Průběh prací byl netradiční. Zaměstnanci Povodí tam pracovali loni i letos vždy jen od ledna do března. „Komplikace se týkaly výskytu ledňáčka říčního,“ vysvětlil neobvyklé rozdělení stavby ředitel závodu Dyje Jan Moronga.

Po dohodě s ochranáři nemohli dělníci pracovat jindy, aniž by ohrozili tento obzvláště chráněný druh ptáka. „Kromě náročné přípravy se vyskytlo ještě pár menších problémů. Třeba když se zvýšil průtok vody a práce na několik dní zastavil,“ dodala mluvčí Povodí Moravy Veronika Hrdá.

Práce na bezmála devět set metrů dlouhém úseku se nakonec obešly bez větších komplikací. Pracovníci nejprve odstranili porost po celé délce břehu širokého přes čtyři metry. „Do dna jsme po vyčištění zapustili těžké lomové kameny o hmotnosti dvě stě až sedm set kilogramů,“ popsal průběh oprav vedoucí provozu Povodí Moravy pro Brno Bohuslav Štol.

Poloviční cena

Základy hráze doplnily kameny do dvou set kilogramů, nejmenší se postaraly o dutiny. Po tomto podloží přišla na řadu zemina. Když na ni zaměstnanci firmy zaseli trávu, bylo hotovo.

Komplikace při plánování alespoň částečně vyvážila cena opravy. Nakonec nepřekročila tři a půl milionu korun. „Původně jsme počítali se sedmi miliony, díky slevám na materiálu a zemině, kterou jsme získali zdarma, klesly náklady na polovinu,“ konstatovala Hrdá.
Hráz už opravu potřebovala, poškození bylo viditelné až k jejímu vrcholu. Vodohospodáři navíc při kontrolách zjistili porušení paty hráze a sesuvy svahu směrem k vodě.

Jako takovou tam hráz postavili za první republiky, od té doby se výraznějších úprav nedočkala. Její opravy jsou dlouhodobé. V minulosti Povodí upravilo část u Rajhradu a v příštích letech chce dále postupovat směrem po toku. Vždy po obdobně dlouhých částech.

JAROSLAV TYLICH