VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový park v Brně počítá s přesunem nádraží

Brno – Obří park táhnoucí se dva kilometry a spojující centrum Brna s řekou Svratkou. Tak vypadá plán, který mají tento týden schválit brněnští radní. Kritici ovšem upozorňují na to, že věc má jeden háček. Takzvaný investiční záměr totiž počítá s tím, že nebudou jezdit vlaky po stávajícím viaduktu. To znamená přestavbu železničního uzlu s nádražím v poloze nazývané příznivci u řeky a odpůrci odsunuté. O poloze ale ještě stát nerozhodl. A stále není vyloučené, že se k ní budou vyjadřovat Brňané v referendu.

25.8.2014 95
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Stehlík Lubomír

Plán města na vznik parku se už v názvu netají tím, že počítá se variantou nádraží mimo centrum. Jmenuje se totiž Park podél starého železničního tělesa. „Park povede od Malé Ameriky podél trati k řece a podél ní až ke Kšírově ulici. Počítá s tím, že po zastavení vlakového provozu se sejme železniční těleso a odhalí historický viadukt v současnosti ukrytý náspem. Vznikne tak významný pás zeleně," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Projekt má mít dvě etapy. Od Malé Ameriky k řece má stát 444 milionů a v úseku kolem řeky 417 milionů korun.

Schvalování záměru počítajícího s přesunem nádraží se nelíbí Miroslavu Patrikovi z Dětí země a aliance Referendum 2014. „Dokazuje to, že město i nadále plánuje odsun nádraží. Nemíní prosazovat vůli svých občanů a je přesvědčené, že studie srovnávající varianty vyzní v jeho prospěch. Navíc řada politiků končí a ještě před odchodem asi potřebují něco schválit," řekl Patrik.

Aktivistům možná nevyjde plán vyhlásit referendum o poloze nádraží spolu s komunálními volbami. Petice za něj totiž měla chyby, především skoro osm tisíc neplatných hlasů. Opravit je mají do konce srpna. Pokud se to nepodaří, datum konání referenda se může zpozdit. Mimo volby hrozí nízká účast a tím i neplatnost referenda. A navíc se jím nemusí řídit investor, tedy stát. „Doufáme, že pokud referendum nevyjde, změní se přímo při volbách složení zastupitelstva tak, že město povedou strany, které říkají, že jsou proti odsunu," řekl Patrik.

Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana ovšem bylo nutné dokument schválit ještě před rozhodnutím o poloze nádraží. „Víme, že vznik parku je otázka deseti či patnácti let. Ale investiční záměr je důkaz, že opravdu vážně chceme park stavět. Pokud se budou železničáři tělesa jako nepotřebného zbavovat, převedou jej ve veřejném zájmu na město bezplatně. V opačném případě by jej prodávaly," vysvětlil náměstek.

Na rozdíl od aktivistů se plán líbí představitelům městské části Brno-střed. „Jakékoliv nové parky jsou správné. Tento dobře naváže na parkový okruh tvořený Moravským náměstím, parkem pod Janáčkovým divadlem a za Domem umění. Osobně si myslím, že je to tak významný projekt, že podobu měla určit mezinárodní architektonická soutěž," řekl zastupitel pro rozvoj Brna-středu Vojtěch Mencl.

Dominantou nového parku má být právě odkrytý historický viadukt. Tedy pokud to jeho technický stav dovolí. „Vzali jsme si za své návrh studentů architektury z loňského workshopu a chceme na jeho vrcholu cestu pro pěší a cyklisty. Nebudou díky tomu muset překonávat silnici. V části oblouků mohou být kavárny či obchody s drobným prodejem," popsal náměstek. Nevyloučil přitom ani vznik městské pláže na břehu řeky, kterou navrhli loni architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof.

Plán se lidem líbí. „Nejsem rozhodnutý, která strana sporu o polohu nádraží má pravdu. Ani jedna podle mne neí úplně přesvědčivá. Ale pokud se nádraží posune, bude takové využití pěkné," řekl Stanislav Drápal.

Investice skoro 900 milionů nemusí podle Kotziana dopadnout jen na město. Radní počítají s tím, že se budou podílet železničáři či Povodí Moravy.

Státní instituce se zatím moc vyjadřovat nechtějí. „O projektu víme, ale s městem jsme doposud nejednali," uvedla mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková. Problematické by podle ní bylo vybudování pláže. „Má velmi strmé břehy," poznamenala.

Autor: Petr Jeřábek

25.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 95
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies