VYBERTE SI REGION

Náměstek Kotzian: Nádraží pod Petrovem by potřebovalo dlouhá léta příprav

Brno /ROZHOVOR/ – Do roku 2030 má být Brno připravené na průjezd vysokorychlostních spojů. v případě stavby nádraží pod Petrovem to město podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana nestihne.

8.2.2014 26
SDÍLEJ:

Náměstek primátora Robert Kotzian.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Co to znamená podrobná analýza obou variant nádraží pro pokračování projektu?

Obě varianty jsou srovnané na stejnou úroveň. Správa železniční dopravní cesty potvrdila, že na analýzu naváže studie proveditelnosti, porovnání těchto variant a doporučení jedné z nich k výstavbě. A díky tomu budeme vědět, kterou možnost stát podporuje.

Brno dál dává přednost poloze na jihu?

Město bude podporovat takovou variantu, kterou si stát vybere, prosadí a zaplatí. Moje osobní preference jsou pro variantu u řeky a z dnešní prezentace podle mě vyplynulo, že s variantou pod Petrovem je spojena řada komplikací a nákladů navíc. Třeba jen soustava tří tunelů pod historickým jádrem, Jundrovem a Kohoutovicemi a také u Žebětína. Myslím, že není v dohledné době uskutečnitelná. Odhad, že příprava potrvá deset let, je podle mě silně optimistický.

Součástí studie jsou i stavby, které mohou vzniknout ať už vyhraje kterákoli varianta. Jak je jejich stavba daleko?

Dva z úseků, Židenice-Maloměřice a u Modřic se už připravují a měly by se začít stavět za dva nebo tři měsíce.

Očekáváte, že hotová studie může změnit názor občanských sdružení, která chtějí uspořádání dalšího referenda o nádraží ještě letos na podzim?

Radikalita těchto lidí je tak silná, že je pravděpodobně nezvyklá nic. Výsledek referenda stejně nebude mít na tuto zakázku vliv. Místní referendum zavazuje pouze místní orgány, tedy město, ale toto je investice státu. Je platný územní plán, pozemky patří státu a dopad referenda může být spíš morální než reálný. Brno se zavázalo do roku 2030 umožnit průjezd nových vysokorychlostních spojení, což bez nového železničního uzlu nelze. Variantu pod Petrovem čekají dlouhá léta příprav a znamená to, že není schopná dostát tomuto závazku.

ČTĚTE TAKÉ: U řeky nebo pod Petrovem? Do konce roku bude o nádraží jasno

Autor: Petra Kozlanská

8.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 26
SDÍLEJ:

Vdechování inzulinu? Díky modelu plic vědců z Brna

Brno - Namísto injekčního vpichování mohou v nejbližších letech pacienti s cukrovkou inzulin vdechovat. Taková je vize projektu vědců z Vysokého učení technického v Brně, kteří vyvinuli nejdokonalejší model plic na světě. „Jde o novinku ve výzkumu proudění aerosolů v plicích člověka," uvedla mluvčí vysoké školy Radana Kolčavová.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa ztratila derby s Olomoucí ve druhé třetině, prohrála venku popáté v řadě

Olomouc, Brno – Mizerná venkovní série sráží hokejisty Komety níž extraligovou tabulkou. Brněnský celek na hřišti soupeře podlehl už popáté za sebou, když v pátek večer padl s Olomoucí 2:5.

Opilci na dětský tábor zaútočili s motorovými pilami, popsal oceněný psovod

Újezd u Rosic, Praha – Za rozraženou vstupní bránou dětského letního tábora stojí pětice opilých mužů máchajících zapnutými motorovými pilami. Proti nim se postavili instruktoři v čele s psovodem Vojtěchem Konečným a jeho vlčákem Hankem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies