Patent vědců od svaté Anny? První krok při léčbě rakoviny prostaty

Brno - Odborníci z vědeckého centra při Fakultní nemocnici u svaté Anny získali patent na sérii látek, které mají pomoct léčit rakovinu prostaty a další onkologická onemocnění.

15.10.2015

Ilustrační foto.Foto: profimedia.cz

Třináct let žil ve Spojených státech amerických, kde získal doktorát z chemie na Kolumbijské univerzitě, a pracoval na vývoji nových léčivých látek v přední farmaceutické firmě. Před šesti lety se ale doktor Kamil Paruch vrátil do Brna, aby jako vedoucí výzkumného týmu pomohl najít látku, která pomůže s léčbou rakoviny.

Teď jeho rozhodnutí nese první zásadnější výsledky. Pod Paruchovým vedením vědecký tým, který spadá pod Mezinárodní centrum klinického výzkumu při Fakultní nemocnici u svaté Anny v Brně, vyvinul nové látky s takzvanou cílenou biologickou aktivitou. „Objevili jsme nové organické sloučeniny, které jsou schopné zablokovat určitý typ proteinů. Jejich nadměrná produkce je charakteristická pro buňky rakoviny prostaty a některé druhy leukémie," vysvětlil Paruch.

pět nadějí z Brna
Poslední významné lékařské objevy brněnských vědců:

- sloučeniny proti rakovině: organické látky, které vyvíjejí vědci v mezinárodním centru při Fakultní nemocnici u sv. Anny, zablokují proteiny charakteristické pro buňky rakoviny

- kosti z hořčíku: tým chemiků z brněnského Vysokého učení technického pracuje na hořčíkové náhradě, která pomůže vyplnit chybějící části kosti

- stroj odhalí parkinsona: počítačový systém vědců z Vysokého učení technického na základě rozboru řeči a písma odhalí Parkinsonovu chorobu

- inzulin bez jehel: vědci z brněnského Vysokého učení technického vyvíjejí inzulin, který půjde vdechovat

- holografický mikroskop: přístroj vědců z Vysokého učení technického umožňuje kvalitnější pozorování buněk bez použití kontrastních látek

Potlačení těchto proteinů jde podle něj využít jako první krok při léčbě. Série látek získala český patent, který ve středu zveřejnil věstník Úřadu průmyslového vlastnictví. „Podáním patentu jsme ukončili první důležitý milník v projektu, v němž jsme se zaměřovali na látky, které potenciálně můžeme využít pro vývoj nových léků," poznamenal ředitel vědeckého centra Gorazd Stokin. Nyní hledají strategického partnera, který se zapojí do předklinického vývoje těchto látek.

Rakovina prostaty je nejčastější zhoubný nádor u mužů a po karcinomu plic druhá nejběžnější onkologická příčina úmrtí. Podle posledních zveřejněných údajů si v Jihomoravském kraji před třemi lety vyslechlo diagnózu přes patnáct set lidí, v roce 2000 to přitom byla asi polovina. Úmrtnost na tento typ rakoviny se pohybuje kolem pětadvaceti procent.

Pro pacienty tak nový objev může znamenat naději. Odborníci ale mírní optimismus. „Léčba rakoviny je komplikovaná záležitost. Každý takový objev je ale možný krůček v pomyslné mozaice," potvrdil nedávno Brněnskému deníku Rovnost k problematice výzkumu Rostislav Vyzula z Masarykova onkologického ústavu.

Paruch s jeho slovy souhlasí. Podle něj jde o první z řady kroků, které ke hmatatelnému léku vedou. „Zatím jsme pouze identifikovali zajímavé sloučeniny. Navíc šlo o laboratorní testování na nádorových buňkách, ne na klinikách, lidech ani myších," vysvětlil Paruch, který kromě fakultní nemocnice působí také na Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Na projektu tak společně s ním pracovali i tři vysokoškolští kolegové.

Výzkumný tým zatím nedokáže odhadnout, kdy svůj objev otestuje na klinikách. „Jde o nadějnou látku, ale ještě nevíme, jak ji tělo odbourává," nastínil Paruch.

Sloučeniny získaly patent tři roky poté, co Mezinárodní centrum klinického výzkumu zahájilo svůj provoz. „Splnil se tak další cíl celého projektu centra, který dokazuje, že se aktivně podílí na rozvoji medicíny a je přínosem nejen pro Českou republiku," zdůraznil ředitel svatoanenské nemocnice Martin Pavlík.

Kromě práce na látce, která má pomoci proti rakovině, se lékaři z centra aktuálně mimo jiné zabývají například technologií pro kvalitnější diagnostiku srdečních onemocnění.

Autor: Věra Sychrová, Dominika Vágnerová

15.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
Brněnská Zbrojovka ve 26. kole nejvyšší fotbalové ligy před domácími fanoušky porazila Příbram 2:0.

Z Norska se vrací nejlepší střelec. Útočník Škoda pomůže Zbrojovce

Lev Lolek je novou atrakcí brněnské zoo.

Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Císařský řez? Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě. Ženy se bojí porodu

Brno – Bojí se obtížného porodu a bolesti. Proto ženy upřednostňují porody císařským řezem před přirozenými. Počet rodiček, které volí chirurgickou metodu, se podle národního registru novorozenců od počátku tisíciletí více než zdvojnásobil. Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě.

AUTOMIX.CZ / AKTUALIZOVÁNO

10 dostupných aut, ve kterých budete vypadat bohatší, než ve skutečnosti jste

Ruku na srdce, každý z nás chce tu a tam vypadat před ostatními dobře – a dobře v tomto případě znamená „zámožně“. Samozřejmě jen málokterý movitý majetek poukazuje na stav konta tak, jako luxusní auto.

Rok registru: smlouvy pod drobnohledem, úřady jich odkryly tisíce

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Nejvíc peněz od kraje dostává charita, od Brna technické sítě. Registr smluv odkryl firmy, které získávají veřejné zakázky.

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Na D1 u Domašova hořelo auto. Dálnice byla ve směru na Prahu neprůjezdná

Domašov - Požár osobního auta zastavil ve čtvrtek před desátou dopoledne provoz na dálnici D1 na 169. kilometru ve směru na Prahu. K hořícímu autu u Domašova na Brněnsku vyrazily tři jednotky hasičů.