VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehody mladých a starých často končí smrtí

Jižní Morava - Devatenáctiletý řidič narazil se svou Škodou Felicií do stromu. Při nehodě se dva lidé těžce zranili. Další dva vyvázli s lehkým zraněním. Tak zní ve stručnosti příběh havárie u Lomničky na Brněnsku z konce června. Případ se zapsal mezi stovky podobných, při kterých situaci na silnici nezvládli velmi mladí lidé za volantem či řídítky motorky. Vedoucí samostatného oddělení ministerstva dopravy Besip Martin Farář Deníku Rovnost sdělil, že jsou to právě mladí řidiči, kteří téměř nejčastěji způsobí nehody s velmi vážnými následky.

27.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Sonnek Pavel

Vyplývá to ze statistik za rok 2013. Farář přitom upozornil, že není pravda, že mladí řidiči mohou za nejvíc nehod. „Mají jich na svědomí nejméně. Pokud se ale zaměříme na nehody s následkem smrti, tak je to naopak," konstatoval. Ze statistik totiž vyplývá, že na každých tisíc nehod, zemře v případě řidičů viníků mezi osmnácti až dvaceti lety přes deset lidí. Pokud bourají starší řidiči, umírá při tom lidí méně.

To platí až do kategorie pětašedesát let a víc. U ní pak číslo mrtvých na tisíc nehod vystoupá ještě výš než u mladých. Téměř na třináct.

Důvod? Zdraví

Mezi důvody, proč statistiky vypadají právě takto, mohou patřit největší problémy, se kterými se mladí a staří řidiči potýkají. „U starších je to právě věk. Mají spoustu zkušeností, jsou opatrní a rozvážní. Věk je ale začíná limitovat. S přibývajícími lety se totiž každému zhoršuje zdravotní stav. U mladých řidičů je zase problém nerozvážnost. Zkoušejí, co dokážou a co zvládne auto či motorka. Jde o období předvádění se i období spěchu s cílem být všude první," vysvětlil jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Najít univerzální pravidlo, jak s těmito skupinami řidičů pracovat, podle odborníků nejde. V případě začátečníků se nabízí zpřísnění zkoušek. Podle jednatele jedné z blanenských autoškol Zbyňka Kopřivy to ale není tak jednoduché. „Kdyby zpřísnění zaručilo snížení počtu havárií, určitě bych byl pro. U zkoušek ale dělá často své i nervozita a po absolvování autoškoly bohužel někteří mladí řidiči brzy zapomenou vše, co se naučili," uvedl Kopřiva.

Průkaz na zkoušku

Jako lepší cestu než zpřísnění zkoušek vidí zavedení řidičského průkazu na zkoušku. „Člověk by po autoškole dostal průkaz jen na dva roky. Pak by ho čekaly další zkoušky," řekl Kopřiva.

A průkaz na zkoušku ministerstvo podle Faráře opravdu zvažuje. „Zatím ale není přesně stanovené, v čem se první průkaz bude lišit nebo v čem začínajícího řidiče omezí," sdělil Farář.

Zároveň však dodal, že se v budoucnu mají změnit i zkoušky. „Osmadvacet jízdních hodin a teoretická příprava nejspíš zůstanou. Závěrečné zkoušky se ale změní zásadně a bude na žákovi, aby zvážil, jestli je na zkoušku připravený," řekl.

Jak situace bude vypadat v budoucnu, není jasné. A platí to i v případě druhé skupiny. Řidiči nad pětašedesát let absolvují pravidelné kontroly u lékaře, které začínají právě v pětašedesáti a o tři roky později pokračují vždy po dvou letech. Na otázku, jestli je tento systém dostatečný a jestli by starší řidiči neměli absolvovat častější či přísnější prohlídky, Farář odpověděl krátce. „To je velmi individuální. Rozhodně je to jedno z témat pro diskuzi Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu," uvedl.

Autor: Vojtěch Kučerák

27.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Stavbě nové autobusové zastávky Tichého brání zaparkovaná auta s přívěsy

Kanadský trenér, expert na techniku bruslení, Shawn Allard.
EXKLUZIVNĚ

Unikátní jako Pavel Bure, říká expert na bruslení Allard o Martinu Eratovi

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Říkají mi děda. Pozvání na pivo ale odmítám, povídá výčepní z otevřené garáže

Brno - Za dědou do garáže na jedno, říkají stálí hosté, kteří už bezmála dvacet let chodí do brněnské kníničské Rekreační ulice za dobrým pivem. V otevřeném garážovém výčepu je tam téměř každý letní večer přivítá František Tesař. „Dopoledne vyrábím zmrzlinu. Odpoledne se potom věnuji hostům a načepuji jim pivo podle jejich přání," říká pětaosmdesátiletý výčepní Tesař.

OBRAZEM: Poslední ohňostroj ukázal Nebe na Zemi. V jazzovém rytmu

Brno /VIDEO, ANKETA/ – Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Nádražím v Králově Poli se v sobotu linou oblaka husté tmavé páry. K plným vagónům přibíhají poslední opozdilci. Průvodčí pronikavě zapíská, poté se zvolna zesiluje skřípot kolejí. „Už jede!" křičí děti a utíkají k oknům. Historický vlak, který je součástí akce Dopravní nostalgie, se právě rozjíždí. Cílová stanice? Brněnské Výstaviště.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies