VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odsunuté vlakové nádraží? Hrozí kolaps dopravy, padlo na diskuzi odborníků

Brno - Nádraží v centru, nebo mimo něj? Spor, který Brňané řeší téměř devadesát let. „K problému hlavního vlakového nádraží se už v první polovině minulého století vyjadřovali významní brněnští architekti jako Jindřich Kumpošt či Bohuslav Fuchs," připomněl architekt Jan Sapák. O poloze ve středu společně diskutovali odborníci a politici poprvé po čtvrt století. Ve vile Stiassni setkání uspořádala Česká komora architektů.

16.4.2015 41
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

PROTI ODSUNU. Zachovejme zavedené vazby regionálního cestování, vyzval urbanista Jiří Pavlíček. „Nádraží je historickým centrem dopravního systému kraje," odůvodnil odmítnutí odsunu na jih.

Podle bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana z ODS mají ale spojení odsunutého nádraží s centrem zachovat nové tramvajové linky. Někteří odborníci s ním nesouhlasí. „Městský tramvajový okruh není na takovou zátěž stavěný. Denně by kolabovala doprava," upozornil architekt Josef Myslivec.

tři varianty vlakového nádraží v Brně
- ve stávající poloze: historické nádraží v centru města kapacitně nevyhovuje potřebám Brna, podle kritiků varianta modernizace současného nádraží brání rozvoji města
- odsunuté u řeky: varianta počítá s přesunutím hlavní vlakové stanice o necelý kilometr do takzvaného Jižního centra a řešením spojení se středem města
- pod Petrovem: nádraží zůstane v centru, ale kvůli podzemnímu tunelu, který povede vlaky z města, je varianta o deset miliard korun dražší

DESET MILIARD NAVÍC. Kotzian preferuje odsun nádraží. „Jde o městotvornější variantu a je především levnější o deset miliard korun než nové nádraží v centru," uvedl.

S tím nesouhlasí Občanská koalice Nádraží v centru. „Varianty nelze srovnávat. Nádraží pod Petrovem počítá s vedením vlaků do centra podzemními tunely, proto je dražší," vysvětlil spoluautor návrhu Tomáš Alter.

PRO BUDOUCNOST. Podle náměstka primátora Martina Andera ze Strany zelených je důležité vybrat variantu, která umožní rozvoj města. „Stavíme především nádraží pro budoucí generace, proto je třeba diskutovat," řekl.

Podle náměstka Richarda Mrázka z hnutí ANO je ale nutné začít stavět co nejdřív. „Současné nádraží kapacitou nevyhovuje už nyní," podotkl.

BEZ REFERENDA. Někteří odborníci zpochybňují nutnost referenda, které bude příští rok na podzim společně s krajskými volbami. „Je nutné dát rozhodnutí silnější politický mandát," zdůraznil Zdeněk Kolíbal z Vysokého učení technického v Brně.

ODLOŽENÉ JEDNÁNÍ. O návrhu vytvořit řídící výbor, který bude koordinovat přípravy na přestavbu, měla ve středu jednat vláda. Rozhodnutí odložila.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

16.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 41
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
2

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Ilustrační foto.
2

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Jižní Morava - Nekvalitní voda a tisíce uhynulých ryb. To je bilance letošního léta v rybnících nejen na Brněnsku. Kromě extrémních veder a nedostatku vody bojovali rybáři se zamořením nádrží sinicemi.

AKTUALIZOVÁNO

Tři obdržené góly za šest minut. Zbrojovku stáhl výprask na dno tabulky

Olomouc, Brno – Už po čtrnácti minutách se pro fotbalisty Zbrojovky stala vidina bodového zisku na stadionu Olomouce prakticky utopickou záležitostí. Právě po tomto časovém úseku totiž Brňané prohrávali na hřišti prvoligového nováčka 0:3. Se stavem do konce utkání nepohnuli a po čtvrtém kole soutěže zůstávají na zisku jediného bodu.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Brno – Co mají společného Cejl, Petrov, Obilní trh a hlavní nádraží? Všechna tato místa inspirovala básníky. Brněnské lokality opředené verši mapuje webový projekt Brno poetické. Do konce prázdnin přibude osm básní přímo v ulicích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení