Mamma mia, říkali opálení černovlasí turisté až z daleké Itálie, kteří v sobotu náhodou projížděli po silnici spojující Zastávku u Brna se Zbýšovem.

Při přejíždění přes železniční přejezd si totiž zájezd italských turistů všiml mnohem užších kolejí než je obvyklé. A když se podívali, kam koleje vedou, uviděli mašinky a vagony, kterak se na úzkorozchodné železnici stkví v dopoledním slunci. Nedalo jim to a šli se na exponáty Muzea průmyslových železnic ve Zbýšově na Brněnsku podívat blíž. Den otevřených dveří, který se v muzeu konal přilákal i další stovky návštěvníků. Zblízka i zdaleka.

„Od mládí jsem blázen do vláčků a zůstalo mi to až do dospělosti. Tím, že se snažím zachovat historii úzkorozchodné železnice, se mi splnil sen,“ řekl předseda Muzea průmyslové železnice Jan Procházka. Do své mašinkové lásky dal všechno. A díky tomu se muzeum může pochlubit rozsáhlým inventářem. „Zatím máme osmatřicet lokomotiv – pět elektrických, čtyři parní a devětadvacet dieselových – a přes sto vagonů nejrůznějších tipů,“ vypočítal Procházka.

Lidé, kteří do Zbýšova přijeli, se také mohli ve vláčku na úzkých kolejích projet. Seděli ve vagonech odkrytých, uzavřených a nebo ve vozících, na nichž horníci přepravovali uhlí či jiné nerosty. „Je to naprosto skvělé. Mám doma vláček, ale je mnohem menší. Úzkorozchodná železnici ale není o moc větší. Vypadá jako model v životní velikosti,“ pochvaloval si výlet za mašinkami jedenáctiletý Radek z Brna.

Vyhlídková jízda po úzkých kolejích byla letos v muzeu první. Využily ji stovky obdivovatelů železnice a fandů kolejových vozidel. Kromě lidí z okolí přijeli do areálu také Italové či Lotyši. V plánu jich je ještě dalších šest dní otevřených dveří, a to vždy každou první sobotu v měsíci až do září. Lokomotiva táhne vagony po původní vlečce na přepravu uhlí, kterou dělníci zbudovali v roce 1862.

„Po ukončení těžby v roce 1991 vlečku před třemi lety převzalo Muzeum průmyslových železnic za účelem jejího přerozchodování a pořádání prezentačních jízd svých vozidel. Mezi nimi mohou návštěvníci muzea vidět parní lokomotivy z let 1913 až 1951, motorové z let 1940 až 1981 a dokonce i přes sto let starou elektrickou lokomotivu Siemens z roku 1905,“ přiblížil Procházka některé z exponátů.