VYBERTE SI REGION

Nové vlaky budou později. Mohou za to brněnské tramvaje

Jižní Morava – Sedmnáct nových vlakových souprav se bude od příštího roku prohánět Vysočinou. První z nich se na kolejích objeví už letos. Lidé v sousedním Jihomoravském kraji si ovšem na svezení vlakem odpovídajícím jedenadvacátému století počkají. Představitelé kraje totiž dali přednost nákupu nových tramvají pro město Brno.

13.5.2011 16
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

„Kraj před čtyřmi roky rozhodl, že se zaměří na nákup tramvají. Jako jediný v republice. A že pokud chceme modernizovat vlaky, musíme tak udělat na vlastní náklady,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Díky evropským dotacím tak odstartoval nákup devětadvaceti nízkopodlažních tramvají Škoda známějších díky designérovi jako Porsche. „Z dotace jsme koupili devět tramvají za 552 milionů korun,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Mimobrněnští ovšem upřednostnění krajského města kritizují. Vlaky totiž podle nich jsou už naprosto nevyhovující. „Tramvaje v Brně sice budou nízkopodlažní, ale u vlaků, které jezdí z Blanska, jsou schody pro nastupování příliš tak vysoko a dveře hodně úzké. Já to sice zvládnu, ale dennodenně vidím, jak s tím staří lidé nebo maminky s kočárky bojují. Jednou jsem dokonce viděla spadnout starší ženu,“ kritizovala Dagmar Kulaviaková z Blanska.

Kultuře cestování podle ní neprospívá ani všudypřítomné graffiti, přes které často nelze ani vidět z okna. „Na vagonech je hodně vidět, že už jsou staré,“ posteskla si mladá žena jezdící vlakem několikrát týdně.

Ke kritice se připojil i starosta Ivančic na Brněnsku Vojtěch Adam. „Mělo si investovat do vlaků, jimiž jezdí lidé celého kraje. A jsou značně zdevastované,“ myslí si Adam. Zastaralé vlaky jsou problém i podle ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlegra. „V celé republice převládají třicet let staré soupravy. Je to špatně, železnice má být páteří hromadné dopravy,“ podotkl Šlegr.

Vizualizace vlaku PESA Bydgoszcz.

Naopak představitelé kraje rozhodnutí svých předchůdců brání. „Je třeba modernizovat všechny druhy dopravy v kraji. V tomto případě to pomohlo dopravě nejen Brňanům, ale také všem, kteří krajské město navštěvují", upozornil náměstek hejtmana pro dopravu Václav Horák.

Za rozhodnutím stojí i zastupitel za Občanskou demokratickou stranu, která spolu s lidovci přiklepnutí peněz tramvajím schválila, Jiří Kadrnka. „Dát peníze na vlaky by znamenalo jen skrytou dotaci Českým drahám,“ upozornil Kadrnka.

Tramvaje v Brně ročně přepraví 200 milionů cestujících. Dráhy přesná čísla tají. Oznámily jen, že brněnským nádražím denně projde šedesát tisíc lidí. Do tohoto počtu se ovšem nepočítají cestující, kteří v Brně do vlaků nenastupují či z nich nevystupují.

Podle optimistických odhadů se moderních souprav Link polské společnosti Pesa Bydgoszcz Jihomoravané dočkají až asi za tři roky. „Za 875 milionů korun nakoupíme sedm elektrických jednopodlažních soustav. Nahradí zastaralé pantografy na trase linky S2 mezi Křenovicemi a Letovicemi,“ uvedla mluvčí Šubová. Do té doby se podle ní musí lidé spokojit jen s rekonstruovanými přestavěnými staršími soupravami.

Moderní vlaky na všech tratích chtějí představitelé kraje získat díky tendru na železničního dopravce, který připravují a ukončit jej hodlají ke konci roku 2015. „Očekáváme, že nový dopravce nabídne i modernější vlaky,“ nastínil náměstek Horák.

Autor: Petr Jeřábek

13.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies