VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odklady územního plánu přinesly chyby

Brno – Kvůli odkládání projednávání nového brněnského plánu se do variant jeho konceptu vloudily chyby. Zakonzervovaný plán totiž nedbal na pozdější změny.

7.2.2011 6
SDÍLEJ:

NEJVĚTŠÍ V BRNĚ. Nákupní centrum Aupark má vzniknout vedle autobusového nádraží Zvonařka. Stát má 1,8 miliardy korun. Od začátku stavby bude její dokončení trvat maximálně dva roky. Foto: HB Reavis

Chce město v Jižním centru vedle autobusového nádraží postavit obří nákupní centrum Aupark, nebo zde počítá s byty a malými obchody? Takovou otázku vyvolalo minulý týden zjištění Brněnského deníku Rovnost, který upozornil na nejasnosti v konceptu nového územního plánu. Nyní se ukázalo, že se do něj vloudila chyba. Autoři územního plánu ze společnosti ArchDesign zakreslili plochy podél ulice Opuštěná jako smíšené obytné, připravovanému obchodně zábavnímu centra však odpovídají plochy komerční.

Podle Jaroslava Dokoupila, pod jehož vedením ArchDesign územní plán připravoval, došlo k nesrovnalostem kvůli zdlouhavé přípravě dokumentu. „Konečná podoba konceptu územního plánu pochází z června roku 2009, kdy se o Auparku teprve jednalo. Souhlas s tím, že může v těchto místech vzniknout nákupní centrum, získal investor až o čtyři měsíce později. A věcné řešení konceptu územního plánu bylo již uzavřeno,“ vysvětlil Dokoupil.

Vše má navíc ještě jeden rozměr. Architektonickou podobu Auparku má na starosti také firma ArchDesign. V konceptu územního plánu tak nepřipravila podmínky pro vlastní projekt. „Je pravda, že jsme na aktuální dění mohli reagovat a neučinili jsme tak. Závažná chyba to ale není, vše se nyní vyřeší při projednávání dokumentu,“ myslí si Dokoupil.

Za téměř dva roky, kdy byl koncept dokončen, se podle něj mohlo změnit více věcí. „V té době jsme dolaďovali poslední technické a formální detaily. A poté se čekalo na to, až bude po volbách a s projednáváním takto důležitého dokumentu začne nové vedení města,“ vysvětlil prodlevu architekt.

Problémy si nepřipouští ani náměstek brněnského primátora Ladislav Macek, který má územní plán na starosti. „Takových věcí se opravdu může objevit více a při projednávání se s nimi vypořádáme. Je ale pravda, že když už o této nesrovnalosti víme, měl by ji ArchDesign opravit sám od sebe, aniž by čekal na nějaké námitky,“ myslí si Macek.

Zmatky ovšem udělaly návrhy územního plánu i v těsné blízkosti Auparku. Oranžová barva smíšené obytné plochy totiž ve všech třech návrzích územního plánu vybarvuje i parcely přímo pod autobusovým nádražím. A tentokráte se nejedná o nepřesnost. „V územním plánu se počítá s tím, že by mělo být autobusové nádraží součástí nového železničního uzlu,“ uvedl Dokoupil.

Spojit vlakové a autobusové nádraží obhajuje vedení města Brna. Podle prvního náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana vhodné řešení. „Myslím si, že takové propojení určitě lidem zpříjemní cestování,“ uvedl Kotzian.

Konec Zvonařky je výhodný i podle vedoucího odboru dopravy společnosti Kordis, jež má na starosti organizování integrované dopravy v Jihomoravském kraji, Jiřího Horského.

Podle něj totiž současné nádraží na Zvonařce není zrovna pohodlné pro cestující. „Spíše než pro propojení regionálních autobusů a vlaků to je výhodné pro provázání autobusů s městskou hromadnou dopravou. Docházkové vzdálenosti na Zvonařku jsou totiž příliš dlouhé. Vlakové nádraží přitom bude mít napojení na městskou dopravu mnohem lepší,“ uvedl Horský.

Připomněl, že společné nádraží pro autobusy a vlaky není novinka. „O této možnosti se uvažuje už delší dobu. Ale rozhodující samozřejmě bude postoj majitelů Zvonařky,“ uvedl Horský.

Se zbouráním či přesunem brněnského ústředního autobusového nádraží ovšem nepočítají jeho majitelé ze společnosti ČSAD Brno Holding. „Předpokládáme, že autobusové nádraží budeme i nadále využívat. Žádná jednání o tom, že by se to mělo nějak změnit s námi nikdo nevede,“ divil se Miroslav Kepák z představenstva společnosti.

Zmatení z návrhů brněnského územního plánu jsou také budoucí stavitelé nového vlakového nádraží ze Správy železniční dopravní cesty. „Podle informace Odboru územního plánu a rozvoje Magistrátu města Brna je ve všech třech variantách navrhovaného nového územního plánu zakotvena přestavba železničního uzlu Brno s osobním nádražím v odsunuté poloze u autobusového nádraží Zvonařka. Nové autobusové nádraží tedy není nutno budovat,“ zdůraznil mluvčí společnosti Pavel Halla.

Jako součást vlakového nádraží podle něj železničáři plánují jen přestupní terminál. „Postavíme jej pro snazší přestup cestujících mezi vlaky, autobusy a městskou hromadnou dopravou pod železničním nádražím, které vyroste na osm metrů vysoké mostní konstrukci. V terminálu nebudou žádná parkoviště pro autobusy, ale pouze zastávky, kde spolu s tramvajemi zastaví pouze pro výstup a nástup cestujících,“ popsal současný projekt Halla.

Podle náměstka brněnského primátora Kotziana je ovšem třeba jiné než dopravní určení plochy pod autobusovým nádražím hlavně rezerva pro budoucnost. „I pokud změna projde do finální podoby územního plánu, neznamená to, že přijedou buldozery a Zvonařku zbourají. Dané určení pozemku bude platit až v případě, že se uvolní,“ slíbil Kotzian.

Zároveň zdůraznil další možnosti změn v územním plánu. „Zatím máme pouze koncepty a nabízíme je lidem k připomínková­ní,“ řekl.

PETR JEŘÁBEK
ZUZANA TAUŠOVÁ

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V areálu koupaliště na Kraví Hoře v Brně se v sobotu konaly skotské hry Monte Bú Highland Games 2017.
32

Skotské hry v Brně prověřily mužskou sílu i ješitnost

Regionální Den železnice v Zastávce na brněnsku.
28

Regionální den železnice v Zastávce začal příjezdem parní lokomotivy

V Karviné jde o dost. Trenéři Zbrojovky ladili hlavy hráčů

Brno – Mluví o tom sice před každým utkáním téměř od počátku sezony, ale brněnští fotbalisté i trenéři si uvědomují, že v neděli nadchází klíčový duel sezony. Zbrojovka od pěti hodin odpoledne nastoupí na hřišti Karviné. Týmu, který posbíral v dosavadních sedmi kolech také pouze čtyři body. „Víme všichni, že to je pro nás strašně důležitý zápas a chystáme se na něj celý týden. Věřím, že ho zvládneme,“ doufá brněnský záložník Miloš Kratochvíl.

Průvan v čekárnách a špatné parkování před vlakovými nádražími ukončí opravy

Jižní Morava /ANKETA/ – Špatné parkování a chátrající budovy z let dávno minulých. Mnohá jihomoravská vlaková nádraží stále nenabízí cestujícím odpovídající pohodlí. Železničáři to nyní chtějí změnit. Na nutné opravy vyčlenili desítky milionů. Lidé si však na lepší zázemí počkají. Některá nádraží totiž začnou opravovat až za pět let.

Po deseti letech končí vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko

Brno – Vladimír Bielko řídil deset let všechny důležité kroky, které brněnští radní v dopravě podnikli. Pod jeho vedením dohlížel odbor na provoz ve městě i stavbu nejdůležitějších dopravních staveb. K poslednímu zářijovému dnu však odchází.

Meeting Brno: Zastupitelé objevili chyby u Německého domu i výstavy aut

Brno - Kontrolní výbor brněnského zastupitelstva objevil nejasnosti v pořádání letních akcí brněnského turistického centra. Problém je s maketou Německého domu i prodejní výstavou automobilů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení