Třetí v celé republice, první v Brně. V novém parkovacím domě v Kopečné ulici auta zaparkuje automatický zakladačový systém. Řidiči pouze stačí vjet do výtahu a o zbytek se postará technika. Právě tuhle novinku představila nová sedmipatrová garáž za šestašedesát milionů korun. Vejde se do ní osmaosmdesát aut a bude nepřetržitě otevřená.

Investorem stavby jsou Brněnské komunikace. Dům otevřou veřejnosti až v pondělí 2. června. Řidiče chtějí nalákat výhodnými cenami. „Motoristé si mohou vyzkoušet tento typ parkování v bonusových tarifech, které jsme pro první tři měsíce připravili", řekl generální ředitel společnosti Leoš Chasák.

Do konce června řidiči zaplatí od osmi ráno do osmi večer dvacet korun, pokud v domě zaparkují na více než tři hodiny. Na kratší dobu bude parkování zdarma. Plný tarif začne platit až od září, kdy se ceny ustálí na třiceti korunách za hodinu. O víkendu zaplatí o deset korun méně.

Parkovací dům na Kopečné je už několikátým velkým domem v centru města. Například dům Rozmarýn v Kounicově ulici otevřel už v roce 2005. Potýká se ale s velkými problémy.

Denně v něm zaparkuje čtyřicet aut, kapacitu má přitom na tři sta osmdesát. Hodina parkování v něm vyjde na pětadvacet korun.  „Kdyby aktuální územní plán umožňoval pro garáže jiné využití, už dávno bychom o něm uvažovali," uvedla už dřív manažerka domu Jana Kapustová.

Na nezájem řidičů si stěžují i v garážích pod Janáčkovým divadlem, které otevřely loni v prosinci a nabízí parkování za třicet korun na hodinu. „Máme čtyři sta volných míst, denně jich je obsazených jen sedmdesát," poznamenal Karel Wimětal ze společnosti Tymet, která dům provozuje.

Wimětal zároveň vidí problém v tom, že řidiči parkují levně v ulicích. „Zaplatí si stání jen na hodinu a stojí tam půl dne. A nikdo je nepokutuje," postěžoval si Wimětal.

Městští strážnici však tvrdí opak. „Od 1. ledna jsme se víc zaměřili na kontroly platných parkovacích lístků a nelegálně parkujících řidičů proto není mnoho. Naopak se lidi snažíme odkazovat právě do parkovacích domů, protože víme, že mají problémy se zaplněním míst," namítl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Podle ekonomů lidé nechtějí domy využívat, protože jsou drahé a neleží v atraktivních místech. „Ubývá míst, na která byli lidé zvyklí, a teď si nechtějí navyknout na nová. Parkovací domy navíc nemají exkluzivní lokalitu, kde by řidiči opravdu chtěli vystoupit a jít si do města něco vyřizovat," podotkl ekonom Tomáš Menčík.

Nabídka zastřešených garáží neláká třeba Jana Mareše. „Raději si zastavím dál od centra zdarma a zbytek dojedu tramvají, než abych platil takové peníze," řekl Mareš.

Vedení města přesto plánuje postavit nejméně další tři parkovací domy. Jeden v Panenské ulici, který by mohl začít růst letos na podzim a otevřít na začátku roku 2016, a další dva u Ronda a ve Veselé ulici.  „Parkovací domy mají budoucnost a jsou řešením," mínil náměstek primátora Robert Kotzian.

Podle starosty městské části Brna-středu Libora Šťástky se musí  nejprve změnit celý parkovací systém ve městě, aby lidé domy využívali. „Musíme regulovat rezidentní parkovací zóny a postavit záchytná parkoviště na okraji města, což je záležitost dalších patnácti let," řekl Šťástka.

Menčík má za to, že záchytná parkoviště by v Brně neobstála. „Tahle služba může fungovat v Praze, kde rychle a pravidelně jezdí metro. V Brně by nefungovala," doplnil Menčík.

Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian: Parkovací domy Brnu pomůžou

Brno – V centru Brna otevřel už třetí velký parkovací dům. Přestože si dosavadní dva, Rozmarýn a garáže pod Janáčkovým divadlem, stěžují na nedostatek zákazníků. A město chce stavět další. „Tento druh parkování odlehčí dopravě," je přesvědčený náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Uživí se v Brně nový parkovací dům, když jiným chybějí zákazníci?

Konkrétně Rozmarýn má hlavně problém s tím, že se v něm špatně otáčí a řidiči jej proto nevyhledávají. Co se týče využití domu v Kopečné, teprve se uvidí. Je to v rukou Brněnských komunikací.

Odlehčí další chystané parkovací domy dopravě?

Nepochybně. Parkovací domy jsou do budoucna řešení dopravní situace v Brně, ale opět podotýkám, že záleží na lokalitě. Rozhodně nemůžou být všude.

Vyřešil by obtížnou parkovací situaci ve městě připravovaný plán rezidentního parkování?

Rezidentní parkování není univerzální lék. Někde pomůže, jinde ne. Záleží na konkrétních oblastech a také na vyjádření městských částí. Záleží, zda ho na svém území budou chtít.

Odkdy může fungovat  systém rezidenčního a záchytného parkování?

Netroufnu si spekulovat, kdy bude systém plně funkční. Musíme postupovat kousek po kousku a uvidíme, jak na změny bude město reagovat. Třeba na záchytná parkoviště ještě Brno připravené není. Poptávka po nich nebyla dost výrazná, což se ale může změnit.

TOMÁŠ KREMR