VYBERTE SI REGION

Neplatný krajský územní plán pomáhá městskému okruhu

Brno – Smůla pro jednoho je příležitostí pro ostatní. Tak lze stručně shrnout situaci, kdy Jihomoravský kraj nemá už více než rok zásady územního rozvoje a minimálně další dva roky je mít nebude. Zastavila se tak totiž příprava významných a drahých dálnic v kraji. Představitelé Brna za takového stavu věří, že silničáři budou o to intenzívněji investovat do velkého městského okruhu.

7.10.2013 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Ten totiž, na rozdíl od dálnic, je zakreslený alespoň v platném územním plánu Brna. „Jsme v zajímavé situaci. Když neexistuje krajský územní plán, Ředitelství silnic a dálnic se soustředí do Brna. Snažíme se to využít. Taková výhoda pro nás nebude trvat dlouho," řekl Brněnskému deníku Rovnost náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Pozornost města se tak upírá nejen směrem k už připravenému úseku okruhu Žabovřeská I, ale také na opačnou stranu města k mnohaúrovňové křižovatce Tomkovo náměstí a estakádě Rokytova. „Jsou to další velmi prioritní úseky okruhu. Snažíme se proto s jejich přípravou pohnout co nejvíce," řekl Kotzian.

Ředitelka brněnského závodu Ředitelství Věra Hoderová jeho slova prakticky potvrdila. „Nezaměřujeme se na Brno ani tolik kvůli neplatným krajským zásadám, ale především proto, že má město platný územní plán. Existuje tak dokumentace, která je v souladu s územním plánem a můžeme tak pokračovat s přípravou staveb. Pokud by nebyla, máme problém," řekla Hoderová.

Do rychlostních silnic jako je R43 na Moravskou Třebovou a R52 do Vídně podle ní silničáři v současnosti moc peněz dávat nemohou. „Je tam dost omezení. Neexistuje nikde ukotvená trasa silnic. V kraji tak jsme v této chvíli závislí jen na stávajících silnicích. Nemůžeme se pouštět do přípravy akcí, které předpokládají umístění mimo ně," přiznala ředitelka.

Aby mohlo Brno opravdu doufat, že vedle Žabovřeské může doufat v brzkou stavbu úseků v Husovicích a Židenicích, snaží se uzavřít takzvanou smlouvu o spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic. „Je to nutný krok pro pokračování příprav. Vzali jsme to do vlastních rukou a vypracovali návrhy smluv. Využili jsme přitom tu, kterou jsme loni uzavřeli k Žabovřeské. Očekávám, že smlouvy do konce roku uzavřeme," řekl Kotzian.

Úsek v Žabovřeské se podle něj bude pravděpodobně stavět mezi roky 2016 a 2019. „Na něj může navázat Tomkovo náměstí, pro které už máme územní rozhodnutí a Rokytova," věří Kotzian.

Stavbu dalších úseků okruhu vítají brněnští řidiči. „Úsek od Žabovřesk, přes Královopolské a Husovické tunely je rychlý a pro jízdu v autě ideální. Ale na obou jeho koncích se najednou silnice zužuje, to ve špičce znamená skoro jisté kolony," upozornil řidič Matěj Rada.

V co nejrychlejší stavbu dalších částí okruhu doufají policisté. „Jakmile se okruh začal stavět, není cesty zpět. Okružní silnice je na všech místech stejně zatížená. Tam, kde jsou už postavené čtyři pruhy, to odpovídá intenzitě dopravy. Ale dvoupruh znamená vždy kritické místo," upozornil před časem mluvčí policistů Pavle Šváb.

Jak dlouho bude stav, kdy silničáři mohou nové silnice vyšších tříd stavět jen v Brně, není jasné. Na nových zásadách územního rozvoje totiž Jihomoravský kraj v současnosti pracuje. „Do sedmého listopadu se mohou hlásit firmy, které mají zájem dokument zpracovat. Jakmile nějakou z nich vybereme a ta nové zásady vytvoří, začneme je projednávat s lidmi. Na konci příštího roku zastupitelstvo rozhodne o nejlepší variantě a tu pak budeme projednávat další rok. Na jaře roku 2016 může zastupitelstvo dokument definitivně schválit," popsal krajský radní pro územní plánování Antonín Tesařík.

Zároveň ale upozornil, že podle nového stavebního se otevírá cesta, jak stavět velké silnice i bez krajského územního plánu. „Zákon říká, že pokud budou mít silnici v platných územních plánech obce, stačí to, aby se mohla jejich stavba připravovat," nastínil Tesařík.

Autor: Petr Jeřábek

7.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Desetiminutovou pauzu od starostí i víc jak půlhodinovou demolici na uklidnění nabízí v brněnském Anger Roomu. Lidé tam mohou za peníze ničit libovolné věci. Povolené ničení si zkusili i stážisté Rovnosti Anna Tišnovská a Matěj Říha.
2 18

Anger Room: zájem o ničení mají hlavně ženy

Trenér Svatopluk Habanec.
1

Někteří hráči jsou bázliví, musejí přidat, říká kouč Habanec

AKTUALIZOVÁNO

Kometa vyhrála i díky hattricku Hynka Zohorny v Hradci Králové

Hradec Králové, Brno – Snový zápas. Ve 34 zápasech letošní sezony si připsal tři branky, ve nedělním utkání mu však stačilo rozmezí 21 minut na stejný počet gólů. I díky hattricku útočníka Hynka Zohorny ukončili hokejisté brněnské Komety sérii tří proher a v 41. kole extraligy vydřeli výhru 4:3 v prodloužení v Hradci Králové. „Je to můj první hattrick za šest sezon, co hraji v extralize. Jsem za branky rád," usmíval se Zohorna v rozhovoru pro Českou televizi.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Brno – Vlastním tělem chtěl nejspíš zastavit tramvaj jednapadesátiletý Brňan, který v sobotu večer postával uprostřed kolejiště. Poté napadl a zranil dvacetiletou ženu, když se jej snažila z kolejí odvést. Řidič tramvaje, jíž muž bránil v cestě, na místo zavolal strážníky.

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Rychlý nárůst částek na výplatních páskách zaznamenali loni Jihomoravané. Podle dostupných údajů za první tři čtvrtletí roku 2016 dosáhla průměrná mzda v kraji na 26 413 korun. Meziročně se tak zvýšila o 1261 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies