VYBERTE SI REGION

Nový rok se starou dopravou! Žádá petice

Brno – Rozsáhlé změny v hromadné dopravě, díky nimž má brněnský dopravní podnik ušetřit padesát milionů korun, schválila i přes protesty cestujících a některých starostů minulý týden rada města. Přesto se nespokojenci nevzdávají. Doufají, že se jim podaří přesvědčit zastupitele, kteří budou mít na svém zasedání příští týden rozhodující slovo. Některá občanská sdružení kvůli tomu už společně sepsala i internetovou petici nazvanou Nový rok se starou dopravou.

3.12.2012 69
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Za první tři dny ji podepsala tisícovky lidí. „Chceme jednotně ukázat, že představitelé Brna a jeho magistrátu musí jednat s občany o zásadních plánovaných změnách," sdělila iniciátorka petice Hana Kašpaříková ze sdružení Čisté Tuřany.

Dodala, že první část petice dostali už před svým středečním zasedáním do rukou radní města. „Rada změny schválila a na petici ani email nijak nereagovala. Petice však pokračuje a bude kulminovat kolem prosincového jednání zastupitelstva, které by mělo o případných změnách definitivně rozhodnout. Chceme našim zastupitelům i touto formou ukázat, že jdou proti vlastním obyvatelům," zdůraznila Kašpaříková.

Náměstek primátora odpovědný za dopravu Robert Kotzian ujistil, že se lidé odpovědi dočkají. „Petici řádně projednáme. Ale stížnosti, které kritizují úplně vše, a zároveň nenabízejí žádnou alternativu, beru s rezervou," upozornil náměstek.

Podle Kašpaříkové je ale petice formulovaná obecně úmyslně. „Proti většině změn se v ní stavíme záměrně. Plánovaná omezení se totiž dotknou doslova každého v Brně," zdůraznila Kašpaříková.

Změny podle ní výrazně snižují komfort všech cestujících. Nejen prodloužením intervalů mezi spoji, ale také zrušením či změnou některých linek. „Problém vidíme v tom, že bude třeba častěji přestupovat. To se dotkne zejména starších lidí a matek s kočárky. Zkrácením a přesunem linek budou víc zatíženy ty zbývající. Přitom jsou často už tak plné," upozornila.

Jako příklad zmínila vedení autobusové linky 63 přejmenované na 59, která pojede pouze do Komárova. „To více zatíží tramvaje číslo 12, která zůstane jedinou tramvajovou linkou z Komárova. Navíc netušíme, jak budou lidé přebíhat frekventovanou křižovatku na konečné v Komárově. Starší lidé a matky s kočárky budou zdolávat tamní podchody s obtíží," nelíbí se Kašpaříkové.

Ztráta autobusové linky se nelíbí také Michalu Závodskému ze sdružení Masarykova čtvrť. „Město chce zrušit autobusovou linku 51 a nahradit ji trolejbusem číslo 35. Ovšem pouze v trase z Barvičovy na Mendlovo náměstí. To znamená, že Masarykova čtvrť přijde o přímé spojení mimo jiné na Úzkou, tedy na hlavní vlakové nádraží, Vaňkovce, Tescu a podobně, ale především na Zvonařku," upozornil Závodský.

Podle náměstka Kotziana si ovšem lidé musejí uvědomit, že brněnská doprava je založená na přestupech. „Chápu, že třeba zrušení jednapadesátky lidem z Masarykovi čtvrti vadí. Ale je opravdu tak bolestivé na Mendláku přestoupit? Ani nyní nemají všechny odlehlejší městské části přímou linku do centra. Podle logiky protestujících bychom jim to asi měli zařídit i jim. To ovšem znamená neúměrné navýšení rozpočtu na dopravu a také zahlcení silnic jen prostředky hromadné dopravy," řekl Kotzian.

Město chystá omezení dopravy pro příští rok protože přišlo ve svém rozpočtu o více než miliardu korun a dopravnímu podniku tak dokáže dát jen stejnou částku jako letos. Tedy 1,73 miliardy korun. Jenže na energiích pro tramvaje, trolejbusy a autobusy zaplatí podnik kvůli růstu cen o padesát milionů více. A uspořit je tedy musí jinde. „Nemám radost, že musíme linky omezovat. Ale nikdo nenavrhl jedinou další možnost, jak peníze ušetřit. Tedy kromě možnosti, dát z rozpočtu města o těch padesát milionů více. O takovém návrhu určitě na zastupitelstvu mluvit budeme," poznamenal Kotzian.

Právě zasedání zastupitelstva příští týden vidí lidé jako příležitost ke změně rozhodnutí města. „Brňany vyzýváme, aby kromě sbírání podpisů pod petici osobně přišli i na zastupitelstvo a zde přímo zastupitelům řekli, co si o škrtech myslí," uvedl Závodský.

Kromě občanských sdružení slibují napjatou atmosféru i opoziční zastupitelé. „Jako celek není materiál úplně nesmyslné. Ale špatná řešení určitě budeme připomínkovat," zdůraznila zelená zastupitelka Jana Drápalová.

Autor: Petr Jeřábek

3.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 69
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Ples jako Brno 2017 v brněnské Fait Gallery.
81

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Tankodrom? Opravy rozbitých silnic nižších tříd spolknou téměř dvě miliardy

Brněnsko /INFOGRAFIKA/ – Na lepší cestování bez nekonečného nadskakování auta se mohou těšit v okolí Brna. Silničáři se totiž v březnu pustí do oprav osmnácti kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Za spravení sedmi úseků dají 765 milionů korun. Celkem v Jihomoravském kraji investují skoro dvě miliardy.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies