VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Návštěvníky Dne železnic zaujal ocelový Sergej

Brno – Odfukující Šlechtična, kašlající Zamračená, nebo jen poklidně stojící Sergej. Tak to v sobotu od deseti hodin dopoledne vypadá na brněnském hlavním vlakovém nádraží, které hostí v pořadí již třetí ročník Národního dne železnice.

29.9.2012 4
SDÍLEJ:

3. ročník Národního dne železnice v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Pořadatelé pro návštěvníky připravili spoustu atrakcí. Tou největší jsou zvlášť pro mladší lidi a hlavně děti historické lokomotivy. Vidět mohou stroje, které brázdily československé železnice před mnoha desítkami let, někteří pak zavzpomínat, jak se ve vlacích tažených těmito stroji cestovalo. Zvlášť odfukující a uhelným kouřem vonící parní lokomotivy se těší velkému zájmu.

Ruský Sergej zaujal. I po čtyřiceti letech

V pozadí ale nezůstávají ani novější typy. Kolem sovětského stroje přezdívaného Sergej, pocházejícího ze šedesátých let minulého století, se tvoří početný hlouček lidí. Láká je možnost prohlédnout si lokomotivu zevnitř. „Tati, a to sem vážně dojelo až z Ruska?" ptá se otce asi pětiletý chlapec, zatímco si prohlíží obří naftový motor, který Sergeje poháněl. „Kdepak, ta mašina už je tady dávno. Takové dneska už nejezdí, protože měly moc vysokou spotřebu," vysvětluje synovi otec.

O kus dál stojí motorová lokomotiva, která si díky charakteristickému tvaru čela karosérie vysloužila přezdívku Zamračená. Zatímco motor blafe na volnoběh, pod strojem se začíná dělat kaluž vody. „Péťo, nechoď tam, umažeš se a už to nevyperu," nabádá starostlivá matka syna. Ten ji ale příliš nevnímá. Nablýskaný obr ho zaujal víc, než matčiny příkazy.

Salonní vůz? Kdysi velmi obvyklá forma cestování

Pozornost budí i salonní vůz prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, vyrobený ve třicátých letech společností Ringhoffer. Lidem připomíná, že ne vždycky jezdili státníci na svých cestách auty, nebo využívali letadel.

Kromě samotné výstavy pořadatelé přichystali i doprovodný program. Zájemci si mohou například vyzkoušet jízdu na šlapací drezíně na čas, nebo využít speciálně vypravených vlaků a podívat se do lokomotivního depa v brněnských Maloměřicích. „Vlak je jediná možnost, jak se do depa dostat. Areál je totiž velmi rozlehlý a personál potřebuje mít o návštěvnících kvůli bezpečnosti přehled," vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Autor: Marek Lajtkep

29.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Ilustrační foto.
2

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Jižní Morava - Nekvalitní voda a tisíce uhynulých ryb. To je bilance letošního léta v rybnících nejen na Brněnsku. Kromě extrémních veder a nedostatku vody bojovali rybáři se zamořením nádrží sinicemi.

AKTUALIZOVÁNO

Tři obdržené góly za šest minut. Zbrojovku stáhl výprask na dno tabulky

Olomouc, Brno – Už po čtrnácti minutách se pro fotbalisty Zbrojovky stala vidina bodového zisku na stadionu Olomouce prakticky utopickou záležitostí. Právě po tomto časovém úseku totiž Brňané prohrávali na hřišti prvoligového nováčka 0:3. Se stavem do konce utkání nepohnuli a po čtvrtém kole soutěže zůstávají na zisku jediného bodu.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Brno – Co mají společného Cejl, Petrov, Obilní trh a hlavní nádraží? Všechna tato místa inspirovala básníky. Brněnské lokality opředené verši mapuje webový projekt Brno poetické. Do konce prázdnin přibude osm básní přímo v ulicích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení