Pořadatelé pro návštěvníky připravili spoustu atrakcí. Tou největší jsou zvlášť pro mladší lidi a hlavně děti historické lokomotivy. Vidět mohou stroje, které brázdily československé železnice před mnoha desítkami let, někteří pak zavzpomínat, jak se ve vlacích tažených těmito stroji cestovalo. Zvlášť odfukující a uhelným kouřem vonící parní lokomotivy se těší velkému zájmu.

Ruský Sergej zaujal. I po čtyřiceti letech

V pozadí ale nezůstávají ani novější typy. Kolem sovětského stroje přezdívaného Sergej, pocházejícího ze šedesátých let minulého století, se tvoří početný hlouček lidí. Láká je možnost prohlédnout si lokomotivu zevnitř. „Tati, a to sem vážně dojelo až z Ruska?" ptá se otce asi pětiletý chlapec, zatímco si prohlíží obří naftový motor, který Sergeje poháněl. „Kdepak, ta mašina už je tady dávno. Takové dneska už nejezdí, protože měly moc vysokou spotřebu," vysvětluje synovi otec.

O kus dál stojí motorová lokomotiva, která si díky charakteristickému tvaru čela karosérie vysloužila přezdívku Zamračená. Zatímco motor blafe na volnoběh, pod strojem se začíná dělat kaluž vody. „Péťo, nechoď tam, umažeš se a už to nevyperu," nabádá starostlivá matka syna. Ten ji ale příliš nevnímá. Nablýskaný obr ho zaujal víc, než matčiny příkazy.

Salonní vůz? Kdysi velmi obvyklá forma cestování

Pozornost budí i salonní vůz prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, vyrobený ve třicátých letech společností Ringhoffer. Lidem připomíná, že ne vždycky jezdili státníci na svých cestách auty, nebo využívali letadel.

Kromě samotné výstavy pořadatelé přichystali i doprovodný program. Zájemci si mohou například vyzkoušet jízdu na šlapací drezíně na čas, nebo využít speciálně vypravených vlaků a podívat se do lokomotivního depa v brněnských Maloměřicích. „Vlak je jediná možnost, jak se do depa dostat. Areál je totiž velmi rozlehlý a personál potřebuje mít o návštěvnících kvůli bezpečnosti přehled," vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.