VYBERTE SI REGION

OBRAZEM: Návštěvníky Dne železnic zaujal ocelový Sergej

Brno – Odfukující Šlechtična, kašlající Zamračená, nebo jen poklidně stojící Sergej. Tak to v sobotu od deseti hodin dopoledne vypadá na brněnském hlavním vlakovém nádraží, které hostí v pořadí již třetí ročník Národního dne železnice.

29.9.2012 4
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií
3. ročník Národního dne železnice v Brně.

3. ročník Národního dne železnice v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Pořadatelé pro návštěvníky připravili spoustu atrakcí. Tou největší jsou zvlášť pro mladší lidi a hlavně děti historické lokomotivy. Vidět mohou stroje, které brázdily československé železnice před mnoha desítkami let, někteří pak zavzpomínat, jak se ve vlacích tažených těmito stroji cestovalo. Zvlášť odfukující a uhelným kouřem vonící parní lokomotivy se těší velkému zájmu.

Ruský Sergej zaujal. I po čtyřiceti letech

V pozadí ale nezůstávají ani novější typy. Kolem sovětského stroje přezdívaného Sergej, pocházejícího ze šedesátých let minulého století, se tvoří početný hlouček lidí. Láká je možnost prohlédnout si lokomotivu zevnitř. „Tati, a to sem vážně dojelo až z Ruska?" ptá se otce asi pětiletý chlapec, zatímco si prohlíží obří naftový motor, který Sergeje poháněl. „Kdepak, ta mašina už je tady dávno. Takové dneska už nejezdí, protože měly moc vysokou spotřebu," vysvětluje synovi otec.

O kus dál stojí motorová lokomotiva, která si díky charakteristickému tvaru čela karosérie vysloužila přezdívku Zamračená. Zatímco motor blafe na volnoběh, pod strojem se začíná dělat kaluž vody. „Péťo, nechoď tam, umažeš se a už to nevyperu," nabádá starostlivá matka syna. Ten ji ale příliš nevnímá. Nablýskaný obr ho zaujal víc, než matčiny příkazy.

Salonní vůz? Kdysi velmi obvyklá forma cestování

Pozornost budí i salonní vůz prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, vyrobený ve třicátých letech společností Ringhoffer. Lidem připomíná, že ne vždycky jezdili státníci na svých cestách auty, nebo využívali letadel.

Kromě samotné výstavy pořadatelé přichystali i doprovodný program. Zájemci si mohou například vyzkoušet jízdu na šlapací drezíně na čas, nebo využít speciálně vypravených vlaků a podívat se do lokomotivního depa v brněnských Maloměřicích. „Vlak je jediná možnost, jak se do depa dostat. Areál je totiž velmi rozlehlý a personál potřebuje mít o návštěvnících kvůli bezpečnosti přehled," vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Autor: Marek Lajtkep

29.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na dálnici nacouval do jiného auta. Agresivního řidiče dopadli policisté

Ilustrační foto.
9 5

Na Kamechy může vést lanovka. Stavbu tramvajové tratě totiž komplikuje podloží

Jih Moravy je nejchladnější v republice. Silničáři doporučují opatrnou jízdu

Jižní Morava - Hlavní silniční tahy na jižní Moravě jsou v pondělí ráno sjízdné bez komplikací, ovšem na vedlejších cestách doporučují silničáři zvýšenou opatrnost. Na takzvaných inertních úsecích, které se neudržují chemicky, leží ujetý sníh krytý posypem.

Situaci v tabulce nevidím tak černě, hlásil po porážce s Olomoucí kapitán Čermák

Brno – Kapitán svým spoluhráčům nic nevyčítal. Leoš Čermák a jeho parťáci doma v neděli nestačili na Olomouc a v 39. kole extraligy prohráli 1:3. Na slovenského brankáře Branislava Konráda vyslali 33 střel, z nichž se však hokejistům Komety ujala pouze jedna.

Jak být v práci 40 hodin týdně a nezbláznit se

Pracujete často deset hodin denně a přesto stále nestíháte? Pak si potřebujete lépe naplánovat pracovní den a využívat čas efektivněji. Za 40 hodin týdně byste měli pohodlně zvládnout náplň práce, pokud ji děláte správně. Jak na to, radí experti na efektivitu práce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies