Ministerstvo školství totiž podle zjištění Brněnského deníku Rovnost plánuje zrušit přílohu vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením, tedy s IQ nižším než sedmdesát. Kvůli tomu hrozí bývalým zvláštním školám zavření a dětem začlenění do běžné výuky. Bez této přílohy praktické školy nemohou existovat. „Takové děti budou ostatním pro smích a zažijí šikanu. Pokud zákon projde, špatně to dopadne," povzdechl si otec.

Opatření se na jihu Moravy dotkne šesti tisíc žáků. Všechny jihomoravské školy, které redaktoři Deníku Rovnost oslovili, se vzpírají a sepisují petici. „Ředitelé mají čas se vyjádřit do dvacátého května. Kvůli zrušení přílohy by tyto žáky praktické školy učily podle klasických osnov. Děti se zvláštními potřebami by propadaly a nedokončily základní vzdělání. Navíc praktickým školám hrozí zavření," vysvětlil předseda Asociace speciálních pedagogů za jižní Moravu Aleš Lažek.

Rušení praktických škol hrozí i podle náměstka jihomoravského hejtmana Stanislava Juránka. „Pokud zákon projde, některé praktické školy zaniknou. Proto chceme zachovat současnou podobu vzdělávání. Tyto změny jsou unáhlené. Stojíme před systémovou přeměnou, která může způsobit nenapravitelné chyby. Ani ministerstvo si tím nejspíš ještě není jisté, proto nejdřív letos rozjíždí pilotní provoz," shrnul Juránek.

Podle jeho slov ještě kraje čekají jednání s ministerstvem. To krajům důvod opatření nesdělilo. „Určitě by se například ušetřilo, protože je vzdělávání praktických škol velmi drahé. Jestli to ale ministerstvo dělá jen kvůli penězům, je to určitě cesta špatným směrem. Musíme se přece postarat o ty, kteří to potřebují," řekl náměstek.

Doteď děti na praktických školách nemusely plnit výstupy jako v běžných základních školách. „V tom, co nestihnou dokončit, pokračují v dalším ročníku dál. Nepropadnou a ze školy odcházejí s ukončeným základním vzděláním," doplnil ředitel praktické základní školy v brněnské Lidické ulici Gordon Brei. Podobných škol je na jižní Moravě devatenáct, jen v Brně šest. Základních škol je 442.

Podle něho by naopak nejlepší bylo, aby ministerstvo z přílohy udělalo zvláštní kapitolu rámcového vzdělávání. Mohly by z ní pak vycházet i základní školy, které tyto žáky vzdělávají a sestavují pro ně individuální programy.

Na programu v minulosti pracovaly desítky odborníků. „Dřeli jsme se s programy a teď se má všechno zrušit. Práce přijde vniveč," uvedla ředitelka Základní školy a praktické školy v Hustopečích na Břeclavsku Blanka Vetýšková.

Ministerstvo plánuje nový systém naostro uplatnit od školního roku 2016/2017. To je podle učitelů šibeniční termín. Do té doby musí všechny praktické i základní školy změnit vzdělávací programy. Nikdo však neví, podle čeho. „Nedokážeme si představit, jak budeme učit. Nikdo nám neřekl, jak by pak vzdělávání vypadalo," konstatovala Vetýšková. Podle ní změna ovlivní i zdravé děti,učitelé na ně budou mít méně času.