Zácpy a kolony aut takřka každý všední den ochromují hlavní silniční průtah Brněnskými Ivanovicemi a sousedními Tuřany. Do tamní Kaštanové a Tuřanské ulice se totiž soustřeďuje nejen osobní, ale také hromadná a nákladní doprava. Situaci navíc komplikuje železniční přejezd. Místním má ulehčit nový obchvat, jen tak hned se ho však zřejmě nedočkají.

„Přes Tuřany a Ivanovice jezdívám každý den do práce ze Šlapanic, kam jsem se odstěhoval za přítelkyní. Ale projet ve špičce Kaštanovou, to je na hodně dlouho,“ postěžoval si třeba David Kočí.

Kvůli dopravě neztrácejí nervy pouze řidiči. „Mám tu domek a občas se bojím přejít silnici. Navíc tu rachotí kamiony a když je mlha, smrdí tu výfukové plyny,“ postěžovala si žena, která nechtěla říct své jméno.

Starosta městské části Tuřany, pod kterou patří i Brněnské Ivanovice, Miroslav Dorazil jí přitakává. „Ta silnice je opravdu hodně frekventovaná. Jezdí tu stále více nákladních aut a je to nepříjemné pro všechny. Kolony se tvoří hlavně před železničním přejezdem v Kaštanové. Je totiž úrovňový a pokud projíždí vlak, auta stojí a výfukové zplodiny se hromadí,“ upozornil starosta.

Křižovatka už za rok

Zároveň dodal, že Tuřanští mají naději na zlepšení současného stavu. „Jako první je v plánu vybudování křižovatky s Popelovou ulicí, která je zatím poměrně nešťastně řešená a v kombinaci s přejezdem dopravu komplikuje. Nově bude mít speciální odbočovací pruhy. Stát bude do patnácti milionů korun a hotová může být už příští rok,“ uvedl Dorazil.

Mnohem důležitější je však podle něj odvedení tranzitní dopravy ze středu městské části. „Kolem brněnských Ivanovic i Tuřan plánuje kraj vystavět obchvat. Ten by nám hodně ulehčil,“ řekl Dorazil.

Že se však lidé z Tuřan obchvatu dočkají, není vůbec jisté. „Zatím teprve připravujeme projekt a řešíme majetkoprávní vztahy s vlastníky pozemků. Teprve až přípravy dokončíme, můžeme požádat o evropské dotace. Do té doby nemůžu odhadnout ani termín uskutečnění stavby, ani kolik bude stát,“ upozornil vedoucí odboru dopravy jihomoravského krajského úřadu Rostislav Snovický.

Trasa obchvatu Tuřan má začínat u mostu s dálnicí D1. „Právě podél jejího náspu pak bude pokračovat přes Vinohradskou ulici a železniční koleje. Podle plánu vyústí v průmyslové zóně ve Slatině,“ popsal záměr starosta Tuřan Dorazil.

Jako součást obchvatu je naplánovaná i nová křižovatka s železniční tratí. Ta může fungovat i samostatně, před vznikem objezdu jako náhrada současného nevyhovujícího přejezdu v Kaštanové ulici.

O tom, že postaví nový, rozhodli v prosinci brněnští radní. „Přejezd nelze vybudovat na současném místě, silnice totiž kříží koleje šikmo. Vznikne tedy asi o sto padesát metrů dál blíže k městu. Bude to ale podjezd podobný tomu v Sokolově ulici,“ uvedl náměstek brněnského primátora pro místní rozvoj Martin Ander. Upozornil přitom, že také tato stavba je zatím jen hudbou budoucnosti. „Potrvá tak tři čtyři roky, než vznikne projekt,“ řekl Ander.