Okolí města už brzy zaplaví nákupní centra. Nejen že se rozrostou stávající Avion Shopping Park a Olympia, ale přes dálnici D2 jim vyroste konkurence. Svoje obchodní centrum tam chce postavit společnost CTP Invest. Dnes navíc dokončuje IKEA v Dolních Heršpicích první fázi rekonstrukce, čímž se stává největší prodejnou IKEA v České republice.

Brněnskou IKEU otevřeli před deseti lety jako druhou českou. „S rostoucím zájmem zákazníků přestala plocha dvanácti tisíc metrů čtverečních stačit. Proto jsme se rozhodli rozšířit prodejnu do všech směrů a vybudovat druhé patro,“ uvedl ředitel obchodního domu Petr Pokorný.

Rekonstrukce, kterou dělají za provozu, definitivně skončí letos v září. Vznikne tak nákupní plocha o velikosti pětadvacet tisíc metrů čtverečních. Na to se už pravidelní zákazníci velmi těší. „Slyšela jsem o tom a viděla i letáky. V souvislosti s otevřením jistě budou nějaké slevy, takže už pomalu začínám šetřit,“ prozradila Marie Vágnerová, která do obchodního domu jezdí i několikrát týdně.

S růstem však počítá i Avion. Chce totiž vybudovat zcela nové centrum na druhé straně dálnice. Spojení se stávajícím komplexem by mohl nový most přes dálnici. Přesné plány představí společnost do konce roku. Nyní jedná s městem Brnem o odkupu zbývající části pozemků.

Velké investice chystá také nákupní centrum Olympia. Už loni se přitom rozšiřovala a vznikl tak areál s obchodním domem Kika. Podle představ, které minulý týden vedení společnosti ukázalo zastupitelům Modřic, by měla vzniknout velká kruhová pasáž o rozloze až sto tisíc metrů čtverečních.

Modřičtí se na rozšiřování teší. Nejen, že jim obchodní centrum zajišťuje nezanedbatelný přísun peněz do obecního rozpočtu, ale prý se jim díky plánované rekonstrukci bude také lépe dýchat.

„Olympia vybuduje biokoridor kolem řeky, který pomůže odzdravit ovzduší v Modřicích. Vysází tam nové stromy a postaví dráhu pro inline bruslaře, skate park, dětské hřiště, restauraci, kurty nebo plácek na fotbal,“ vyjmenoval zamýšlené stavby starosta Modřic Josef Šiška.

Oběma nákupním centrům by navíc mohla vyrůst silná konkurence. Nedaleko Olympie totiž plánuje společnost CTP Invest postavit vlastní obchodní centrum.

Primátor Onderka: Město má být propojený komplex

Brněnský primátor Roman Onderka si myslí, že v Brně ještě zůstalo pár míst, kde by nákupní centrum mohlo vyrůst. Přednost ale dává víceúčelovým komplexům, které spojují bydlení, práci i nákupy.
Je ještě v Brně místo pro velké nákupní centrum?
Určitě ano. Například v Bohunicích, kde se stále buduje univerzitní kampus. Ten znamená až pět a půl tisíce studentů. Když připočteme ještě až čtyřicet tisíc lidí z okolních sídlišť, tak je jasné, že obchodní sítě tady budeme muset řešit. Zatím tu stojí jen obchodní dům Tesco.
Kde jinde bude nutné stavět obchody?
Existuje ještě jedna část Brna, kde se bude rozrůstat takzvané město ve městě, a to jižní centrum. Pracovat a bydlet tu má třicet až čtyřicet tisíc lidí, obchodní infrastruktura proto musí vzniknout i zde. Navíc v poslední době jsou hodně módní také výškové budovy, které se většinou rozdělují na tři části – bydlení, kanceláře a obchody s restauracemi. Pokud bychom k nákupním centrům počítali i je, tak má tento rozvoj v Brně ještě šanci.
Mají investoři zájem investovat v Brně do nákupních center?
Zájem mají, ale už ne jen do „čistých“ nákupních center, kde jsou jen obchody. Spíš se zajímají o možnost stavět polyfunkční komplexy.
Jsou právě ony budoucností města?
Víceúčelové stavby určitě ano. Jde v principu o samotné fungování celého města. Rozložení staveb nemůže být takové, že například na jihu města budou nákupní centra, na sever se budeme jezdit koupat a do centra zamíříme, budeme–li chtít obdivovat historické památky. Tak to nefunguje. Město musí tvořit komplex, který je navzájem propojený. Všechny tyhle prvky spolu musí žít a dýchat.