Dva dny stáli redaktoři Rovnosti s autem na zakázaných místech v centru Brna. Bez botičky. A bez jediné pokuty. Podobně benevolentní jsou strážníci dosud. I včera stála auta na chodníku, například před kostelem svatého Tomáše na Moravském náměstí, dlouho bez pokuty.

A hodně zůstává i jednosměrných ulic, v nichž stojí auta po obou stranách, přestože tam není dost místa. Podle Jany Sedlaříkové z Brna je takovou ulicí například Antonínská. „Je tam zákaz stání, ale řidiči vědí, že pokutu nedostanou. V Mášově dokonce někdo posunul značku, aby tam mohl načerno parkovat. Nedá se tam projít ani projet. Řekla jsem to strážníkům a oni na to, že to není jejich kompetence. Že je to věc komunikací a dál to neřešili,“ popsala se zápalem.

Mluvčí strážníků Zdeněk Novák potvrdil, že značky nemá městská policie na starosti. „Přesto však tyto věci evidujeme a posíláme je dál,“ vysvětlil. Podle něj bývala situace v Brně daleko horší. „Než v centru přibyly sloupky, které zamezují vjezdu aut do centra, byl to boj s větrnými mlýny,“ dodal.

Podle Nováka městská policie kladla důraz na kontrolu parkování i před testem. I proto se prý počet uložených pokut zásadně nezměnil. „Jsme limitováni počtem strážníků. Jejich počet v ulicích se navíc mění. Například teď je víc práce kvůli ohňostrojům a brněnskému festivalu,“ uvedl.

Přesto nedlouho po zveřejnění testu vrchní velitel strážníků a primátor Roman Onderka reorganizoval vedení městské policie. „Prvního června opravdu došlo ke změnám ve vedení. Místo tří náměstků jsou teď jen dva. Ekonomika a personální záležitosti přešly přímo pod ředitele městské policie. Je to tak zvykem i v jiných firmách. A ostatně i ve vedení města Brna,“ objasnil Onderka.

Šéfem strážníků zůstává Daniel Šíma, ve funkci zůstane i náměstek Milan Šimon. Novým náměstkem je bývalý ředitel hodonínské policie Jaroslav Přikryl. „Toto vedení má do dvou měsíců připravit návrh změn organizace práce městské policie tak, aby vedly k zlepšení výkonu a zkvalitnění jejích služeb. Včetně většího dohledu strážníků v ulicích,“ dodal Onderka. Ten podle svých slov reformu městské policie plánoval už od září, kdy stanul v čele města.

Garáže se můžou stavět už letos

Už několik let plánuje Brno stavbu parkovacích domů, které mají ulevit řidičům v centru města. Zatím však stojí jediný: na začátku Kounicovy ulice. Podle vedení Brna by další takové domy mohly začít růst už letos. Na konci roku by město mohlo začít stavět podzemní garáže před Janáčkovým divadlem. „Počítáme s tím už v druhé polovině roku. Záleží ještě na stavebním povolení, nezdrží-li projekt například památkáři,“ uvedl investiční náměstek brněnského primátora Ladislav Macek. Nejblíže k začátku stavby má však parkovací dům Panenská.

Má vyrůst na místě parčíku mezi Novou radnicí, pasáží Jalta a hotelem International. Právě tam jsou zbytky hradební zdi, které by mohly zajímat památkáře a stavbu zpozdit. „Projekt parkovacího domu je sice hotový, přesný půdorys a počet pater se však po jednání s památkáři může změnit,“ uvedl hospodářský náměstek primátora Oliver Pospíšil. Do několikapodlažních garáží pro 450 aut s podzemními patry by řidiči přijížděli i vyjížděli z Husovy ulice. Přes podzemí Nové radnice.

Podle Pospíšila by dům mohl stát už na konci příštího roku. Investorem je společnost Brno Parking, ve které má město menšinový podíl. Garáže by odsály množství aut z Dominikánského náměstí, které by se tak mohlo změnit v klidovou zónu. „Auta by výrazně zmizela i ze Zelného trhu,“ poznamenal Pospíšil.

Podzemní garáže před Janáčkovým divadlem, které jsou čistě projektem města, by se mohly začít stavět na konci tohoto roku. „Teď vyhlásíme nabídkové řízení na provozovatele a investora. Zájem o projekt už jsme zaznamenali,“ potvrdil Macek. Součástí stavby by byla i úprava prostoru před divadlem. „Měly by tam vzniknout veřejné toalety a nějaký vodní prvek,“ popsal Macek.

Před Janáčkovo divadlo by se přesunula auta z Moravského náměstí a parkoviště by se proměnilo v klidovou zónu. Místo laviček, soch a chodců je teď před kostelem svatého Tomáše moře aut. Některá stojí dokonce na chodníku. To někteří řidiči odmítají. Je mezi nimi i Tibor Zapletal, který raději počká, až mu někdo místo uvolní. „Do Brna musím několikrát týdně a zaparkovat je přes den vždycky problém,“ říká rezignovaně. Garážové domy by podle něj pomohly.

Další garáže by mohly stát v ulici Kopečná pod Husovou ulicí. A město nechce zapomenout ani na parkování mimo centrum. „Vybíráme investora na garáže v Kohoutovicích. Taky žádáme o dotaci na parkovací dům v Novém Lískovci,“ dodal Ladislav Macek.

V Česku stále přibývá aut. Parkoviště nestačí

Parkoviště