VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neschopenku si v kraji bere stále méně lidí

Brno - O neschopenku loni požádalo v průměru osmadvacet tisíc lidí z Jihomoravského kraje denně. Oproti roku 2007 to sice bylo o víc než dva a půl tisíce případů na den méně, Jihomoravané přesto patří k těm, kteří v pracovní neschopnosti tráví nadprůměrnou dobu.

10.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Koťátko Jiří

„V loňském roce jsme zaznamenali přes 252 tisíc případů pracovní neschopnosti. Jihomoravský kraj se tak zařadil na sedmé místo z celkem čtrnácti krajů,“ podotkla Vlasta Pospíšilová v Českého statistického úřadu v Brně. Nejvíce případů pracovní neschopnosti vloni zaznamenal okrese Hodonín, nejméně jich bylo v Brně – městě.

Ve třiadevadesáti procentech případů Jihomoravané zůstali doma kvůli nemoci. Záznamy statistiků v roce 2007 ale hlásí také osmnáct a půl tisíce úrazů. Sedm a půl tisíce z nich utrpěli lidé při práci.

Počet zaměstnanců, kteří kvůli zdravotním problémům zůstali namísto práce doma, klesl v celé republice. „Míra pracovní neschopnosti se v roce 2008 snížila z 5,619 na 5,184 procenta. Největší vliv sehrál bezesporu zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů,“ upozornila Věra Grandeová z Českého statistického úřadu. Nový zákon totiž stanovil, že první tři dny nemoci zůstanou zaměstnanci bez peněz, dalších jedenáct dnů jim místo státu proplatí přímo zaměstnavatel. „Proto došlo k poklesu krátkodobých pracovních neschopností a naopak k nárůstu těch dlouhodobých,“ vysvětlila Grandeová.

Procenta pracovní neschopnosti ale na jižní Moravě zůstávají nad českým průměrem. „Hospodářství kraje se hodně orientuje na zemědělství, potravinářství, dřevařství nebo textilní průmysl. V těchto odvětvích je míra pracovní neschopnosti obecně vyšší. Navíc v nich převládají ženy, které se na neschopence ocitnou častěji,“ podotkla Grandeová.

Na další problémy upozorňují sami zaměstnavatelé. „Mám skutečně špatnou zkušenost s mnohými pracovníky, kteří se běžně prohlásí za nemocné. Ve skutečnosti ale pracují na černo jinde. Pomáhají jim v tom dokonce někteří lékaři. Klidně napíšou falešnou neschopenku,“ stěžoval si Petr Novotný z brněnské stavební firmy CityStav.

Autor: Lucie Hrabcová

10.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
1

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Ilustrační foto.
1

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Divoká bitka. Před nádražím se poprala desítka lidí, měli i teleskopické obušky

Brno - Teleskopické obušky, dva lehce zranění mladíci a dva v policejní cele. Rvačku asi deseti lidí, ke které došlo na brněnském hlavním nádraží, šetří od pátečního večera policisté.

Verbíři se protančili na mezinárodní festival

Moravské Knínice /REPORTÁŽ/ – Co se stalo kdysi, v tem strážnickém lesi, zpívá dvojice vystupujících verbířů v doprovodu cimbálové muziky a sokolovna plná lidí v tichosti sleduje, jakými kroky ji o chvilku později překvapí dva mladí muži, jak píseň i jejich kroj napovídá, původem ze Strážnice. Ti vystupují na Soutěži o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku, kterou pořádá v sobotu večer soubor Kyničan z Moravských Knínic.

První sex, sebepoškozování, jmenuje nejčastější dotazy dětí vedoucí linky důvěry

Brno - Zhruba šest set dětí loni na jižní Moravě uteklo z domu. Nejčastěji se jedná o mladistvé z výchovných ústavů a dětských domovů. Obrátit se se svými problémy mohou třeba na brněnskou Modrou linku důvěry.

V brněnské spalovně shoří odpad od tří milionů lidí. Po rozšíření o třetí kotel

Brno - Odpadky z celé Moravy ohřejí vodu na sprchování Brňanům. Představitelé brněnské spalovny se totiž chystají o polovinu zvýšit množství zlikvidovaného komunálního odpadu, který zařízení mění na teplo a elektrický proud. O navážení odpadu jednají s obcemi v sousedních krajích i v Moravskoslezském kraji.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies