Na zahlcené silnice si stěžují obyvatelé jihu Brna. „Silnice v Hněvkovského ulici v podstatě rozděluje centrum naší městské části. Je neustále plná aut, hlučná a práší se z ní," stěžoval si František Veselý.

Ale spokojení nejsou ani řidiči. „Pravidelně jezdívám z Líšně směrem na Moravany. A dostat se hlavně od Černovic přes Komárov a Heršpice je náročné. Všude křižovatky a spousta aut," poznamenal Vlastimil Hruška.

Situaci má vyřešit jihovýchodní část velkého městského okruhu. Jenže ta naráží na řadu komplikací. „Její příprava je závislá na přestavbě brněnského železničního uzlu, rozšíření dálnice D1 i třeba zpracovávaném generelu odvodnění Brna. Jenže jak u dálnice, tak železnice očekáváme zpoždění," uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára. K dalším problémům patří i očekávané těžkosti s výkupy pozemků.

Město se silničáři proto hledá možnost, jak oblasti ulevit co nejdříve. „Reálně vypadá prověření úpravy trasy městského okruhu jeho přímým napojením od Černovic na dálniční křižovatku Brno-jih. Znamenat bude odklonění Bratislavského přivaděče Hněvkovského do míst ulic Ráječku a Hájecké ulice a přestavbu mimoúrovňové křižovatky Faměrovo náměstí," popsal mluvčí.

Pro prověření této varianty už město zadalo zpracování studie. Zaplatí za ni půl milionu korun.

V případě, že dopadne příznivě, stane se alespoň na čas součástí městského okruhu dálnice. „Uvažujeme o tom, že auta na brněnském okruhu využijí dálnici v úseku mezi exity jih a západ," potvrdila ředitelka brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová. Nevyloučila přitom možnost, opětovného oproštění dálnice od poplatku.

Plán města se líbí starostovi městské části Brno-jih Josefu Haluzovi. „Vedení silnice z Černovické přes průmyslovou oblast přímo k dálnici nepomůže jenom nám a Černovicím. Prospěje celému Brnu. Řidiči z jihu teď musí po Hněvkovského zajíždět až doprostřed Komárova a odtud se teprve obracejí směrem na Černovice. Černovická tak je mezi Černovickým nábřežím a Mariánským náměstím celá zasekaná," řekl Haluza.

Kdy se lidé úlevy dočkají, není zatím jisté. Náhradní řešení má pomoct dříve, než silničáři postaví právoplatný okruh naplánovaný na rok 2030. „Zatím je předčasné datum odhadovat, stejně jako cenu. Vše je v zárodku," upozornila ředitelka Hoderová.