VYBERTE SI REGION

Nehody mladých a starých často končí smrtí

Jižní Morava - Devatenáctiletý řidič narazil se svou Škodou Felicií do stromu. Při nehodě se dva lidé těžce zranili. Další dva vyvázli s lehkým zraněním. Tak zní ve stručnosti příběh havárie u Lomničky na Brněnsku z konce června. Případ se zapsal mezi stovky podobných, při kterých situaci na silnici nezvládli velmi mladí lidé za volantem či řídítky motorky. Vedoucí samostatného oddělení ministerstva dopravy Besip Martin Farář Deníku Rovnost sdělil, že jsou to právě mladí řidiči, kteří téměř nejčastěji způsobí nehody s velmi vážnými následky.

27.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Sonnek Pavel

Vyplývá to ze statistik za rok 2013. Farář přitom upozornil, že není pravda, že mladí řidiči mohou za nejvíc nehod. „Mají jich na svědomí nejméně. Pokud se ale zaměříme na nehody s následkem smrti, tak je to naopak," konstatoval. Ze statistik totiž vyplývá, že na každých tisíc nehod, zemře v případě řidičů viníků mezi osmnácti až dvaceti lety přes deset lidí. Pokud bourají starší řidiči, umírá při tom lidí méně.

To platí až do kategorie pětašedesát let a víc. U ní pak číslo mrtvých na tisíc nehod vystoupá ještě výš než u mladých. Téměř na třináct.

Důvod? Zdraví

Mezi důvody, proč statistiky vypadají právě takto, mohou patřit největší problémy, se kterými se mladí a staří řidiči potýkají. „U starších je to právě věk. Mají spoustu zkušeností, jsou opatrní a rozvážní. Věk je ale začíná limitovat. S přibývajícími lety se totiž každému zhoršuje zdravotní stav. U mladých řidičů je zase problém nerozvážnost. Zkoušejí, co dokážou a co zvládne auto či motorka. Jde o období předvádění se i období spěchu s cílem být všude první," vysvětlil jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Najít univerzální pravidlo, jak s těmito skupinami řidičů pracovat, podle odborníků nejde. V případě začátečníků se nabízí zpřísnění zkoušek. Podle jednatele jedné z blanenských autoškol Zbyňka Kopřivy to ale není tak jednoduché. „Kdyby zpřísnění zaručilo snížení počtu havárií, určitě bych byl pro. U zkoušek ale dělá často své i nervozita a po absolvování autoškoly bohužel někteří mladí řidiči brzy zapomenou vše, co se naučili," uvedl Kopřiva.

Průkaz na zkoušku

Jako lepší cestu než zpřísnění zkoušek vidí zavedení řidičského průkazu na zkoušku. „Člověk by po autoškole dostal průkaz jen na dva roky. Pak by ho čekaly další zkoušky," řekl Kopřiva.

A průkaz na zkoušku ministerstvo podle Faráře opravdu zvažuje. „Zatím ale není přesně stanovené, v čem se první průkaz bude lišit nebo v čem začínajícího řidiče omezí," sdělil Farář.

Zároveň však dodal, že se v budoucnu mají změnit i zkoušky. „Osmadvacet jízdních hodin a teoretická příprava nejspíš zůstanou. Závěrečné zkoušky se ale změní zásadně a bude na žákovi, aby zvážil, jestli je na zkoušku připravený," řekl.

Jak situace bude vypadat v budoucnu, není jasné. A platí to i v případě druhé skupiny. Řidiči nad pětašedesát let absolvují pravidelné kontroly u lékaře, které začínají právě v pětašedesáti a o tři roky později pokračují vždy po dvou letech. Na otázku, jestli je tento systém dostatečný a jestli by starší řidiči neměli absolvovat častější či přísnější prohlídky, Farář odpověděl krátce. „To je velmi individuální. Rozhodně je to jedno z témat pro diskuzi Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu," uvedl.

Autor: Vojtěch Kučerák

27.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ples jako Brno 2016.
1

Na Plese jako Brno si lidé užijí Farnou a candáta. Letovice ovládnou piráti

Hokejový útočník Martin Havlát na tréninku Komety Brno.

Havlát proti Zlínu? Ještě ne, zní z hokejové Komety

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

AKTUALIZOVÁNO

Meteorologové vyhlásili v Brně smogovou situaci

Brno - Meteorologové vyhlásili pro Brno smogovou situaci. Platí od noci na pátek do odvolání. Důvodem je vysoká koncentrace polétavého prachu v ovzduší. Smogová situace bývá vyhlašována, pokud alespoň na polovině stanic překročil dvanáctihodinový průměr hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin není předpokládán jeho pokles.

Zbrojovka získala posilu do obrany, ze Slavie přichází Jablonský

Brno – Propustná defenziva dělala na podzim vedení fotbalistů Zbrojovky největší starosti. A v zimním přestupovém období pracuje klub na jejím posílení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies