VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník: Brnu hrozí, že skončí jako zapomenutý okruh v Salzburku

Brno – Díra v rozpočtu, ztráta významu na mapě světového sportu a přerušení dlouhé tradice znamená podle odborníků i podnikatelů zrušení Velké ceny silničních motocyklů v Brně od roku 2015. Organizátoři závodů z brněnského okruhu už několik let upozorňují, že se jim akce nevyplácí a tentokrát už jim došla trpělivost. Doplatí na to místní podnikatelé, město i státní rozpočet.

3.7.2014 80
SDÍLEJ:

Brněnský Masarykův okruh - ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Odborník a komentátor závodů silničních motocyklů Václav Svoboda upozornil, že když Brno jednou z kalendáře mistrovství světa vypadne, vrátí se do něj už jen těžko. „Příklad je okruh v rakouském Salzburku, který o pořadatelství přišel na konci sedmdesátých let. Přestože je to krásná trať ve skvělém prostředí, závod se tam nikdy nevrátil. Nešly tam investice a okruh se postupně propadl na evropský podprůměr. Po třiceti letech je tradice pryč a znají ho už jen pamětníci. To samé teď hrozí Brnu," varoval.

Čtěte také:
Končíme. Automotodrom Brno se vzdá pořádání Velké ceny

Seriál Moto GP má v současnosti osmnáct zastávek a týmy podle Svobody nemají peníze ani čas na přípravu pro více závodů. Návrat do kalendáře je proto velmi těžký, vzhledem k tomu, jaký je tlak z ostatních zemí. „Okruhy jako Brno, které mají dlouhou tradici, uzavírají smlouvy na několik let dopředu. Mnoho zemí má o pořadatelství zájem a tlak je velký. Je to třeba jižní Korea a existují tlaky na to, dostat velkou cenu do Afriky. Marocký král prý slíbil závodům plnou podporu a stavbu nového okruhu," sdělil.

Zrušení Velké ceny se na jihu Moravy nelíbí zejména provozovatelům kempů a hotelů, ve kterých každoročně bydlí desetitisíce návštěvníků. „Nedokážu to pochopit. Velká cena dělá jméno Brnu i celé republice. Na méně významné akce se dává spousta peněz, ale tak významný závod by se měl zrušit? To mi nepřijde normální," řekl jeden z provozovatelů kempu v Popůvkách Pavel Carda.

Kemp, který provozuje místní fotbalový klub, je v provozu pouze v době závodů. „Z toho, co vyděláme při Velké ceně, žije klub po zbytek sezóny. Pokud by se příští rok nejelo, hrozí fotbalu v Popůvkách konec," dodal Carda.

Pro mnohé kempy v okolí závodního okruhu jsou peníze, které u nich utratí návštěvníci Velké ceny, zásadní položkou. „Při Velké ceně máme vždy plno a všichni ubytovaní míří na závodní okruh. Na příští rok jsme měli v plánu postavit další záchody a umývárny. Pokud se v roce 2015 nepojede, nic stavět nebudeme," uvedla provozovatelka kempu Oáza v Ostrovačicích Jitka Božková.

Desetitisíce návštěvníků z České republiky i zahraničí využívají v době Velké ceny v Brně kromě ubytovaní i různé další služby. Provozní nočního klubu Moulin Rouge, která si nepřála uvést své jméno, považuje ztrátu velké ceny za velkou škodu. „Ve třech dnech, kdy se koná, nám výrazně stoupnou tržby. Děláme si v tomto období reklamu kolem okruhu a máme také speciální ceník," řekla.

V internetové diskuzi na www.rovnost.cz se přispěvatelé rozdělili do dvou skupin. Jedna kritizuje vládu, druhá vedení okruhu. „Když si soukromá akce na sebe nevydělá, tak ať není," napsala čtenářka pod pseudonymem janeee.

Podle ekonomického analytika Tomáše Menčíka je nepochybné, že stát na Velké ceně vydělá, i kdyby sedmdesátimilionový zalistovací poplatek zaplatil celý. „Daň z přidané hodnoty a spotřební daň jde přímo do státního rozpočtu. O velkém přínosu této akce se nikdo nepře, instituce se jen nemohou dohodnout, kdo z nich dá ty peníze. A tuto zodpovědnost si přehazují jako horký brambor," komentoval Menčík.

Konec Velké ceny v Brně si nepřeje ani starosta Žebětína Vít Beran. Tato městská část přitom trpí v době závodů hustou dopravou a hlukem. „Dostáváme příspěvek ze vstupného asi 200 tisíc korun. Kempaři a hoteliéři tu mají přivýdělek. Náš fotbalový klub a hasiči provozují v době Velké ceny kemp a z příjmů platí svou činnost. Obyvatelé si na rušné prostředí v těch čtyřech dnech už zvykli, komu to vadí, odjede většinou pryč," podotkl Beran.

PETRA HANZLOVÁ

HANA FLORIANOVÁ

Autor: Redakce

3.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 80
SDÍLEJ:
Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies