Patent vědců od svaté Anny? První krok při léčbě rakoviny prostaty

Brno - Odborníci z vědeckého centra při Fakultní nemocnici u svaté Anny získali patent na sérii látek, které mají pomoct léčit rakovinu prostaty a další onkologická onemocnění.

15.10.2015

Ilustrační foto.Foto: profimedia.cz

Třináct let žil ve Spojených státech amerických, kde získal doktorát z chemie na Kolumbijské univerzitě, a pracoval na vývoji nových léčivých látek v přední farmaceutické firmě. Před šesti lety se ale doktor Kamil Paruch vrátil do Brna, aby jako vedoucí výzkumného týmu pomohl najít látku, která pomůže s léčbou rakoviny.

Teď jeho rozhodnutí nese první zásadnější výsledky. Pod Paruchovým vedením vědecký tým, který spadá pod Mezinárodní centrum klinického výzkumu při Fakultní nemocnici u svaté Anny v Brně, vyvinul nové látky s takzvanou cílenou biologickou aktivitou. „Objevili jsme nové organické sloučeniny, které jsou schopné zablokovat určitý typ proteinů. Jejich nadměrná produkce je charakteristická pro buňky rakoviny prostaty a některé druhy leukémie," vysvětlil Paruch.

pět nadějí z Brna
Poslední významné lékařské objevy brněnských vědců:

- sloučeniny proti rakovině: organické látky, které vyvíjejí vědci v mezinárodním centru při Fakultní nemocnici u sv. Anny, zablokují proteiny charakteristické pro buňky rakoviny

- kosti z hořčíku: tým chemiků z brněnského Vysokého učení technického pracuje na hořčíkové náhradě, která pomůže vyplnit chybějící části kosti

- stroj odhalí parkinsona: počítačový systém vědců z Vysokého učení technického na základě rozboru řeči a písma odhalí Parkinsonovu chorobu

- inzulin bez jehel: vědci z brněnského Vysokého učení technického vyvíjejí inzulin, který půjde vdechovat

- holografický mikroskop: přístroj vědců z Vysokého učení technického umožňuje kvalitnější pozorování buněk bez použití kontrastních látek

Potlačení těchto proteinů jde podle něj využít jako první krok při léčbě. Série látek získala český patent, který ve středu zveřejnil věstník Úřadu průmyslového vlastnictví. „Podáním patentu jsme ukončili první důležitý milník v projektu, v němž jsme se zaměřovali na látky, které potenciálně můžeme využít pro vývoj nových léků," poznamenal ředitel vědeckého centra Gorazd Stokin. Nyní hledají strategického partnera, který se zapojí do předklinického vývoje těchto látek.

Rakovina prostaty je nejčastější zhoubný nádor u mužů a po karcinomu plic druhá nejběžnější onkologická příčina úmrtí. Podle posledních zveřejněných údajů si v Jihomoravském kraji před třemi lety vyslechlo diagnózu přes patnáct set lidí, v roce 2000 to přitom byla asi polovina. Úmrtnost na tento typ rakoviny se pohybuje kolem pětadvaceti procent.

Pro pacienty tak nový objev může znamenat naději. Odborníci ale mírní optimismus. „Léčba rakoviny je komplikovaná záležitost. Každý takový objev je ale možný krůček v pomyslné mozaice," potvrdil nedávno Brněnskému deníku Rovnost k problematice výzkumu Rostislav Vyzula z Masarykova onkologického ústavu.

Paruch s jeho slovy souhlasí. Podle něj jde o první z řady kroků, které ke hmatatelnému léku vedou. „Zatím jsme pouze identifikovali zajímavé sloučeniny. Navíc šlo o laboratorní testování na nádorových buňkách, ne na klinikách, lidech ani myších," vysvětlil Paruch, který kromě fakultní nemocnice působí také na Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Na projektu tak společně s ním pracovali i tři vysokoškolští kolegové.

Výzkumný tým zatím nedokáže odhadnout, kdy svůj objev otestuje na klinikách. „Jde o nadějnou látku, ale ještě nevíme, jak ji tělo odbourává," nastínil Paruch.

Sloučeniny získaly patent tři roky poté, co Mezinárodní centrum klinického výzkumu zahájilo svůj provoz. „Splnil se tak další cíl celého projektu centra, který dokazuje, že se aktivně podílí na rozvoji medicíny a je přínosem nejen pro Českou republiku," zdůraznil ředitel svatoanenské nemocnice Martin Pavlík.

Kromě práce na látce, která má pomoci proti rakovině, se lékaři z centra aktuálně mimo jiné zabývají například technologií pro kvalitnější diagnostiku srdečních onemocnění.

Autor: Věra Sychrová, Dominika Vágnerová

15.10.2015 VSTUP DO DISKUSE

Nehoda šesti aut u Tvarožné částečně blokovala dálnici D1. Tři hodiny

Náměstí Svobody v Brně ovládli jezdci na koních. Zahájili policejní mistrovství v jezdectví.

OBRAZEM: Defilé policistů na koních. V Brně zahájili mezinárodní mistrovství

Oslavy dětského dne: zásah hasičů na letišti nebo cyklistická exhibice u biotopu

Brno - Uvidí hasičský zásah zblízka, cyklistická esa v akci nebo se vrátí se do minulosti. Jelikož Mezinárodní den dětí oslaví již příští čtvrtek, tento, i příští víkend jsou v Brně nabité několika akcemi pro nejmenší.

Rušné dopoledne hasičů: zachráněný rorýs, pes i hořící auto na Staré dálnici

Brno – Škodu v hodnotě čtyřiceti tisíc korun způsobil požár na osobním autě, které za jízdy vzplanulo na Staré dálnici. „Požár uhasila jednotka hasičů ze stanici při Brněnské přehradě asi za čtvrt hodiny. Plameny auto zcela zničily," informoval mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška. Podle něj stála za vzplanutím technická závada.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Stadion za Lužánkami ožije LétoFestem. Vystoupí při něm i „božský“ Karel Gott

Brno – Marek Ztracený, Wanastowi vjecy, Portless a především vystoupení božského Karla Gotta, jak tohoto legendárního českého zpěváka nazývají pořadatelé. Na hudební program s Gottem zpívajícím pod širým nebem láká nová přehlídka LétoFest, která 19. srpna rozezní stadion za Lužánkami.