VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchodní zóny chytají druhý dech

BRNO - Po několikaletém růstu obchodních center na okrajích Brna se investoři rozhlížejí středu města

5.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační: Hypermarket OlympiaFoto: Archiv

Jídlo, hračky, sportovní náčiní, oblečení, boty, dalších deset tisíc věcí a to všechno pod jednou střechou. Z největšího moravského města se rychle a jistě stává jediná gigantická nákupní zóna, která by se s trochou nadsázky dala nazvat „Brnomarket“.

Zatím posledním pokusem o rozšíření jejího území se stal záměr společnosti Somerston Olympia přistavět svému centru téměř šedesát tisíc čtverečních metrů navíc. Tím by se stalo druhým největším v zemi. Úplně od základů by zase chtěli budovat slovenští investoři přímo ve středu města. Podle záměrů firmy HB Reavis Group by nové obchodní centrum mohlo vzniknout vedle plánované nové městské třídy a stalo by se tak sousedem obchodní galerie Vaňkovka. Informaci o jejich záměrech přinesl slovenský realitní server Etrend.

„Tato stavební vlna je přirozená, Brno nyní pouze dohání úroveň západní Evropy,“ myslí si vedoucí magistrátního Odboru pro územní plánování a rozvoj Dana Wendscheová. Právě její odbor v územním plánu navrhuje, kde vlastně a v jaké velikosti mohou obchodní centra stát.

Vyhláška města Brna z loňského roku stanovuje, že by na jednoho obyvatele města měl v ideálním případě připadat jeden metr čtvereční prodejní plochy. Ve skutečnosti má dnes tento poměr hodnotu 1,6 a nejspíše s výstavbou dalších center poroste.

Nové obří prodejny ale nenechávají spát různá občanská sdružení. „Nákupních zón je tady už dost, jejich počet překračuje městské limity. A tam, kde se postaví, se prudce zvýší doprava. A pokud se už mají stavět, chceme u nich přísné posuzování vlivu na okolí – nejen na přírodu, ale třeba i jiné obchodníky. To se dnes dělá zcela výjimečně,“ řekl Milan Štěfanec z organizace Nesehnutí.

Právě aktivita hnutí na čas zabrzdila rozšiřování Olympie, která nyní musí projít studií vlivu na životní prostředí. Současně dodává, že podle nezávislých výzkumů si nové prodejny nepřeje osmdesát procent lidí. Přestože lidé nové zóny nechtějí, paradoxně vesele rostou dál, zatímco staré nezanikají. Zkrachovalé obchodní řetězce jako Carreffour nebo Delvita přebírají jejich konkurenti a pouze „přebarvují“ značku.

„Před dvěma lety jsme vypracovali sociologický průzkum. Z osmi stovek dotázaných lidí jich dvě třetiny uvedly, že navštěvují hypermarkety alespoň jednou týdně. Počet těch, kteří do malé prodejny už vůbec nezavítají, pak stoupl na čtyřicet procent,“ potvrdila Radka Cicvárková z Odboru územního rozvoje.

Běžní Brňané berou hypermarkety jako nutné zlo. „Ty v centru jsou pohodlné – ale to je tak všechno. Jsou v nich spousty lidí a všechno je předražené. Ale chodím do nich, když na jiné pochůzky není čas,“ myslí si Miroslava Stará.

5.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies