VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obří centra na loukách? Ne, už jen ve městě

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Někdo nakupuje z nutnosti, pro jiného je to zábava, nebo dokonce životní styl. Tak jako tak, obchodníci nemají o zákazníky nouzi. A nejlépe jsou na tom provozovatelé velkých nákupních center. Přestože je jimi jižní Morava nasycena, dveře se u nich netrhnou.

29.5.2011 5
SDÍLEJ:

Galerie Vaňkovka.Foto: DENÍK/Attila Racek

Některá centra dokonce uvažují o rozšíření. „Chtěli bychom přistavět ještě jedno patro obchodů,“ uvedl ředitel brněnské Galerie Vaňkovka Jan Pazour.
Cenu stavby, její rozsah ani datum zahájení zatím sdělit nechtěl. „Všechno je to ještě v jednání,“ uvedl pouze.

Největší na Moravě

Naopak v nákupním a zábavním centru Olympia v Modřicích nedaleko Brna rozšíření už neplánují. „Naposledy jsme se zvětšovali před dvěma lety. To byla čtvrtá fáze našeho růstu. Vzniklo tu sedmdesát nových obchodů i venkovní Olympia park s lezeckou stěnou, inline dráhou, parkovou modelovou železnicí nebo amfiteátrem pro tři sta padesát lidí,“ uvedla mluvčí Olympie Monika Findoráková. Toto nákupní a zábavní centrum je největší na Moravě.

Současný majitel rozšiřování nechystá. Mimo jiné proto, že centrum prodává. „Další rozvoj už bude na novém majiteli. Kdo to bude a za kolik centrum koupí, ale v současnosti nemůžu sdělit,“ řekla Findoráková. Podle odborníků se cena za komplex pohybuje v řádech miliard korun.

Zatím největší centrum v Brně mělo zanedlouho začít růst u autobusového nádraží Zvonařka. Centrum s názvem Aupark, které chce stavět slovenská společnost HB Reavis Group, ale uvízlo na mrtvém bodě. „Jednáme pořád o stavebním povolení. Vyskytly se nějaké komplikace s dopravním napojením na Opuštěnou ulici. Jednáme kvůli tomu s Ředitelstvím silnic a dálnic,“ vysvětlil mluvčí společnosti Roman Karabelli.

Společnost kvůli tomu musela změnit projekt a nehrozí, aby v nejbližších měsících začala stavět. „Byl bych rád, kdyby se to konečně pohnulo, ale teď věnujeme více energie našim dalším projektům v Praze a Varšavě,“ uvedl Karabelli.

Přestože stavbu nových center zpomalila ekonomická krize, podle ekonomů jejich doba ještě zdaleka neskončila.

Místa je pořád dost

Na jižní Moravě se podle odborníků ještě pohodlně uživí další projekty. „Skončil pouze trend stavět je na zelené louce někde za městem. Ale uvnitř města je dost vhodných míst, třeba různých brownfieldů,“ uvedl ekonom společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Obchodní centra porostou i navzdory nevýhodám, které s sebou přinášejí. Například zvýšenou dopravní zátěž. „Ve Francii nebo Německu se lidé začali vracet k malým obchodům. To se u nás v nejbližších letech asi nestane,“ uvedl Hatlapatka s tím, že drobní obchodníci by se museli zaměřit na specifickou nabídku zboží.

Velká centra zatím proto na jižní Moravě vedou. „Vyhovuje mi, když si nakoupím jídlo i oblečení na jednom místě,“ uvedla Simona Bušová z Rájce-Jestřebí. Neváhá proto jezdit z Blanenska za nákupy až do Brna.

Nákupní centra na jižní Moravě.

Petice proti centrům? 4600 lidí

Podpořit malé obchodníky a zamezit bujení obřích nákupních center. To chtějí aktivisté z brněnského sdružení Nesehnutí. Snaží se o to dlouhodobě, v únoru ale uspořádali masivní kampaň, plnou besed a seminářů.

Jejich cílem je zajistit férová pravidla pro rozvoj všech podob maloobchodu ve městě. „Klíčovým nástrojem k tomu je podle nás územní plán města. Ten se projednával na jaře, protože jsme tolik akcí pořádali právě v únoru,“ vysvětlil Milan Štefanec z Nesehnutí.

Hlavním výstupem kampaně bylo podání připomínky ke schvalování územního plánu. Nesehnutí k tomu využilo nový institut takzvaného zástupce veřejnosti, který vyplývá z novelizovaného stavebního zákona. „K tomu jsme potřebovali alespoň dvě stě podpisů. A získali jsme jich přes čtyři a půl tisíce,“ uvedl Štefanec.

Aktivisté chtějí dosáhnout toho, aby bez výrazného omezení mohly ve městě vznikat obchody s rozlohou do čtyř set metrů čtverečních. „A ty větší jenom tam, kde je to potřeba,“ zdůraznil Štefanec. Dodal, že v Brně už takových míst moc není. Nákupních center má město podle něj dost.

Při tvorbě kampaně vycházeli členové Nesehnutí ze studie, kterou si nechal zpracovat brněnský magistrát. „Z té vyplývá, že od roku 2006 do roku 2009 zmizelo z Brna kvůli velkým obchodním centrům přes pět set malých prodejen,“ konstatoval Štefanec.

Že velké obchody ubírají těm malým zákazníky potvrdila i Viktorie Konečná. Prodává ve smíšeném zboží v Kuldově ulici v brněnských Zábrdovicích. „Kousek od nás je Kaufland. Od té doby, co otevřel, k nám chodí mnohem méně lidí. Nejvíc je to poznat na malých nákupech, když si lidé chtějí koupit jen něco ke svačině. Těch ubylo nejvíc,“ podotkla Konečná.

Přestože Brňané o malé obchody přijít nechtějí, příliš je nepodporují. „Vím, že to není správné, ale nakupuji ve velkých centrech. K nám na roh jdu jen občas, třeba pro chleba,“ uvedl například Michal Novák.
Ředitel Galerie Vaňkovka Jan Pazour chce rozšířit nákupní centrum, o plánech říká:

Přistavíme patro plné obchodů

Brno /ROZHOVOR/ - Sto milionů lidí přilákala za šest let své existence Galerie Vaňkovka. První obří nákupní centrum v Brně, které vyrostlo na místě bývalé továrny, se chce nyní rozrůst. „Rádi bychom zvětšili naše prostory, abychom mohli zákazníkům nabídnout ještě lepší služby,“ říká ředitel centra Jan Pazour.


Kterým směrem chcete centrum rozšířit?
Pracujeme na několika variantách, zatím jsme ovšem nevybrali ani jednu.
A rýsuje se už nějaká jako nejpravděpodobnější? Přeci jen do šířky asi růst nemůžete, protože v podstatě není kam.
Jedna z variant počítá s tím, že na galerii postavíme ještě jedno patro. Tam, kde dnes naši zákazníci parkují, tedy na střeše galerie, může vzniknout úplně nové patro s mnoha obchody, restauracemi nebo kavárnami.

Neubude tak parkovacích míst?
To rozhodně ne. Zároveň s novým patrem přibudou také parkovací místa.

Chcete stavět za plného provozu, nebo budete muset zavřít?
Samozřejmě se nějakým omezením nevyhneme. Ale budeme se snažit, aby je naši zákazníci poznali pokud možno co nejméně.

Kdy chcete začít stavět?
To je zatím předčasná otázka. O rozšíření stále ještě jednáme. Takže termín stavby ani její cenu říci nemohu.

MICHAL FILÍPEK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

29.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Barokní kašna Parnas na Zelném trhu v Brně.

Kašnu Parnas opět naplní voda. Po dvou letech

Ilustrační foto.

Zbrojovka víc střílí góly, ale body jí chybí. Nadále proto bojuje o záchranu

Na dálnici se převrátilo nákladní auto na střechu. Hasiči přečerpávají naftu

Šlapanice – Na střechu se obrátilo při dálniční nehodě nákladní auto v úterý kolem čtvrt na devět ráno. Stalo se to na 203. kilometru dálnice D1 ve směru na Ostravu poblíž Šlapanic na Brněnsku.

V exekuci? Lidé dluží víc, než je roční rozpočet města

Jižní Morava – Spotřební úvěr, který se vymkl kontrole, podnikatel marně čekající na zaplacení dodávky či služeb. I z takových důvodů končí Jihomoravané v exekuci. Podle statistik je nejhorší situace v Miroslavi na Znojemsku. S exekutory musí jednat každý šestý obyvatel. Lidé dluží víc peněz, než činí roční rozpočet města. Radnice letos hospodaří se stovkou milionů. Soukromé nezvládnuté dluhy představují sumu o sedmdesát milionů vyšší.

Oteplení na jižní Moravě: bude přes dvacet stupňů

Jižní Morava – Teplejší počasí si v úterý užije většina Jihomoravanů, meteorologové na území kraje očekávají polojasno až oblačno. „Nejvyšší odpolední teploty vystoupají od sedmnácti až k jednadvaceti stupňům Celsia," uvedla Jitka Kučerová z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.

AKTUALIZOVÁNO

Tři mrtví mezi Závistí a Černou Horou: za tragickou nehodou stálo předjíždění

Blanensko – Předjíždění. To podle všeho stojí za tragickou dopravní nehodou dvou osobních aut, ke které došlo v sobotu na silnici I/43 mezi obcemi Závist a Černá Hora na Blanensku. Zemřeli při ní tři lidé. Dva muži na místě a třetí po převozu do nemocnice.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies