VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Najít dobrého asistenta je celkem zázrak, míní o inkluzi ředitelka základní školy

Brno /ROZHOVOR, ANKETA/ – Nejčastěji inkluzivně vzdělávaní žáci? Děti s poruchou učení, chování nebo autisté, podotýká ředitelka brněnské Základní školy Gajdošova Markéta Olbertová. „Dětí s jakýmikoli speciálními potřebami máme kolem 130," říká.

16.3.2017
SDÍLEJ:

Ředitelka brněnské Základní školy Gajdošova Markéta Olbertová.Foto: Archiv Markéty Olbertové

PROJEKT DENÍKUDeník Rovnost rozjíždí projekt, díky kterému bude sbírat názory vybraných osobností k aktuálním tématům ve společnosti. VÍCE K TÉMATU INKLUZE VE ČTVRTEČNÍM TIŠTĚNÉM VYDÁNÍ.

Přibylo vám od září více inkluzivně vzdělávaných dětí?

Jejich počet je zhruba stejný, rozhodně nám nestoupl. Jen jsou jinak nastavená podpůrná opatření a k dítěti se dostane přesně to, co potřebuje, což je dobře.

Kolik u vás působí speciálních asistentů?

Osm. Ale pracují na různých úvazcích, podle doporučení poradny.

INDEX DENÍKU POHLEDEM KRAJE
OSVĚDČILO SE PODLE VÁS SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ ZDRAVÝCH A HANDICAPOVANÝCH DĚTÍ?
64%
Vláda se zavázala, že připraví dlouhodobou strategii rozvoje vzdělání a bude usilovat o její podporu napříč politickým spektrem i odbornou veřejností. Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2020 přijala 9. července 2014. V ní se za prioritní cíl označuje výrazné snížení nerovností ve vzdělávání. Důležitým krokem k jeho naplnění bylo přijetí novely školského zákona v únoru 2015. Díky ní by se co nejvíc dětí se zdravotním postižením či sociálně znevýhodněných mělo začlenit do hlavního vzdělávacího proudu čili do běžných ZŠ. Nárok na podpůrná opatření vešel v platnost 1. září 2016.
Podle 63,8 procenta panelistů Deníku z jižní Moravy se společné vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí osvědčilo, o opaku je přesvědčeno 36,2 procenta dotázaných. Celkem 58 z dotázaných odpovědělo jasně ano - ne.

Vnímáte jejich počet jako dostačující?

Očekáváme další, protože je ještě některé děti je potřebují a vyřizování s poradnou chvíli trvá. V ideálním případě by mohl být v každé třídě jeden asistent, aby pomáhal učiteli. Ale já jsem ráda za to, jak to je. Značnější problém je, že se obecně na jejich místa nehlásí moc lidí. Najít dobrého asistenta je celkem zázrak.

Co je od práce odrazuje?

Rozhodně peníze, kvůli nim si nejčastěji hledají jinou práci. Ale to se týká i učitelů, je celkem náročné sehnat dobrého učitele. U nás máme velmi šikovné asistenty, co dobře spolupracují s učiteli, ale chvíli vždy trvá, než se sladí.

Jak k inkluzivním dětem přistupujete?

Nevěnují se jim osobní asistenti, ale asistenti pedagoga, takže v podstatě pracují i s dětmi jinými. Když je dobrá interakce mezi učitelem a asistentem, pomáhá nejen dítěti, ke němuž je určený, ale i ostatním, co potřebují pomoc z jiných důvodů.

Přispělo podle vás společné vzdělávání k lepšímu?

Inkluzi hodně věřím. Musíme ale zvažovat všechny okolnosti. Jestli je pro konkrétní dítě určitá třída připravená a zda už třeba nemá příliš moc dětí, které potřebují speciální péči.

Co pokládáte za největší úskalí inkluze?

Nedostatek peněz. S pedagogickou poradnou v Brně spolupracujeme velmi dobře, tam zádrhel není.

Zdá se vám proces vyřizování inkluzivního vzdělávání zdlouhavý?

Ano. Trvá, než poradna dítě objedná a vyšetří. Ale jestli by bylo možné proces zkrátit, nedokážu posoudit. Myslím si, že poradny dělají co mohou a jsou velmi vytížené.

Autor: Markéta Chumchalová

Osvědčilo se podle vás společné vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí?

ANO

37 %

NE

63 %

Hlasovalo: 78

Anketa byla ukončena

16.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

V exekuci? Lidé dluží víc, než je roční rozpočet města

Ilustrační foto

Oteplení na jižní Moravě: bude přes dvacet stupňů

Tři mrtví mezi Závistí a Černou Horou: za tragickou nehodou stálo předjíždění

Blanensko – Předjíždění. To podle všeho stojí za tragickou dopravní nehodou dvou osobních aut, ke které došlo v sobotu na silnici I/43 mezi obcemi Závist a Černá Hora na Blanensku. Zemřeli při ní tři lidé. Dva muži na místě a třetí po převozu do nemocnice.

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Brno – Jestli jezdil, nebo nejezdil náměstek primátora Matěj Hollan služebním autem na soukromé cesty, se snažil zjistit v pondělí kontrolní výbor brněnského zastupitelstva. Doporučil, aby rada města vytvořila metodiku pro používá služebních aut.

Na úřadě našli projekt akvaparku za Lužánkami. Díky tomu bude stát dřív

Brno – Nečekaný objev urychlí stavbu akvaparku v Brně za Lužánkami. Při přípravě studie na stavbu objevili úředníci na stavebním úřadě v Králově Poli již hotovou projektovou dokumentaci z roku 1994. Podle náměstka primátora Petra Hladíka může přípravu zrychlit to, že starý projekt má stavební povolení.

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Brno – Zatímco ostatní žáci už mají diktát hotový, zůstává jeden z chlapců v lavici i přes přestávku. Psaní mu ztěžuje ochrnutá ruka po úrazu. Místo pochopení se však u vyučující setkává s neochotou a občasnými nadávkami, stěžují si rodiče. Přestože některé jejich výtky potvrdila i Česká školní inspekce, brněnská škola v Labské ulici problém podle nich neřeší.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies