„Stála jsem přímo na odpalovacích rampách, odkud odlétají raketoplány do vesmíru. To je opravdový zážitek. Člověk cítí tu blízkost obrovských událostí,“ vzpomíná Pažourková, která se výcviku zúčastnila podruhé. Tentokrát v pokročilé skupině.

Do Ameriky však nepřijela jen za dobrodružstvím. Chtěla přijít na to, jak studenty nadchnout chemií, kterou učí na Klasickém a španělském gymnáziu v Brně–Bystrci. „Studenti nechápou, proč se mají učit složité vzorce. Ale třeba ve vesmírném výzkumu vidíte, jak je to všechno nezbytné v praxi a jak se všechny vědy doplňují. Vesmír není jen o fyzice, ale také o chemii a biologii. Když jim to ukážu na raketoplánu, studenti to pochopí,“ říká Pažourková.

Program Honeywell Educators Space Academy, neboli vesmírná akademie pro učitele, díky kterému se Pažourková do výzkumu dostala, se snaží přírodní vědy udělat pro studenty zajímavější. Vybírají si proto učitele, kteří pak můžou své zkušenosti z NASA použít při hodinách.

Pro Pažourovou byl výcvik v Huntsville v Alabamě také příležitostí, jak si vyzkoušet týmovou práci. „Zkusila jsem pilotovat raketoplán. A podobně jako profesionálové v Houstonu jsem si radila, jak mají piloti řešit problémy. Byla to zábava. Museli jsme třeba zmáčknout deset tlačítek za minutu a před sebou jich měli desítky. Jednou si na nás vymysleli, že na palubě hoří,“ směje se.

Dalším z úkolů bylo vyvinout skafandr. „Dostali jsme jablko, které představovalo kosmonauta a museli jsme zkombinovat materiály tak, aby byl odolný proti teplu a nárazu. A ten náš byl nejlepší,“ vypráví Pažourková, která se těší, až zkušenosti předá studentům. „Ještě si to ale budu muset rozmyslet, mám hodně zážitků. Určitě jim ale nepovím, jak řídit raketu. Se skutečnou bych pohnula jen těžko,“dodává s úsměvem.