VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkování v Brně vyřeší rezidenční zóny. Platit budou jen od večera do rána

Brno – Zaparkovat auto pár metrů od domu v čase kratším než deset minut. To je sen většiny obyvatel Brna, kteří se potýkají s nedostatkem parkovacích míst ve městě. Jejich problémy podle zastupitelů vyřeší nová strategie parkování, kterou politici začátkem září schválili. Rezidenční zóny, se kterými počítá nová Strategie parkování ve městě Brně, umožňují parkování v dané lokalitě pouze lidem s trvalým bydlištěm.

17.9.2014 63
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Jedině ti dostanou podle za symbolický poplatek parkovací kartu. „Rezidenční zóny ale lidem nezaručí samotné místo k parkování. Zvýší pouze pravděpodobnost, že zaparkují blízko svého domu," upřesnil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian, který má na starosti dopravu.

Podle Kotziana budou rezidenční zóny upravené pro každou městskou část. „Městská část si sama řekne, jestli chce nebo nechce rezidenční parkování zavádět," doplnil náměstek.

Parkovací místa pro rezidenty budou fungovat jen večer a v noci, kdy je hledání parkovacího místa nejsložitější. „Lidé se toho proto nemusí bát. Řemeslníci nebo návštěvy budou mít přes den možnost bez problému parkovat přímo u domu," zdůraznil Kotzian.

Zajímá vás víc? Přečtěte si středeční tištěný Brněnský deník Rovnost, kde najdete například i rozhovory

Představitelům některých brněnských městských částí se plán magistrátu zamlouvá. Místostarosta Brna-středu Pavel Sázavský se domnívá, že zavedení rezidenčních zón je jedinou možností, jak regulovat parkování v centru města. „Zóny navíc zaručí, že rezident bude mít kde zaparkovat, když se v sedm večer vrátí z práce domů," podotkl Sázavský.

K vytvoření rezidenčních zón se přiklání i starosta Brněnských Bohunic Miloš Vrážel. „Chybí nám asi šest tisíc parkovacích míst a už nemáme kde stavět nová," upozornil.

Problémem nového systému parkování je však podle něj to, že je potřeba upravit ulice, aby na nich bylo možné parkovat v souladu s předpisy. „To má být projekt asi za pětadvacet milionů," dodal Vrážel.

Asi šest stovek bohunických řidičů podle něj auta nechává na černých parkovacích místech. Vrážel by navíc by uvítal, kdyby rezidenční zóny fungovaly jen někdy. „Ideálně třeba od pondělí do čtvrtka od šesti hodin večer do šesti hodin ráno," doplnil Vrážel.

Velké problémy s parkováním mají lidé také ve Starém Lískovci. „Rezidenční zóny by mohly pomoct, ale pouze pokud si sami určíme, kde je chceme," podotkl starosta Starého Lískovce Vladan Krásný.

Zároveň doufá, že parkování u domu podmíněné trvalým bydlištěm donutí obyvatele jeho městské části k tomu, aby se v obci přihlásili k trvalému pobytu. „Jsou tady asi dva tisíce lidí, kteří v Lískovci žijí, ale trvalé bydliště mají jinde," vysvětlil starosta.

Zhruba čtyřicet procent parkovacích míst chybí i obyvatelům brněnské městské části Líšeň. Největší problémy mají lidé, kteří bydlí v jižní části sídliště v ulicích Strnadova nebo Vlkova. Její starosta Břetislav Štefan však příznivcem rezidenčních zón není. „Většina obyvatel Líšně má v městské části trvalé bydliště. Nikdo jim jejich parkovací místa proto nezabírá," myslí si Štefan.

Navíc podle něj není správné, aby úřad lidem za poplatek slíbil, že budou mít větší šanci zaparkovat. „Nevěřím tomu, že parkovací karta pomůže," vysvětlil starosta.

Parkovací zóny už fungují například v Praze nebo Bratislavě. „Chceme se vyvarovat chyb, které udělalo hlavní město. Myslím, že projekt je dobře připravený," poznamenal Kotzian. Řidiči v Praze si stěžovali například na to, že parkovací místa vyhrazená pro rezidenty zůstávají přes den prázdná.

Podle dopravního experta Martina Pípy z Centra dopravního výzkumu je důležité myslet právě na nepřetržité využití parkovacích míst. „Je potřeba dbát na to, aby místo přes den, kdy ho rezident nevyužívá, nezůstalo prázdné," vysvětlil Pípa.

LENKA ŠKLUBALOVÁ
TOMÁŠ KÁRA

Autor: Redakce

17.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 63
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Tvrdost, důraz. Zbrojovka čelí záchranářskému střetu na hřišti poslední Jihlavy

Motoráček zvaný Hurvínek.

Historický vlak Hurvínek se v pondělí vrátí zpátky na koleje

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Jižní Morava – Jihomoravané se ve čtvrtek dozvěděli, kdo z nich postavil nejlepší a nejužitečnější stavbu.

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

Brno - Po stížnosti rodičů na učitelku základní školy Labská se Brněnskému deníku Rovnost ozvali jiní, kteří ji naopak hájí. Pochybení odmítá i dotyčná vyučující.

Videokouči Komety přijde zlatá medaile poštou. Při předávání na něj nezbyla

Brno – Motto, kterého se snaží držet, se mu vymstilo. Na videokouče hokejové Komety Jiřího Horáčka totiž nezbyla zlatá medaile pro vítěze extraligy. „Razím heslo, že je lepší makat, než se někam cpát. Při předávání medailí jsem tak šel na led až poslední a už na mě žádná nezbyla. Musím si na ni počkat, doobjednávala se a dorazí poštou," usmívá se devětadvacetiletý Horáček, další část skládačky, která brněnský tým dovedla k vytouženému titulu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies