VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat vlaků. Ze Židlochovic s nimi lidé pojedou rovnou do Brna

Židlochovice - Koleje jsou zarostlé trávou, budovu bývalého nádraží hyzdí oprýskaná fasáda. V Židlochovicích na Brněnsku osobní vlaky nestaví už šestatřicet let. To se ale za čtyři roky může změnit.

12.8.2015 9
SDÍLEJ:

Kolem budovy bývalé židlochovické vlakové stanice má do čtyř let vyrůst nový přestupní uzel. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Vzniká totiž projekt obnovy železniční dopravy právě mezi Židlochovicemi a Hrušovany u Brna. S přímým spojením do největšího jihomoravského města. „Už bylo načase. Lidé budou rádi. Teď musí přestupovat z autobusů do vlaků v Hrušovanech," řekla Marta Doupovcová, která si ještě pamatuje původní železniční provoz.

V záměru, o kterém se mluví už řadu let, nastal výrazný posun. Alespoň podle židlochovického starosty Jana Vituly. „Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování dopravně územního rozhodnutí. Jsem si jistý, že trať obnoví. Pokud vše půjde dobře, práce můžou začít za dva roky," odhadl Vitula.

Problém? Hluk

Jasněji bude letos v listopadu, kdy má být důležitá část projektové dokumentace hotová. „Předpokládaná cena stavby je zhruba půl miliardy korun," řekl za investora mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Zádrhelem se může stát odmítavý postoj vedení hrušovanské radnice. Tamní starosta Miroslav Rožnovský se netají obavami. „Koleje obec protínají v půli. Nechali jsme si udělat studii, která prokázala, že už nyní hluk kolem trati přesahuje povolené limity. Požadujeme protihluková opatření. Zatím nejsou žádná," upozornil Rožnovský.

Vedení Hrušovan se na posledním jednání se zástupci Správy železniční dopravní cesty, koordinátora dopravy v kraji Kordisu a Židlochovic vyjádřilo jasně. „Řekli jsme ne. Vadí mi, že nemáme o celém projektu dostatek informací. Nechceme jej blokovat za každou cenu, ale musíme přece vědět, jak konkrétně ovlivní celý integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje a také hlučnost u nás v obci," poznamenal Rožnovský.

Illiaš s výtkami nesouhlasí. Obnova trati podle něj s protihlukovými opatřeními počítá. „Řešíme také problém se záplavovým územím," dodal k technickým záležitostem.

Mluvčí Kordisu Květoslav Havlík tvrdí, že pokud se podaří projekt prosadit, vznikne možnost přímých elektrifikovaných vlaků do Brna. Ty pojedou každých třicet minut.

Podle předběžných výpočtů se při použití vlaku cesta z Židlochovic do většiny brněnských částí zkrátí až o třetinu. „Studie zpracovaná Masarykovou univerzitou v Brně uvádí, že po nové trati může jezdit denně čtyři až pět tisíc cestujících. Nejedná se přitom pouze o lidi ze Židlochovic, ale i většiny sousedních obcí ve směru na Hustopeče," poznamenal mluvčí Kordisu.

Zároveň společnost zvažuje omezení autobusové dopravy. Využijí ji především cestující mířící do modřické průmyslové zóny. „Pro cestu do Brna bude výhodnější železnice," potvrdil Havlík.

Dva přestupní uzly

V souvislosti s obnovením zaniklé trati má v Židlochovicích vyrůst i nový dopravní terminál s parkovištěm. „Necháváme zpracovat projekt na jeho výstavbu. Odhadujeme, že se náklady vyšplhají na dvacet až třicet milionů korun," vypočítal starosta Vitula, který přitom spoléhá na evropskou dotaci.

Nový terminál nechápe jeho hrušovanský kolega Rožnovský. „To s námi také nikdo neprojednal. K čemu jsme tedy před pár lety stavěli v Hrušovanech přestupní uzel?" povzdechl si starosta. Ten vidí jako vhodnější variantu, že asi tříkilometrový úsek z Židlochovic do Hrušovan bude brázdit lokálka navazující na současný koridor.

Autor: Přemysl Spěvák

12.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Fotbalista Miloš Kratochvíl. Ilustrační foto.

Nováčkovskou euforii zažívala i Zbrojovka. Teď ji chce překazit Olomouci

V dopravním uzlu u zoologické zahrady vzniknou veřejné toalety. Budou zdarma

Brno - Už žádné postavy močící porůznu v okolí, žádné zapáchající koutky, žádní lidé nervózně hledající místo pro úlevu. Frekventovaný dopravní uzel u zoologické zahrady v brněnské Bystrci bude mít veřejné toalety. Navíc zdarma. Potřebné zařízení bude součástí rekonstruované prodejny jízdenek dopravního podniku.

Plovoucímu autu odpadly kusy karoserie. Neckyádu ovládl paddleboard pořadatelek

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Tři, dva, jedna start! Dělejte, makejte!, ozývalo se nad brněnskými Černovicemi v sobotu v poledne. I přes déšť obsypali břeh řeky Svitavy diváci. Mladí, starší i rodiny s dětmi se přišli podívat na letošní ročník Neckyády, která je součástí festivalu Překročme řeku. "Počasí nám letos moc nepřeje, ale je to festival v přírodě, s tím se nedá nic dělat," komentuje organizátor akce Ladislav Kotík.

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

Brno /ANKETA/ - Hrozny už pomalu dozrávají a s blížícím se vinobraním začíná i burčáková sezóna. Zatímco někteří vinaři čekají s výrobou burčáku na začátek září, jiní už prodávají.

Robot zatím zachraňuje plyšáky. V budoucnu může najít uplatnění i v průmyslu

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ - Učí roboty sbírat plechovky a zachraňovat plyšáky. V budoucnu by tyto chytré stroje mohly najít uplatnění i v průmyslu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení