VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obce píší hejtmanovi. Odmítají silnice

Brněnsko /AKTUALIZOVÁNO, MAPA, ANKETA/ – Lidé zjedenácti obcí na Brněnsku protestují proti stavbě silničních spojnic D1 a R52. Odmítavý dopis zaslali hejtmanovi kraje Michalu Haškovi.

4.3.2010 17
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Zničí nás. To tvrdí představitelé jedenácti obcí na Brněnsku o takzvaných tangentách, tedy silnicích, které mají v budoucnosti odvést dopravu z dálnice D1 dále na jih od Brna a propojit ji s rychlostní silnicí R52. Dopis s protestem proti jejich stavbě už odeslali i jihomoravskému hejtmanu Michalu Haškovi.

„Na našem území už dnes překračují auta zákonné hygienické limity hlučnosti a prašnosti. Bojíme se, že návrh zásad územního rozvoje, který kraj nyní připravuje a v němž jsou spojnice zakresleny, tyto limity zcela ignoruje. Jen kousek od nás chce umístit další dálnici,“ prohlásil starosta Ostopovic Jan Symon.

To, že jeho obec sevře z jedné strany dálnice D1 a z druhé její jihozápadní spojnice s R52 podle něj Ostopovice zničí. „Je to pro nás likvidační. Zhorší to životní prostředí tak, že tu nebude chtít nikdo žít,“ řekl Symon. Dodal, že podle něj je ignorování hygienických limitů přím o v rozporu se zákonem.

Druhou částí jižního obchvatu Brna pak podle plánů kraje bude jihozápadní propojení dálnice s rychlostní silnicí. I ta naráží na tvrdou kritiku představitelů tamních obcí. Podle starosty Ponětovic Pavla Vymazala silnice protne památkově chráněné Slavkovské bojiště. „Památkáři nám určují vzhled domů i barvu střech. Proti tangentě, která rozdělí centrum Slavkovského bojiště, ale nikdo kromě našich obcí neprotestuje,“ podivoval se Vymazal.

Výhledová dopravní síť Brno - Jih + návrhové funkční plochy.

Podle vládního zmocněnce pro stavbu silnic R52 a R43 Milana Venclíka je však postavení spojnic pro jihomoravský kraj a hlavně pro město Brno naprosto nezbytné. „V roce 2013 dovedou Rakušané do Mikulova dálnici, která dále pokračuje jako R52. Takže ať to kdo chce či nechce, počet aut, která budou směrem k Brnu proudit, výrazně vzroste. A jediná možnost, jak městu odlehčit jsou právě tangenty,“ prohlásil Venclík.

Dodal, že díky moderním technickým prostředkům lze dopad silnic na okolí výrazně snížit. „Je samozřejmě potřeba s obcemi a lidmi jednat a zaručit jim, že škody na životním prostředí budou minimální,“ řekl Venclík. S tím souhlasí i náměstkyně hejtmana Anna Procházková. „Všechny varianty odvedení dopravy z Brna musí posoudit odborníci. Právě proto zpracováváme zásady územního rozvoje,“ uvedla Procházková.

Podle Martina Cetla z Ředitelství silnic a dálnic jsou úvahy o jihovýchodní i jihozápadní spojnici zatím předčasné. „Dostavba silnice R52 na nich nezávisí. Samozřejmě budou mít význam v odvedení dopravy od Brna, ale zatím je jejich případná stavba v nedohlednu. Ještě jsme ani nezačali připravovat projekty,“ řekl Cetl.

Obyvatelé obcí, které chystané tangenty mají zasáhnout, ale odmítají i jen úvahy o jejich stavbě. „Taková silnice mi vadí, naruší přírodu a klid, který tu panuje. Je třeba zachovat odpočinkový ráz míst na venkově a v okolí Brněnské přehrady,“ prohlásil Bartoloměj Linduška z Nebovid.

Nesouhlasné reakce se ozývají i od obyvatel jediného města, které se k protestnímu dopisu připojilo. „Podobné plány mi vadí. Bydlím přímo u silnice a vidím, že už teď je v našem městě obrovský provoz,“ postěžovala si Lenka Hebnarová z Modřic.

Autor: Petr Jeřábek

Jsou potřeba další silnice kolem Brna?

Ano

75 %

Ne

25 %

Hlasovalo: 64

Anketa byla ukončena

4.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

U šlapanického nádraží srazil vlak mladíka. Na místě zemřel

Ilustrační foto
1

Zjistili, že chlapec krade dolary rodičům. Pětici mužů viní z přípravy loupeže

AKTUALIZOVÁNO

Traktor po nehodě visel nad železniční tratí. Stroji nejspíš selhaly brzdy

Moravské Bránice /FOTOGALERIE/ - Opravdu divokou jízdu zažil před pár dny řidič traktoru jedoucí z kopce od obce Hlína u Moravských Bránic. Stroji s vlekem a nákladem deseti tun sladového ječmene pravděpodobně selhaly brzdy. Neovladatelný traktor nakonec projel křižovatkou a narazil do betonových svodidel na mostě nad železniční tratí.

Kauza Mrencová: policisté odložili případ imaginární krajské mluvčí

Brno – Zákon nikdo neporušil, k takovému závěru došli po deseti měsících policisté při vyšetřování případu neexistující krajské mluvčí Lucie Proutníkové, kterou ve skutečnosti byla Jana Mrencová.

VIDEO: Spícímu muži ukradla cigarety. Je to trestný čin, dívce hrozí vězení

Brno – Jen díky všímavé kolemjdoucí mohli v noci na sobotu pomoci strážníci spícímu muži. Ležel před jednou z restaurací v Brně a podle svědkyně si ho podezřele důkladně prohlížela dvojice lidí. Nakonec městští policisté zjistili, že šlo o krádež.

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Nájmy bytů jsou poměrně obvyklé, méně častý byl donedávna pronájem domů, nicméně to se mění. S ohledem na vysoké ceny pozemků dává řada lidí přednost právě pronájmu. Přesto i na první pohled jednouchý pronájem s sebou nese řadu právních aspektů, na které je třeba dávat pozor. Jedním z nich jsou nepochybně opravy pronajímané nemovitosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení