VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odsunuté vlakové nádraží? Hrozí kolaps dopravy, padlo na diskuzi odborníků

Brno - Nádraží v centru, nebo mimo něj? Spor, který Brňané řeší téměř devadesát let. „K problému hlavního vlakového nádraží se už v první polovině minulého století vyjadřovali významní brněnští architekti jako Jindřich Kumpošt či Bohuslav Fuchs," připomněl architekt Jan Sapák. O poloze ve středu společně diskutovali odborníci a politici poprvé po čtvrt století. Ve vile Stiassni setkání uspořádala Česká komora architektů.

16.4.2015 41
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

PROTI ODSUNU. Zachovejme zavedené vazby regionálního cestování, vyzval urbanista Jiří Pavlíček. „Nádraží je historickým centrem dopravního systému kraje," odůvodnil odmítnutí odsunu na jih.

Podle bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana z ODS mají ale spojení odsunutého nádraží s centrem zachovat nové tramvajové linky. Někteří odborníci s ním nesouhlasí. „Městský tramvajový okruh není na takovou zátěž stavěný. Denně by kolabovala doprava," upozornil architekt Josef Myslivec.

tři varianty vlakového nádraží v Brně
- ve stávající poloze: historické nádraží v centru města kapacitně nevyhovuje potřebám Brna, podle kritiků varianta modernizace současného nádraží brání rozvoji města
- odsunuté u řeky: varianta počítá s přesunutím hlavní vlakové stanice o necelý kilometr do takzvaného Jižního centra a řešením spojení se středem města
- pod Petrovem: nádraží zůstane v centru, ale kvůli podzemnímu tunelu, který povede vlaky z města, je varianta o deset miliard korun dražší

DESET MILIARD NAVÍC. Kotzian preferuje odsun nádraží. „Jde o městotvornější variantu a je především levnější o deset miliard korun než nové nádraží v centru," uvedl.

S tím nesouhlasí Občanská koalice Nádraží v centru. „Varianty nelze srovnávat. Nádraží pod Petrovem počítá s vedením vlaků do centra podzemními tunely, proto je dražší," vysvětlil spoluautor návrhu Tomáš Alter.

PRO BUDOUCNOST. Podle náměstka primátora Martina Andera ze Strany zelených je důležité vybrat variantu, která umožní rozvoj města. „Stavíme především nádraží pro budoucí generace, proto je třeba diskutovat," řekl.

Podle náměstka Richarda Mrázka z hnutí ANO je ale nutné začít stavět co nejdřív. „Současné nádraží kapacitou nevyhovuje už nyní," podotkl.

BEZ REFERENDA. Někteří odborníci zpochybňují nutnost referenda, které bude příští rok na podzim společně s krajskými volbami. „Je nutné dát rozhodnutí silnější politický mandát," zdůraznil Zdeněk Kolíbal z Vysokého učení technického v Brně.

ODLOŽENÉ JEDNÁNÍ. O návrhu vytvořit řídící výbor, který bude koordinovat přípravy na přestavbu, měla ve středu jednat vláda. Rozhodnutí odložila.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

16.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 41
SDÍLEJ:
Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies