky návštěvníků. Zblízka i zdaleka.

„Od mládí jsem blázen do vláčků a zůstalo mi to až do dospělosti. Tím, že se snažím zachovat historii úzkorozchodné železnice, se mi splnil sen,“ řekl předseda Muzea průmyslové železnice Jan Procházka. Do své mašinkové lásky dal všechno. A díky tomu se muzeum může pochlubit rozsáhlým inventářem. „Zatím máme osmatřicet lokomotiv – pět elektrických, čtyři parní a devětadvacet dieselových – a přes sto vagonů nejrůznějších tipů,“ vypočítal Procházka.

Lidé, kteří do Zbýšova přijeli, se také mohli ve vláčku na úzkých kolejích projet. Seděli ve vagonech odkrytých, uzavřených a nebo ve vozících, na nichž horníci přepravovali uhlí či jiné nerosty. „Je to naprosto skvělé. Mám doma vláček, ale je mnohem menší. Úzkorozchodná železnici ale není o moc větší. Vypadá jako model v životní velikosti,“ pochvaloval si výlet za mašinkami jedenáctiletý Radek z Brna.

Vyhlídková jízda po úzkých kolejích byla letos v muzeu první. Využily ji stovky obdivovatelů železnice a fandů kolejových vozidel. Kromě lidí z okolí přijeli do areálu také Italové či Lotyši. V plánu jich je ještě dalších šest dní otevřených dveří, a to vždy každou první sobotu v měsíci až do září. Lokomotiva táhne vagony po původní vlečce na přepravu uhlí, kterou dělníci zbudovali v roce 1862.

„Po ukončení těžby v roce 1991 vlečku před třemi lety převzalo Muzeum průmyslových železnic za účelem jejího přerozchodování a pořádání prezentačních jízd svých vozidel. Mezi nimi mohou návštěvníci muzea vidět parní lokomotivy z let 1913 až 1951, motorové z let 1940 až 1981 a dokonce i přes sto let starou elektrickou lokomotivu Siemens z roku 1905,“ přiblížil Procházka některé z exponátů.

Autor: Pavel Mokrý

10.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies