Křižovatce v Tuřanech se raději vyhněte, doporučují řidičům místní. Kdo je neposlechne, riskuje zdržení až několik desítek minut. Nebo i nabourané auto.

„Křižovatka Kaštanové a Popelovy ulice bývá často zcela zablokovaná. Z vedlejších ulic není téměř možné odbočit na hlavní. Pokud naopak chtějí řidiči odbočit z ní, není dostatečně široká. Auta pak blokují ty, kteří chtějí pokračovat po hlavní. Bohužel v rozpočtu města zatím nejsou peníze na rekonstrukci. Každopádně se budeme snažit upravit křižovatku už v příštím roce,“ sdělil tuřanský starosta Aleš Jakubec.

Vzniká projekt

Vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko předpokládá, že plánované úpravy se komunikace dočká nejdřív v roce 2013. „Letos jsme získali územní rozhodnutí o stavbě. Nedávno jsme vybrali firmu, která nyní zpracovává projektovou dokumentaci. Ta bude hotová zhruba v prvním čtvrtletí příštího roku. Dalšího čtvrt roku bude trvat vyřízení stavebního povolení. Ale i když všechny podklady dodáme, nebudeme mít peníze na plánované úpravy,“ podotkl.

To potvrdil i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „V rozpočtu na příští rok s touto investicí nepočítáme. Pokud neupustíme od jiných akcí, přijde na řadu později,“ oznámil Kotzian.

Řidiči projíždějící křižovatkou se tak zatím musejí obrnit trpělivostí. „Bohužel pracuji kousek za křižovatkou, takže se jí vyhnout nemůžu. I když jedu po hlavní silnici, každý den se ve špičce zdržím. Počítám s tím, už když vyjíždím z domu. Vždy mám rezervu alespoň půl hodiny. Pokud je na křižovatce nehoda, často mi ani nestačí,“ svěřil se Miroslav Havlík, který do Tuřan dojíždí z Bohunic.

S častými kolonami se v Kaštanové a přilehlých ulicích setkávají i policisté. „Křižovatka nemá ideální tvar. Rekonstrukce jí určitě prospěje,“ poznamenal mluvčí jihomoravských policistů Pavel Šváb.

Podle studie, která vznikla už před třemi lety, má situaci v křižovatce vyřešit nová světelná signalizace. „Semafory budou seřízené i s nedalekým železničním přejezdem. Navíc silnici rozšíříme a vzniknou na ní odbočovací pruhy,“ popsal úpravy křižovatky Bielko.

Dopravu v Kaštanové ulici komplikuje i zastávka městské hromadné dopravy těsně za křižovatkou. „Autobusy stojí v jízdním pruhu. Řidiči je buď riskantně objíždějí, nebo stojí za nimi. A právě tak často zablokují i průjezd z vedlejších ulic,“ upozornil Havlík.

Bezpečná zastávka

Nové podoby se tak dočká i zastávka. „Autobusy využijí takzvané zálivy u zastávek. Nebudou už tedy stát v silnici a blokovat provoz,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Bielko.

Řešení přijde vhodné i mluvčí brněnského dopravního podniku Lindě Škrancové. „Tento krok vítáme. Zvýší bezpečnost cestujících i řidičů,“ sdělila Škrancová.

Úpravy křižovatky má na starosti městská společnost Brněnské komunikace. „Odhadujeme, že město za novou křižovatku zaplatí víc než sedmnáct milionů korun. Z toho čtyři a půl bude stát světelná signalizace,“ vyčíslila mluvčí společnosti Vladimíra Navrátilová.

Další úlevu může Tuřanům přinést plánovaný obchvat vedoucí od dálnice D1 přes Vinohradskou ulici do Slatiny. „Ten ale vznikne určitě později než úprava křižovatky,” doplnil starosta Jakubec.