VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Nevidí. Přesto řídí auto

Brno – Jsou nevidomí. To jim však nebrání řídit auto. Lidé se zrakovým postižením, kteří si přišli vyzkoušet roli řidiče, se projeli autem po brněnském Masarykově okruhu.

21.4.2010
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií

Nevidomí řidiči zkoušeli jízdu po brněnském Masarykově okruhu.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Ruce na volant. Takhle si pověste palce na jednu i druhou stranu. A snažte se řídit vždy oběma rukama,“ vysvětluje instruktor mladému muži v sedadle řidiče, než auto nastartuje. Není ani deset hodin středečního dopoledne a mladíkovi v sedadle řidiče zbývá ještě pár minut na trénink, než vyrazí na ostrou jízdu po závodní dráze brněnského Masarykova okruhu. Ani pak se bez podrobných pokynů spolujezdce neobejde. Je totiž nevidomý.

Třiadvacetiletý student speciální pedagogiky Michal Suchý je jedním z několika odvážlivců, kteří se přihlásili na zážitkový seminář brněnského TyfloCentra s názvem Slepec za volantem aneb Nic není nemožné. Pravou rukou pevně svírá řadicí páku. „Uvnitř jsou takové pružiny. Cítíte to? Tady je neutrál, a teď jednička. Pákou směrem k vám. A rovně dopředu,“ vysvětluje klidným hlasem instruktor jedné z brněnských autoškol, které se na organizaci akce podílejí.

Mladík za volantem naopak skoro nepromluví. Pokynům spolujezdce zato věnuje sto procent pozornosti. Pomalu sešlapává plyn a pozorně naslouchá vibracím rozjezdových otáček. V minulosti si Suchý řízení auta několikrát vyzkoušel. Od té doby ale uplynulo několik let a každý detail je teď třeba oprášit a znovu vyzkoušet.

I to, kde začíná zabírat spojka. „Poznáte to tak, že se změní zvuk motoru. A ucítíte, jakoby auto už chtělo dopředu. Výborně,“ velí instruktor. A auto se konečně rozjíždí.

Jízda poslepu

Po cvičné ploše v areálu autodromu za chvíli krouží i další účastníci semináře. Občas některé auto škytne nebo se s trhnutím zastaví, jinak si ale řidiči vedou skvěle. Že většina z nich za volantem nikdy neseděla, by nikdo nehádal. A že nevidí na vozovku před karosérií už vůbec ne.

„Celkem dobré. Přece jen to nebylo poprvé. V nohách už to trochu mám, navíc instruktor mi dobře radil,“ zhodnotí s úsměvem Suchý, když z auta po dvaceti minutách vysedá. O dojmy už se dělí i ostatní účastníci akce. „Honzo, cos tam dělal? Budeš platit, hochu. Prý jsi to tam opřel,“ vtipkuje jedna z dívek na adresu Jana Hegra.

Nevidomý student informatiky se smíchem ohradí. Uprostřed jízdy mu sice nedopatřením došel benzín, jinak patří k nejzkušenějším jezdcům semináře. Brněnské Tyflocentrum, které akci pořádá, ji dnes opakuje při příležitosti svých desátých narozenin. Hegr se ale semináře zúčastnil už před pěti lety, kdy se konal poprvé. „A tu a tam ukecám nějakého kamaráda, aby mě za volant pustil,“ přiznává se smíchem vysokoškolák.

Klíčové je podle něj najít se spolujezdcem společný jazyk. „A domluvit se například na způsobu, jak popsat polohu volantu. Mě třeba vyhovuje, když ji udá ve stupních,“ vysvětluje Hegr.

Autor: Lucie Hrabcová

21.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

Řezal se v obličeji a hrozil, že skočí z okna. Sebevraha zachránil vyjednavač

Počítačový scan mozku zasaženého Alzheimerovou chorobou. Ilustrační foto.

Alzheimera odhalí pětiminutový test. Pilotní projekt má dřív zachytit nemoc

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Brno /ANKETA/ - Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Praha, Brno – První díl trilogie se soupeři ze špičky extraligové tabulky hokejistům Komety nevyšel. Na ledě pražské Sparty v nedělním 48. extraligovém kole prohráli 0:4 a nenavázali na páteční domácí výhru proti Pardubicím.

Špílmachr Zavadil se vrátil do Teplic, kde se před rokem vážně zranil

Teplice - První zápas ligového jara v Teplicích byl pikantní pro brněnského kapitána Pavla Zavadila. Osmatřicetiletý fotbalista se vrátil do základní sestavy právě v místech, kde se jeho kariéra před necelým rokem málem zastavila nadobro. Zavadil v sobotu výrazně pomohl Zbrojovce k cenné remíze 1:1 a končit ani zdaleka nechce.

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Jižní Morava – Skoro čtyřiadvacet tisíc cestujících v brněnské hromadné dopravě už prostřednictvím platebních karet používá elektronické předplatní jízdenky, takzvané šalinkarty. Koordinátor jihomoravské dopravy Kordis usiluje o to, aby si elektronické jízdenky mohli pořizovat lidé v celém kraji. Nejdřív to ale bude až v příštím roce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies