VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákupní centra: zájem obchodníků lehce klesá

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Vyklizené výlohy. Ne kvůli výměně zboží, ale proto, že je obchod prázdný. S tímto problémem se velká nákupní centra na jižní Moravě potýkají častěji než dříve. Především centra, která leží mimo Brno mají problém najít nájemce do obchodů.

23.1.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

Potíže s volnými prostory trápí například Břeclav. „Od doby, kdy začala ekonomická krize, ubývá nájemců. Je ale pravda, že někteří přečkali a prodávají u nás už od prvopočátku. Všimli jsme si také, že silné firmy zeštíhlují sortiment a stahují se,“ uvedla manažerka Shopping centra Břeclav Markéta Sýkorová.

Menší zájem obchodníků o pronájem zaznamenali v poslední době i ve vyškovském obchodním domě Prior. „Skončili u nás dva drobní nájemníci – prodejce bižuterie a audiovizuální techniky,“ řekl vedoucí obchodního domu Prior Marian Stec.

Volno skoro všude

I když brněnská centra takové problémy moc řešit nemusí, ani v nich není situace zrovna růžová. Neobsazené plochy mají skoro všichni.
V nákupním centru Královo Pole jsou aktuálně volné čtyři obchody. „Je pravda, že za posledního půl roku jsme ukončili s některými prodejci smlouvu. Teď máme čtyři volné obchody, ale už jednáme s několika zájemci,“ informoval o aktuální situaci marketingový manažer centra Petr Hloušek.

Volné plochy nabízeli ještě nedávno také v obchodním centru Futurum ve Vídeňské ulici. „Připravujeme velkoprodejnu nábytku, která zabere skoro čtyři tisíce čtverečních metrů. Dokonce jsme kvůli tomu museli ukončit smlouvy s některými nájemci,“ upozornila manažerka Futura Pavla Remundová.

Představitelé brněnských nákupních center se shodují na tom, že se u nich nájemci střídají. Popírají však, že by volných ploch poslední dobou výrazně přibylo. „Malé obchody, které nemají jasný koncept ani marketingovou strategii, se prostě dostávají do potíží. Ale takové nájemce má každé velké centrum,“ podotkla Remundová.

Podle mluvčí Avion Shopping Parku Brno Martiny Procházkové není odchod takového obchodníka velká ztráta. „Drobní prodejci totiž netvoří základ našich příjmů. Když jeden z nájemců odchází, jeho místo nahradí jiný. Tím se alespoň obmění celková nabídka nákupního centra,“ zdůraznila Procházková.

Velká nákupní centra na jižní Moravě.

To, že se v Brně hledají nájemci lépe než v ostatních městech kraje, je podle ekonomů normální. Čím větší centrum, tím větší šance na dobré výdělky. „Je logické, že se skladba nájemců obměňuje, konkurence je prostě velká,“ vysvětlil brněnský ekonom Ondřej Moravanský.

Najdou se však i výjimky, které s obsazeností prostor nemají vůbec žádné problémy. Mezi ně patří například brněnská galerie Vaňkovka. „Za celou dobu od otevření jsme neměli ani jednu prodejnu neobsazenou. Lidé mohli vidět prázdnou výlohu jen při přestavbě obchodů. Ostatně na každé místo máme průměrně tři zájemce,“ pochlubil se ředitel Vaňkovky Martin Kondrát.

Věčný koloběh

Problémy s obsazeností neřeší ani v největším shopping centru na Znojemsku – ve Freeportu. „Máme otevřeno asi třiadevadesát procent všech prodejen. Pokud někteří nájemci odejdou, brzy se objeví noví. Je to takový stálý koloběh,“ popsal své zkušenosti marketingový manažer společnosti Freeport David Bačovský. Doplnil, že do dvou měsíců plánuje centrum otevřít dvě prodejny s novými nájemníky.

Nejčastěji se podle představitelů center obměňují obchody se sportovními potřebami, oblečením a módou. Například v modřické Olympii skončila v loňském roce oděvní značka Blend. „V jejích prostorách letos otevře prodejna s módou Levi’s,“ informoval ředitel obchodu a marketingu Olympie Aleš Navrátil.

Prázdných prodejen si všímají i zákazníci. „Není to nejlepší reklama. Ale v Brně to není tak hrozné. U nás v Jablonci je prázdných obchodů víc. Naštěstí tam moc nejezdím, protože nemám peníze nazbyt,“ uvedla například Kristýna Laurová, která v Brně studuje.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

23.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Hnojte popelem

Účastníci akce Brno blokuje. Ilustrační foto.
1

Oslavy prvního máje? Místo rvaček proti pochodu zatančí

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Začnou stavět dvoupatrovou halu u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici

Brno - Dvě tělocvičny a v patře nad nimi učebny vzniknou na místě současné tělocvičny u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici. „Práce na hale začnou v nejbližší době a dokončíme je v březnu příštího roku," uvedl v pondělí tamní místostarosta Filip Leder.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Z titulu Komety jsem měl plný facebook celý týden, usmívá se Kempný

České Budějovice, Brno /ROZHOVOR/ – Za čtyřicet dní odehrál jen čtyři utkání. Dvě v závěru základní části NHL, jedno v play-off a ve čtvrtek opět oblékl reprezentační dres. Obránce Michal Kempný má velkou chuť, v závěru letošní sezony v Chicagu Blackhawks příliš prostoru nedostal, teď se těší na mistrovství světa. „Po dlouhé době zase v nároďáku a před českým publikem, o to víc jsem rád, že jsme vyhráli," vrací se šestadvacetiletý bývalý bek Komety k výhře 3:2 nad Finy v Českých Budějovicích. V sobotu nastoupí proti Švédům.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies