Chování lékařů je nejčastějším důvodem stížností pacientů v brněnských nemocnicích. „Nabídli mi,  že mě dále ošetří v nemocnici na Obilním trhu. Tam už se mnou jednali slušně a vstřícně,“ uvedla žena.

Prezident Svazu pacientů Luboš Olejár odhaduje, že stížností na doktory bude přibývat. „Lékaři jsou pod velkým tlakem. Nemocnice totiž neustále snižují stavy, personál pak nestíhá a je nervózní,“ upozornil Olejár.

Ke špatnému chování podle něj přispívá výuka mediků. „Málo zdůrazňují, že pacienti jsou lidé a musí se k nim tak přistupovat,“ domnívá se Olejár.

Většina neoprávněných

Většinu stížností brněnské nemocnice vyhodnotí jako neoprávněné. Uznávají ale, že je někdy těžké to posoudit. Lidé si totiž stěžují třeba na to, že je lékař nepozdravil. Nebo pozdravil, ale nepodíval se na ně.

Ve Fakultní nemocnici Brno shledali loni jako plně oprávněnou pouze jednu stížnost, jako částečně oprávněných dalších osm. V Nemocnici Milosrdných bratří neuznali žádnou.

Pacienti totiž často nechtějí svou stížnost řešit dále. „Zřídili jsme protikorupční linku, na kterou loni zavolalo dvacet lidí. Ale na následnou výzvu k řešení problému už nereagovali,“ řekla mluvčí Fakultní nemocnice Brno Anna Mrázová.

Jedenapadesát stížností, také převážně na chování lékařů, podali loni také pacienti ve svatoanenské nemocnici.

Podstatně lépe jsou na tom u Milosrdných bratří, kde dostali dvanáct stížností, v Úrazové nemocnici Brno deset. Ve většině případů také na komunikaci s personálem.  „Pokud se prokáže vážné pochybení lékaře, musí odejít. Takový případ jsem řešili zhruba před třemi lety. S doktorem jsem se rozešli po dohodě,“ uvedl ředitel Úrazové nemocnice Karel Doležal.

Psycholog: Pacienti jsou přecitlivělí

Brněnský psycholog Jiří Brančík tvrdí, že pacienti jsou k chování lékařů přecitlivělí. „Moc sledují seriály z lékařského prostředí. Doktory si pak idealizují,“ řekl Brančík.

Někteří lékaři jsou ale podle něj skutečně unavení a nedokáží ovládat své emoce. „Přitom profesionál by jich měl ovládat maximum,“ zdůraznil Brančík.

Důležitý je podle něj především pozdrav, podání ruky a také to, aby se lékař pacientovi představil.

Stížnosti v roce 2011

Fakultní nemocnice Brno: 82/9

Nemocnice u svaté Anny: 51/15

Milosrdných bratří: 12/0

Úrazová nemocnice: 10

Vojenská nemocnice: 5/0

První číslo udává počet stížností, druhé číslo říká, kolik z nich je opodstatněných.