VYBERTE SI REGION

Obytný dům se propadl. Zatím o 20 centimetrů

Brno-Bosonohy - Na náměstí v Bosonohách se propadá jeden z domů. Pravděpodobnou příčinou problému jsou podzemní chodby. Kvůli propadu začaly sousedovi praskat obvodové zdi.

8.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Dům na náměstí v Bosonohách se propadává. Majiteli Petru Lazarovi to znemožnilo používat jeho velkou část. Kvůli poklesu domu o patnáct až dvacet centimetrů popraskaly obvodové zdi sousedovi.

Už před půl rokem se v tomto místě propadl kus chodníku. Teď je to horší. „Poklesla mi asi třetina domu , nedá se vůbec používat,“ uvedl Lazar. Majitel v domě nebydlí, pouze jej pronajímá a má tam kancelář. „Firma, které místo pronajímá, musela omezit provoz. Já přesunul kancelář do jiné části domu,“ řekl Lazar.

Jelikož jde o řadové domky, které se o sebe opírají, způsobil propad problémy i sousedovi Františku Pařízkovi. Začaly u něho praskat obvodové zdi, nejvíc postižený je průjezd. Pařízek se dovnitř dostává přes dům rodičů. Je invalida, proto potřebuje přístup k autu. Kvůli pokrouceným dveřím garáže teď musí parkovat venku.

„V tomto počasí je to pro mě složité. Hlavně cesta k autu a oškrabávání ledu z něj,“ postěžoval si Pařízek. Praskliny se objevily už i v obytných místnostech. „Modlíme se, ať se to nepropadá dál,“ podotkl invalida. Pařízek se zmínil také o pravděpodobné příčině propadání. Pod Bosonohami jsou chodby ze šestnáctého století. „Minulý rok byl hodně mokrý a podzemní voda zřejmě udělala své. Chodby se buď posunuly nebo propadly,“ usoudil.

Problém je podle něho dlouhodobý. „Sousedovi se stalo něco podobného před dvěma roky. Musel si nechat vestavět do sklepa šestimetrové betonové piloty. Ale příběhy o podzemních chodbách se u nás tradují už dlouho. Děda mi vyprávěl, jak se v Bosonohách jednou propadl povoz i s koňmi,“ řekl Pařízek.

Podzemní chodby viní ze vzniku problému i statik najatý vedením města Ladislav Huryta. „Samozřejmě je potřeba udělat geofyzikální průzkum, ale myslím si, že důvodem je buď propad nějakých podzemních prostor, nebo spodní voda,“ řekl Huryta.

Ve své zprávě pro radnici doporučil jako další krok právě geologické měření podzemí. „V nejbližší době jej objednáme,“ uvedl starosta městské části Anastazios Jiaxis. Souhlasil i s pravděpodobnou příčinou propadání. „Tím místem skutečně vedou staré zásobovací chodby,“ potvrdil domněnku.

Možná řešení jsou dvě. „Pokud je dole nějaký historicky zajímavý sklep, bude jej potřeba vyztužit a přestavět. Jestli nestojí za zachování, necháme jej zasypat,“ popsal možnosti Huryta.

Starosta Jiaxis vidí na současné situaci i něco dobrého. „Plánujeme novou kanalizaci a přestavbu náměstí. Když už budeme muset rozkopat ulici, alespoň uděláme všechno najednou,“ řekl.

Podle starosty bude propadání domů pro městskou část znamenat velké výdaje. A radnice se neobejde ani bez pomoci města Brna. Včera se na místo vydal první náměstek primátora Robert Kotzian. Zatím nemohl říct nic konkrétního. „Podíval jsem se na zasažené domy. Jen jako laik. Situaci začnu řešit s vedením města,“ prohlásil Kotzian.

Autor: Ondřej Galamboš

8.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies