VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejvyšší správní soud zrušil komplet zásady územního rozvoje kraje

Jižní Morava /ANKETA/ – Zásady územního rozvoje před Nejvyšším správním soudem neobstály. Dokument, na kterém kraj pracoval přes deset let, přestal ve čtvrtek platit. „Chybí v nich posouzení vlivu na životní prostředí. Zhotovitel sice vytipoval problémové oblasti, ale hlouběji vlivy neprozkoumal," uvedla ve čtvrtek soudkyně Marie Žišková.

21.6.2012 58
SDÍLEJ:

Nejvyšší správní soud v Brně projednává zásady územního rozvoje.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

O zrušení dokumentu požádalo čtrnáct obcí a třináct majitelů pozemků na jihu Moravy. Vadila jim hlavně plánovaná dopravní síť, včetně silnic R43, R52, tangenty okolo Brna a rozšíření D1. Obávali se nadměrného hluku a prachu, které by s sebou výstavba nových silničních tahů přinesla.

Soud si podle Žiškové uvědomuje, jak zásadní dokument zásady jsou, ale našel v nich tak závažné chyby, že je musel zrušit celé. Argumenty kraje, že koridory jsou pouze načrtnuté a není možné vypočítat přesnou zátěž na životní prostředí, soud nevyslyšel. „Když mají být zásady územního rozvoje závazné pro územní plánování obcí, musí být postavený na dostatečných zjištěních. Musí být možný alespoň hrubý odhad zátěže," řekla soudkyně.

Doplnila, že období tvorby zásad územního rozvoje je ideální čas, kdy má posouzení vlivu na životní prostředí vzniknout. „Je ještě možné plánované stavby na území kraje změnit či zrušit a zabránit tak škodám," podotkla soudkyně.

Po vyhlášení rozhodnutí zavládlo mezi starosty v sále nadšení. „Želešic se konkrétně týkala jihozápadní tangenta, která by u nás zhoršila životní podmínky. Ta silnice je trvalá záležitost a po celý zbytek života by jí byli obyvatelé ovlivněni," řekl starosta Želešic Jiří Kvasnička. Nemá radost, že kraj bude muset strategický dokument zpracovat úplně znova, ale teď má aspoň podle Kvasničky šanci udělat to pořádně.

Vedení kraje v těchto dnech zvažuje, jestli podá ústavní stížnost. „Prakticky okamžitě se také rozbíhají práce na přípravě nových zásad územního rozvoje, které by už na podzim mohlo schvalovat zastupitelstvo," nastínil hejtman Michal Hašek. Podle něj ale úplné schválení nových zásad potrvá minimálně dva nebo tři roky.

Upozornil však i na to, že na zahájení stavby rychlostních silnic zrušení zásad nebude mít příliš velký vliv. Ministerstvo dopravy stejně na většinu z nich zatím marně shání peníze.

Zrušení zásad lituje i opoziční ODS. „Rozhodnutí vrhá rozvoj celého našeho kraje o několik let zpět a ve svém důsledku povede ke zhoršení životního prostředí většiny jeho obyvatel. K masivnímu prodražení plánovaných infrastrukturních projektů a ke snižování atraktivity pro investory, kteří vytváří nová pracovní místa," upozornil krajský zastupitel a současně brněnský radní Vít Blaha.

Pro Brno zrušení zásad znamená zpomalení schvalování vlastního územního plánu, který na tento dokument musí navazovat. „Nejen Brno, ale všechny obce v kraji si nedokáží zajistit svůj další rozvoj. Pro město to také znamená zvětšení vlivu suburbanizace, tedy zastavenosti kolem Brna. Naroste také dopravní zatížení a podobně," odhadl brněnský náměstek pro územní rozvoj Ladislav Macek.

Soud v odůvodnění rozsudku upozornil také na chyby při schvalování zásad. „Je důležité, že soud uznal, že při rozhodování kraje převážily politické zájmy nad veřejnými. Opakovaně jsme na to krajský úřad upozorňovali a snažili jsme se své obavy sdělit panu hejtmanovi, ale bohužel si za poslední dva roky nenašel čas s námi komunikovat," doplnil starosta Ostopovic Jan Simon.

Radost jedněch obcí dělá druhým vrásky. Například obyvatelům Lipůvky na hlavním tahu z Brna na Svitavy. „Dostavba R43 by pro nás byla vysvobozením. Denně nám pod okny projede pětadvacet tisíc aut. Budeme za ni bojovat dál, protože má výnam pro celou republiku. Odlehčí třeba dálnici D1," řekla starostka Alena Krystýnová.

Autor: Petra Kozlanská, Petr Jeřábek

Je správné, že soud územní plán zrušil?

Ano

37 %

Ne

63 %

Hlasovalo: 119

Anketa byla ukončena

21.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 58
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies