VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat vlaků. Ze Židlochovic s nimi lidé pojedou rovnou do Brna

Židlochovice - Koleje jsou zarostlé trávou, budovu bývalého nádraží hyzdí oprýskaná fasáda. V Židlochovicích na Brněnsku osobní vlaky nestaví už šestatřicet let. To se ale za čtyři roky může změnit.

12.8.2015 9
SDÍLEJ:

Kolem budovy bývalé židlochovické vlakové stanice má do čtyř let vyrůst nový přestupní uzel. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Vzniká totiž projekt obnovy železniční dopravy právě mezi Židlochovicemi a Hrušovany u Brna. S přímým spojením do největšího jihomoravského města. „Už bylo načase. Lidé budou rádi. Teď musí přestupovat z autobusů do vlaků v Hrušovanech," řekla Marta Doupovcová, která si ještě pamatuje původní železniční provoz.

V záměru, o kterém se mluví už řadu let, nastal výrazný posun. Alespoň podle židlochovického starosty Jana Vituly. „Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování dopravně územního rozhodnutí. Jsem si jistý, že trať obnoví. Pokud vše půjde dobře, práce můžou začít za dva roky," odhadl Vitula.

Problém? Hluk

Jasněji bude letos v listopadu, kdy má být důležitá část projektové dokumentace hotová. „Předpokládaná cena stavby je zhruba půl miliardy korun," řekl za investora mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Zádrhelem se může stát odmítavý postoj vedení hrušovanské radnice. Tamní starosta Miroslav Rožnovský se netají obavami. „Koleje obec protínají v půli. Nechali jsme si udělat studii, která prokázala, že už nyní hluk kolem trati přesahuje povolené limity. Požadujeme protihluková opatření. Zatím nejsou žádná," upozornil Rožnovský.

Vedení Hrušovan se na posledním jednání se zástupci Správy železniční dopravní cesty, koordinátora dopravy v kraji Kordisu a Židlochovic vyjádřilo jasně. „Řekli jsme ne. Vadí mi, že nemáme o celém projektu dostatek informací. Nechceme jej blokovat za každou cenu, ale musíme přece vědět, jak konkrétně ovlivní celý integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje a také hlučnost u nás v obci," poznamenal Rožnovský.

Illiaš s výtkami nesouhlasí. Obnova trati podle něj s protihlukovými opatřeními počítá. „Řešíme také problém se záplavovým územím," dodal k technickým záležitostem.

Mluvčí Kordisu Květoslav Havlík tvrdí, že pokud se podaří projekt prosadit, vznikne možnost přímých elektrifikovaných vlaků do Brna. Ty pojedou každých třicet minut.

Podle předběžných výpočtů se při použití vlaku cesta z Židlochovic do většiny brněnských částí zkrátí až o třetinu. „Studie zpracovaná Masarykovou univerzitou v Brně uvádí, že po nové trati může jezdit denně čtyři až pět tisíc cestujících. Nejedná se přitom pouze o lidi ze Židlochovic, ale i většiny sousedních obcí ve směru na Hustopeče," poznamenal mluvčí Kordisu.

Zároveň společnost zvažuje omezení autobusové dopravy. Využijí ji především cestující mířící do modřické průmyslové zóny. „Pro cestu do Brna bude výhodnější železnice," potvrdil Havlík.

Dva přestupní uzly

V souvislosti s obnovením zaniklé trati má v Židlochovicích vyrůst i nový dopravní terminál s parkovištěm. „Necháváme zpracovat projekt na jeho výstavbu. Odhadujeme, že se náklady vyšplhají na dvacet až třicet milionů korun," vypočítal starosta Vitula, který přitom spoléhá na evropskou dotaci.

Nový terminál nechápe jeho hrušovanský kolega Rožnovský. „To s námi také nikdo neprojednal. K čemu jsme tedy před pár lety stavěli v Hrušovanech přestupní uzel?" povzdechl si starosta. Ten vidí jako vhodnější variantu, že asi tříkilometrový úsek z Židlochovic do Hrušovan bude brázdit lokálka navazující na současný koridor.

Autor: Přemysl Spěvák

12.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Nového průvodce, který lidem přiblíží osudy významných německých Brňanů, představili lidem při komentované prohlídce největšího brněnského hřbitova.
14

OBRAZEM: Osudy německých Brňanů? Lidé na hřbitově nahlédli do minulosti

Ilustrační foto.

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Nejsmradlavější místo je u divadla v Tučkově ulici. Nejvíc lidem voní oříšky

Brno /FOTOGALERIE/ – Po čtyřech měsících zjišťování nejvoňavějších a nejsmradlavějších míst v Brně předali tvůrci čichové mapy v pondělí výsledky šetření náměstku primátora Martinu Anderovi. „Informace předá Kanceláři architekta města, která připraví řešení nejsmrdutějších problémů města," sdělil vedoucí projektu Martin Vérteši.

Světový den astmatu: Brňanům lékaři zdarma vyšetří plíce

Brno – Dušnost, sípání a inhalátor při ruce na každém kroku. Astmatiků je v České republice dvě stě padesát tisíc. Světový den nejčastějšího chronického onemocnění si ve středu připomenou i Brňané. Zájemcům v budově brněnského Českého rozhlasu v Beethovenově ulici odborníci zdarma vyšetří plíce a poučí je o prevenci a léčbě nemoci.

Stání u Tesca v Úzké ulici nově ohradí závory

Brno – Místo až u automatu dostanou řidiči parkovací lístek už u vjezdu na dvě další parkoviště v Brně. Stání u Tesca v Úzké ulici a před magistrátní budovou v Kounicově ulici budou ta, která nově dostanou závory. „Už dříve jsme rozhodli o umístění závor ke stání ve Veveří ulici naproti Vysokému učení technickému a v Benešově ulici proti hotelu Grand," doplnil náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan.

AKTUALIZOVÁNO

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže. 

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies