VYBERTE SI REGION

Nebezpečné přechody? Osvětlení pomůže na vytipovaných místech

Brno – Město vytipovalo nebezpečná místa na brněnských silnicích a rozebralo příčiny nehod na nich. Zvýšit bezpečnost přechodů má jejich osvětlení. Jednotlivé městské části chtějí problematická místa řešit.

22.4.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Příkladem z Židenic je přechod u konečné tramvaje v Líšeňské ulici a před základní školou v Kuldově ulici. „Aby chodci byli lépe vidět, budeme instalovat k přechodům osvětlení reagující na přítomnost chodce a umístíme LED diody do povrchu vozovky," uvedl místostarosta Aleš Mrázek. Na židenických přechodech za loňský rok podle statistik zemřeli tři lidé a devět si z dopravních nehod odneslo těžká zranění.

V Brně je v současnosti přes dva tisíce čtyři sta přechodů. Posudek, který Brno nechalo zpracovat, vyhodnocuje a analyzuje nehody s chodci od roku 2007 do roku 2015. „V některých případech se přechod stane bezpečnějším díky drobné úpravě, jako je vykácení překážejících dřevin. Někde jsou ke zvýšení bezpečnosti nutné drobné stavební úpravy, jinde se může stát, že je nutná rekonstrukce celé křižovatky či přestupního uzlu," vysvětlila Zuzana Taušová z tiskového střediska magistrátu.

Některé městské části jsou ochotné si potřebné osvětlení zaplatit samy. „Vytipovali jsme šest přechodů u základních škol k osvětlení už v roce 2014, ale ještě jsme je nevybudovali. Jsme ochotni si to i zaplatit," potvrdil starosta Žabovřesk Pavel Tyralík.

Podobně jsou na tom v Líšni, kde je trápí třeba přechod v Sedláčkově nebo Trnkově ulici. „Nebezpečné přechody máme zmapované. Řešíme s Brněnskými komunikacemi finanční stránku věci. Část by snad zaplatily ony, část Líšeň," uvedl místostarosta Miloš Freiberg.

Cena za osvětlení jednoho přechodu se mění podle okolního povrchu a vzdálenosti od zdroje elektřiny. „Zhruba se pohybuje od sto do 150tisíc korun," informoval vedoucí odboru veřejného osvětlení brněnských Technických sítí Brno Dušan Piják.

Letos podle předběžných informací technických sítí plánují městské části osvětlit víc než deset přechodů. Za minulý rok převzaly sítě do své správy a údržby nasvětlení pěti přechodů.

O osvětlení přechodu žádala městská část Komín již dříve a chce to opakovat. Tamní vedení se ale obává, že místo neosvětleného přechodu nebude mít žádný. „Některé přechody by nám mohli zrušit, protože neodpovídají normám. Někdy proti sobě stojí znalosti a zkušenosti městské části a zákon definující parametry přechodu," argumentovala komínská starostka Milada Blatná.

Účinnost osvětlení je nesporná. „Určitě je to přínosné. Pokud ovšem nějaké místo osvětlíme, okolí se může řidičům jevit ještě tmavší než dřív," podotknul již dříve dopravní odborník Pavel Čížek ze společnosti Besip.

Zvýšit bezpečnost přechodů ale mohou městské části nejen pomocí osvětlení. „Za problém považujeme přechody, které nejsou ošetřené nějakými zpomalovacími prvky a dochází tam často ke zranění. To je příklad přechodu na Veveří, kde se často stávají nehody," informovala mluvčí Brna-středu Denisa Kapitančiková.

V této městské části chybí na některých místech přechody zcela. „Nejtypičtějším příkladem jsou přechody v Údolní ulici. Jednak je to místo u zastávky Všetičkova a zrušený přechod na křižovatce s Úvozem. Oba tyto přechody by měly být zřízeny nejpozději v rámci rekonstrukce Údolní," dodala Kapitančiková.

Líšeň má s přechody i opačný problém. „V Jedovnické ulici si řidiči stěžují na zbytečný přechod, který zpomaluje dopravu," doplnil Freiberg. O jeho zrušení chce městská část jednat.

Autor: Jan Žlebek

22.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies