VYBERTE SI REGION

Brněnští cyklisté: v centru chybí cyklotrasy

Brno /FOTOGALERIE/ - Několik desítek lidí na kolech v pondělí vyjelo na protestní jízdu Brnem. Chybí jim cyklotrasy. Jejich nedostatek řeší i brněnský magistrát.

28.3.2011 6
SDÍLEJ:

Několik desítek cyklistů se v pondělí po páté hodině vydalo na protestní cyklojízdu frekventovanými ulicemi Brna s názvem Koliště Kolům. Hromadnou jízdou přes Husovu a Nádražní ulici či Koliště chtěli upozornit na nedostatek cyklotras v centru Brna. Foto: DENÍK/Attila Racek

U sochy Spravedlnosti na Moravském náměstí v Brně se srocují hloučky cyklistů. Bezděčně mačkají brzdy nebo si pohrávají v cyklohelmami. Čekají na výjezd. Zhruba takhle to v pondělí vypadalo okolo páté v podvečer. Nešlo však o první jarní výlet skautského oddílu, ale o protestní akci. „Neblokujeme dopravu – jsme doprava,“ stálo na plakátu, který zval Brňany k protestní cyklojízdě s názvem Koliště kolům.

Pořadatelé chtěli hromadnou jízdou skrz ulice Husova, Nádražní a Koliště upozornit na nedostatek cyklopruhů a cyklostezek v centru Brna. „Na periferii města, například v okolí Svratky, jsou skvělé rekreační cyklostezky. Při cestě v centru ale jako cyklistka často brzdím provoz. Někdy kvůli mně musí čekat tramvaj nebo se zamnou vytvoří kolona,“ popsala obyvatelka Brna původem ze Slovenska Marta Karabová.

Podle studenta z brněnského Gymnázia Pavla Křížkovského Josefa Patočky, který jízdu uspořádal, upřednostňuje vedení města dlouhodobě automobilovou dopravu a plánuje málo nových cyklopruhů. „Kolo u nás pořád vnímáme jen jako rekreační záležitost, a ne jako plnohodnotný způsob dopravy,“ uvedl Patočka.

Frekventované cyklostezky, například kolem řeky Svratky a Svitavy vedou podle předsedy občanského sdružení Brno na kole Dareka Galleho ven z Brna. Cyklistické propojení všech městských částí s cetrem však podle něj chybí. „Cyklotrasy scházejí i na všech hlavních brněnských dopravních tepnách. Například v ulici Veveří, Kounicova, Cejl, Dornych, Lidická nebo Bratislavská,“ vyjmenoval Galle.

Nedostatek cyklopruhů podle něj mnoho lidí odrazuje, aby kolo pro jízdu po Brně používali. „Někteří na kole chtějí jezdit, ale bojí hustého provozu. Raději si vezmou auto a kvůli tomu je doprava ve městě ještě intenzivnější,“ podotkl Galle.

Stavba nových cyklotras podle něj nebrzdí ani nedostatek peněz, ani kopcovitý terén Brna nebo nezájem Brňanů o cyklotrasy. „Chybí hlavně iniciativa města. Není třeba stavět úplně nové stezky, stačí jen nové pruhy a značení, což není zase tak drahé,“ myslí si Galle.

Siť brněnských cyklotras není dostatečná ani podle vedoucího odboru dopravy z brněnského magistrátu Vladimíra Bielka. Město však podle něj situaci řeší. „Loni na podzim jsme schválili generel cyklistické dopravy. V tomto dokumentu se zavazujeme vytvářet další cyklostezky, hledat prostor pro nové cyklopruhy i řešit parkovací situaci v centru,“ popsal Bielko.

V letošním roce chce město přidat cyklopruh do Kounicovy ulice. Do prázdnin plánuje propojit také značenými pruhy pro cyklisty Novolíšeňskou ulici s Jedovnickou a s náměstím Karla IV. v Líšni.

Vedle toho začne stavět i několik nových cyklostezek, určených k rekreaci. „Do začátku prázdnin má být hotová cyklostezka v blízkosti Cacovického ostrova v Maloměřicích. Také chceme postavit novou trasu od Valchařské ulice k ulici Olší, získali jsme stavební povolení, zatím ovšem na stavbu sháníme peníze,“ uvedl vedoucí investičního odboru brněnského magistrátu Jan Kaucký.

Pokud město získá stavební povolení, začne podle něj i stavba cyklostezky od Olší ulice k Babické ulici v Malomeřicích. „Uvažujeme i o stavbách cyklostezek z Kšírovy v Brně –jihu,“ popsal Kaucký.

V loňském roce zaznamenali policisté v Brně okolo šedesáti nehod cyklistů. „Pět cyklistů, kteří neměli přilbu, se zranilo težce a devatenáct lehce. Cyklisté s přilbou se při nehodách těžce poranili čtyři, lehká zranění mělo osmadvacet lidí“ uvedl mluvčí jihomoravských policistů Pavel Šváb.

KLÁRA ŽIDKOVÁ

Autor: Attila Racek

28.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies