VYBERTE SI REGION

Nebezpečný prach dusí Brno. Mohou za něj hlavně auta

Brno – Auta, auta a zase auta. Ta hlavně znečišťují brněnský vzduch. Ani letos se situace nelepší. Už druhá měřící stanice v Brně ukázala překročení povolených ročních hodnot prachu v ovzduší.

13.9.2012 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Když jsem v Brně, tak nevnímám, že je tady špatný vzduch. Ale když jsem si vyjel do Moravského krasu, tak ten rozdíl byl opravdu poznat," uvedl podnikatel Tomáš Ermis. Ze znečištěného vzduchu zdravotní problémy nemá. Když ale při smogu kraj vyhlásí varování, řídí se jím. „Tehdy se snažím větrat jen málo," popsal Ermis.

Monitorovací stanice u brněnského výstaviště zaznamenala překročení limitů o víkendu. „Pravděpodobně to způsobil hromadný odjezd aut pro skončení strojírenského veletrhu," uvedl vedoucí brněnského oddělení ochrany čistoty ovzduší Českého hydrometeorolo­gického ústavu Robert Skeřil.

Denní povolená míra polétavého prachu je padesát mikrogramů. Nařízení stanovuje, že do roku může být překročena pětatřicetkrát.

Dlouhodobě zvýšená koncentrace prachu je nebezpečná. „Dráždí dýchací cesty a u citlivých jedinců může vyvolat záněty průdušek," řekla primářka Kliniky nemocí plicních a TBC Fakultní nemocnice Brno Marcela Tomíšková. Dodala, že v případě trvalého působením prachu se nemoc může stát chronickou.

Brno je dokonce hůře znečištěné než některá města na severu Moravy. „Například ve Třinci nebo ve Frýdku-Místku jsou škodliviny z průmyslu. Vysoké komíny je vypouští a když fouká vítr, tak se rychle rozptýlí," vysvětlil Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. V Brně za znečištění může hlavně doprava.

Auta vypouští prach přímo u země, kde se pohybují lidé. „Nejnebezpečnější jsou velmi jemné prachové částice, které unikají z výfuků dieslových aut," popsal Šuta.

Skeřil uklidňuje, že situace není tak vážná. „Většina našich stanic je přímo u frekventovaných silnic. Ale už několik desítek metrů od nich se hladina prachu prudce snižuje," vysvětlil Skeřil.

Jedním z možných řešeních je používání prachových dieslových filtrů, zavádění nízkoemisních zón a placení mýtného v zatížených oblastech. Magistrát zatím tato opatření nechystá. Dopravní problémy se snaží řešit výstavbou velkého městského okruhu. „Jednu jeho část,  Královopolské tunely, jsme otevřeli řidičům na konci srpna," sdělil náměstek primátora Ladislav Macek. Zavedení nízkoemisních zón v blízké době magistrát neplánuje.

Ve čtvrtek už ve vzduchu tolik prachu jako v sobotu nebylo. Napomohl tomu déšť, který omyl ulice. Nebezpečí nehrozí až do konce týdne. „Rozptylové podmínky budou dobré, jen ráno přechodně mírně nepříznivé," sdělila Ivana Záluská z brněnské pobočky Českého hydrometeorolo­gického ústavu.

Loni povolené množství nepřekročily jen dvě brněnské stanice. Letos už jsou nad stanice v centru na křižovatce Kotlářské a Kounicově ulici a u výstaviště. Znečištění se zhorší až se ochladí a lidé začnou topit.

Autor: Kateřina Foltánková

13.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Výstava Betlémů láká na tři sta let staré modely. A možná i na historický objev

Předklášteří – Století staré modely Betlému nebo možný historický objev lze spatřit na týdenní výstavě v Předkláštěrí. Kromě nich si návštěvníci mohou spatřit kresby andělů žáků místní základní školy.

Zbrojovce začala zimní pauza. Dobrý start jara nám dodá kyslík, myslí si Hyčka

Brno – Poslední trénink, po němž začalo hráčům třítýdenní volno. Fotbalisté brněnské Zbrojovky v pátek měli poslední sraz, na kterém společně ukončili volnější týdenní přípravu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies