VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat vlaků. Ze Židlochovic s nimi lidé pojedou rovnou do Brna

Židlochovice - Koleje jsou zarostlé trávou, budovu bývalého nádraží hyzdí oprýskaná fasáda. V Židlochovicích na Brněnsku osobní vlaky nestaví už šestatřicet let. To se ale za čtyři roky může změnit.

12.8.2015 9
SDÍLEJ:

Kolem budovy bývalé židlochovické vlakové stanice má do čtyř let vyrůst nový přestupní uzel. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Vzniká totiž projekt obnovy železniční dopravy právě mezi Židlochovicemi a Hrušovany u Brna. S přímým spojením do největšího jihomoravského města. „Už bylo načase. Lidé budou rádi. Teď musí přestupovat z autobusů do vlaků v Hrušovanech," řekla Marta Doupovcová, která si ještě pamatuje původní železniční provoz.

V záměru, o kterém se mluví už řadu let, nastal výrazný posun. Alespoň podle židlochovického starosty Jana Vituly. „Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování dopravně územního rozhodnutí. Jsem si jistý, že trať obnoví. Pokud vše půjde dobře, práce můžou začít za dva roky," odhadl Vitula.

Problém? Hluk

Jasněji bude letos v listopadu, kdy má být důležitá část projektové dokumentace hotová. „Předpokládaná cena stavby je zhruba půl miliardy korun," řekl za investora mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Zádrhelem se může stát odmítavý postoj vedení hrušovanské radnice. Tamní starosta Miroslav Rožnovský se netají obavami. „Koleje obec protínají v půli. Nechali jsme si udělat studii, která prokázala, že už nyní hluk kolem trati přesahuje povolené limity. Požadujeme protihluková opatření. Zatím nejsou žádná," upozornil Rožnovský.

Vedení Hrušovan se na posledním jednání se zástupci Správy železniční dopravní cesty, koordinátora dopravy v kraji Kordisu a Židlochovic vyjádřilo jasně. „Řekli jsme ne. Vadí mi, že nemáme o celém projektu dostatek informací. Nechceme jej blokovat za každou cenu, ale musíme přece vědět, jak konkrétně ovlivní celý integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje a také hlučnost u nás v obci," poznamenal Rožnovský.

Illiaš s výtkami nesouhlasí. Obnova trati podle něj s protihlukovými opatřeními počítá. „Řešíme také problém se záplavovým územím," dodal k technickým záležitostem.

Mluvčí Kordisu Květoslav Havlík tvrdí, že pokud se podaří projekt prosadit, vznikne možnost přímých elektrifikovaných vlaků do Brna. Ty pojedou každých třicet minut.

Podle předběžných výpočtů se při použití vlaku cesta z Židlochovic do většiny brněnských částí zkrátí až o třetinu. „Studie zpracovaná Masarykovou univerzitou v Brně uvádí, že po nové trati může jezdit denně čtyři až pět tisíc cestujících. Nejedná se přitom pouze o lidi ze Židlochovic, ale i většiny sousedních obcí ve směru na Hustopeče," poznamenal mluvčí Kordisu.

Zároveň společnost zvažuje omezení autobusové dopravy. Využijí ji především cestující mířící do modřické průmyslové zóny. „Pro cestu do Brna bude výhodnější železnice," potvrdil Havlík.

Dva přestupní uzly

V souvislosti s obnovením zaniklé trati má v Židlochovicích vyrůst i nový dopravní terminál s parkovištěm. „Necháváme zpracovat projekt na jeho výstavbu. Odhadujeme, že se náklady vyšplhají na dvacet až třicet milionů korun," vypočítal starosta Vitula, který přitom spoléhá na evropskou dotaci.

Nový terminál nechápe jeho hrušovanský kolega Rožnovský. „To s námi také nikdo neprojednal. K čemu jsme tedy před pár lety stavěli v Hrušovanech přestupní uzel?" povzdechl si starosta. Ten vidí jako vhodnější variantu, že asi tříkilometrový úsek z Židlochovic do Hrušovan bude brázdit lokálka navazující na současný koridor.

Autor: Přemysl Spěvák

12.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Semifinále Generali play off hokejové extraligy: Mountfield HK - HC Kometa Brno.

Krejčík po první prohře: Jedeme dál, nečekali jsme, že to bude 4:0

Brněnský lezec Adam Ondra. Vítěz ankety Sportovec Jihomoravského kraje za rok 2016.
AKTUALIZOVÁNO
31

Sportovcům na jižní Moravě vládne lezec Ondra, sympaťák Deníku Rovnost je Pucher

AKTUALIZOVÁNO

Stávka bude masivní. Na jižní Moravě se zapojí osmdesát procent řidičů autobusů

Jižní Morava – Čtyři pětiny jihomoravských řidičů autobusů se zapojí do stávky příští čtvrtek 6. dubna. Jak se lidé dostanou do zaměstnání či škol, zatím není jisté. O případné náhradní dopravě se rozhodne až příští týden. „Do stávky se zapojí osmdesát procent řidičů autobusů," uvedl za jihomoravské odboráře Libor Weinstein.

AKTUALIZOVÁNO

Magistrát: Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s majiteli pozemků

Brno /ANKETA/ - Hobbymarket Bauhaus, který v brněnských Ivanovicích funguje od roku 2012, postavila firma Heršpická – správa nemovitostí podle brněnského magistrátu neoprávněně. Rozhodnutí je nepravomocné, společnost se má možnost odvolat. Dlouhodobé tažení obyvatel Ivanovic proti Bauhausu se tak nejspíš znovu dostane ke krajskému úřadu, který už dvakrát zrušil předchozí výrok magistrátu.

Petrolejové lampy pomohly Briešťanské k Ceně Thálie. S Janžurovou se nesrovnává

Hodonín - Hodonínské rodačky září na českém hereckém nebi stále jasněji. To dokazuje i udělení letošní divadelní Ceny Thálie. Pohár symbolizující Múzu komedie získala po Petře Hřebíčkové o víkendu také Hana Tomáš Briešťanská. „Byl to pro mě šok, který doprovázelo velké nadšení a samozřejmě obrovská radost," přiblížila dojmy po vyhlášení Nejlepšího ženského činoherního výkonu roku šťastná Tomáš Briešťanská.

Agresivní zloděj serval z důchodkyně šperky za dvanáct tisíc. Hledá jej policie

Ivančice - Chytil ji za hlavu a povalil na zem. Pak z ní serval šperky. Policisté pátrají po násilníkovi, který na ulici v Ivančicích na Brněnsku přepadl důchodkyni. Vyšetřovatelé sestavili podobiznu pachatele a prosí lidi o pomoc při hledání.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies