VYBERTE SI REGION

Novostaveb na jihu Moravy přibylo, prodej brzdí krize

Jižní Morava /TÉMA, INFOGRAFIKA/ – Sny o novém bydlení muselo letos odložit mnoho rodin. Stavaři sice dokončili více bytů než vloni, nových projektů ale zahájili méně.

1.12.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační obrázekFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Stavební úřady v Jihomoravském kraji vydaly něco přes devět tisíc povolení ke stavbě. To je zhruba o čtvrtinu méně než loni,“ uvedla Petra Cuřínová z Českého statistického ú­řadu.

Kvůli ekonomické krizi nemají lidé na stavbu nového domu či koupi bytu peníze. Nebo se je bojí investovat. „Chceme se z města co nejdříve stěhovat. Máme tři děti a rádi bychom, aby vyrůstali na venkově. Měli jsme už vyhlédnutý dům, ale manžel dostával výplatu, jak se jeho zaměstnavateli zachtělo. Musíme proto počkat,“ uvedla Jana Kolářová z Brna.

Dům i s autem

Propad na trhu s nemovitostmi zaznamenaly i jihomoravské realitní kanceláře. „Aby byty a domy prodaly, zkoušely letos různé akce. Nabízely dovolené, auto jako bonus nebo kuchyňskou linku v ceně. Developerské společnosti také pozastavily rozestavěné projekty a spíše nakupovaly pozemky za výhodné ceny,“ uvedla manažerka realitní kanceláře Sting Marcela Šnajdrová.

I tak přibude na jižní Moravě asi patnáct set nových bytových a rodinných domů. Nejvíce v okrese Brno-venkov. „Lidé chtějí být blízko velkého města. Mají zájem hlavně o rodinné domy, ale nehledají místa s třiceti sousedy. Chtějí individualitu. I byty v Brně prodáváme takové, které jsou v domech o maximálně s nejvýš deseti byty,“ podotkla Renáta Odstrčilová z developerského oddělení firmy Sting.

Bytová výstavba na jižní Moravě.

Hodně oblíbené jsou v poslední době Boskovice. Vzniká tam mnoho nových domů i bytů. „Rozsáhlou výstavbu jsme začali plánovat už dříve. Po nových bytech totiž byla velká poptávka. Do Boskovic se chtějí stěhovat i lidé z větších měst a okolních vesnic. Je tu dobré kulturní vyžití, školy i služby, a tak zájem snad přetrvá,“ řekla místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková.

Už o něco méně nových domů vzniká na Vyškovsku. Stavebníci si tam vybírají obce západně od Vyškova, jako například Drnovice. Nové domy vznikají také v Holubicích, Němčanech, Medlovicích či v Olšanech.

Realitní makléř Petr Krajáč ale upozorňuje, že Vyškovsko pro developery příliš lukrativní není. „V regionu je docela dost rozestavěných bytů. Ale problém je, že lidé na Vyškovsku nemají příliš velkou kupní sílu. Pořizují si levnější bydlení, než jaké většina developerů nabízí,“ uvedl Krajáč.

Od profesionálů

Většina lidí, kteří chtějí nový dům či byt, zařizuje vše přes stavební firmy. Těch, kteří se pustí do stavby domu sami, ubývá. „Legislativa je přísnější. Pokud člověk není zběhlý ve stavebnictví nebo nemá dobrého známého, který mu předpisy pohlídá, neměl by sám stavět. Může se mu snadno stát, že jeho dům stavební úřad nezkolauduje,“ upozornil Ladislav Semmler z Vracova na Hodonínsku.

Sám ale patří k těm, kteří si dům staví vlastníma rukama. „Jsem povoláním zedník. U mě ani nepřicházelo v úvahu, že bych si dům nechal postavit. Ušetřili jsme navíc hodně peněz. Firma ocenila dům, který jsem si postavil za milion tři sta tisíc korun, na tři miliony,“ tvrdí Semmler.

Stavební dozorce Miroslav Janek radí lidem, kteří si sami staví dům: Nešetřete na materiálu a lidech

Brno /ROZHOVOR/ – Miroslav Janek dohlíží na kvalitu a bezpečnost novostaveb. Jako stavební dozorce už viděl spoustu nešvarů u neodborně stavěných domů. „Lidem se mohou vymstít,“ upozornil Janek.

Jaké bývají nejčastější prohřešky při stavbách?
Největší problém jsou nekvalifikovaní pracovníci. Lidé si často najmou známé, případně i levné lidi z Ukrajiny, se kterými je pak špatná domluva. Takoví lidé můžou na stavbě udělat chyby, jejichž odstranění může být hodně drahé.

Dodržují lidé původní projekty?
Často se setkávám s tím, že lidé nahrazují předepsané materiály levnějšími variantami. I to nedoporučuji, protože se mohou zásadně lišit, což ohrozí celou stavbu.

Jaká další doporučení byste dal těm, kdo si chtějí postavit dům na vlastní pěst?
Především aby se obrátili na odborníky. Každý by si měl zjistit, jak na tom firmy i řemeslníci jsou, jestli u nich můžou později případné chyby reklamovat.

Na jakých pracích by lidé neměli šetřit a povolat odborníky?
Například komín musí stavět povolaná firma. Také plyn musí zapojovat odborníci. I elektroinstalace musí být prověřená revizní správou.

Vyplatí se podle vás stavět si dům sám?
Jak se to vezme. Pro stavebníka to je časově a organizačně velmi náročné. Pokud třeba nemá slevy na dani z přidané hodnoty, tak se to nakonec ani cenově příliš nevyplatí.

Kdy by měli lidé se stavbou začít?
Určitě zjara. Teď už lidé nestihnou dům zastřešit, ten pak zvlhne, a to se může projevit například navlhnutím parket či sádrokartonu.

Autor: Aneta Šedá

1.12.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies