VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Páteř řidičů? Při nehodách ji ochrání ušák

Brno /SKÓRE/ – Prudké brždění, pak náraz. Řidič vyletí kupředu a stejně rychle nazpátek. Ale nikoliv stejnou cestou. Jeho krk a páteř se lehce zkroutí. Vzpomene si na to až pár dní po nehodě, když ho začne bolet za krkem. Lékaři podobná zranění dobře znají. V budoucnu má jejich vzniku podle zjištění Brněnského deníku Rovnost bránit vynález Centra dopravního výzkumu. Autoři mu říkají mu jednoduše. Ušák. Speciální opěrka hlavy má reagovat jako airbag.

11.4.2016 AKTUALIZOVÁNO 11.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Svačina

Vývoj patentovaného zařízení začal před dvěma roky a v současnosti ho čeká testování v počítačových simulacích. „Z navrhované opěrky hlavy se v okamžiku nárazu vysunou boční strany a zabrání pohybu hlavy do boku," popsal jeden z autorů myšlenky a zaměstnanec centra Jan Rücker. Za vysouvání ponese zodpovědnost podobná řídicí jednotka jako u airbagů.

Podle výzkumu centra se zranění krku týkala sedmatřiceti procent účastníků nehod, ke kterým jejich tým za roky výzkumů vyjížděl. „Podobná zranění často bolí, ale není tam žádná zlomenina," poznamenal ředitel brněnské fakultní nemocnice Roman Kraus.

Chytré opěrce zatím pracovně říkají ušák. „Chtěli jsme využít uši jako mají dětské autosedačky. Ale řidič musí mít rozhled. Tak vznikl nápad, že se uši budou pohybovat. V provozu tak opěrka posádku neomezuje ve výhledu," vysvětlil Rücker, který se věnuje hloubkové analýze dopravních nehod.

K nápadu tým Centra dopravního výzkumu přivedl výzkum v oblasti zranění krční páteře. „Člověk zůstane v mnoha případech prakticky nezraněný, ale bolí ho krk. Klidně ještě měsíc nebo dva po nehodě," uvedl Rücker. Rozsah poranění může přitom být ale velmi široký – od lehkých bolestí až po zlomeninu krčního obratle.

chytrá opěrka
V případě nárazu opěrka řízená podobným systémem jako airbagy vysune boční strany.
Zabrání tak pohybu hlavy do boků a zkroucení krku, které často vede ke zraněním.
V neaktivním stavu je to obyčejná opěrka.

Než se projekt chytré opěrky dostane do praxe, budou se na něm podle Rückerova odhadu podílet stovky lidí. „Potřebujeme testy. Jak bude opěrka spolupracovat s airbagy, v jakých úhlech funguje optimálně, jaké materiály použijeme a podobně," popsal výzkumník.

Dobu vývoje autoři opěrky odhadují na dalších deset let. Další roky může trvat, než ji využijí výrobci aut. „V obecné rovině trvá vývoj celého vozu kolem čtyř let," informoval David Haidinger ze společnosti Škoda.

Dlouhý čas zabere především testování nového vynálezu. „Takové ochranné prvky musí prověřit crash testy," podotkl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Zároveň zdůraznil, že i přes neustálý vývoj desítek bezpečnostních systémů do aut lidské tělo zůstává stejné a zranitelné. Podle něj je potřeba na prvním místě bránit vzniku nehod.

Výzkumníci z Centra dopravního výzkumu mají také další patenty. Jedním z nich je přístroj na měření koeficientu tření u různých povrchů. Běžně se totiž k určení rychlosti auta z délky brzdné dráhy na daném typu povrchu používají tabulky, ale do procesu měření vstupuje často lidský faktor. „Vyvíjíme přístroj, který stačí položít na silnici, zmáčknout tlačítko a zjistit číslo. Pomohl by třeba policii u nehod," vysvětlil Rücker. Další praktické výstupy výzkumů se věnují parkovacím senzorům nebo čistotě ovzduší.

Autor: Jan Žlebek

Měli byste zájem o opěrku hlavy fungující jako airbag?

ANO

78 %

NE

23 %

Hlasovalo: 40

Anketa byla ukončena

11.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1

Flotila parníků po zimě vyrazí na přehradu. V Brně otevřou čarodějnickou školu

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
2

Bezdomovci uctili památku mrtvého. V podchodu se pak zhádali s policisty

Tvrdost, důraz. Zbrojovka čelí záchranářskému střetu na hřišti poslední Jihlavy

Brno /INFOGRAFIKA/ – Už jde do tuhého. Nejvyšší domácí fotbalová soutěž má před sebou posledních pět kol a Zbrojovka stále není venku z ošemetných záchranářských starostí. Páteční utkání v Jihlavě může brněnský celek uklidnit, nebo jej dostat pod velký tlak.

Historický vlak Hurvínek se v pondělí vrátí zpátky na koleje

Jižní Morava – Na pravidelnou cestu z Břeclavi do Lednice na Břeclavsku a zpátky i letos vyjede historický motorový vůz Hurvínek z padesátých let minulého století. „Nostalgickým vlakem se mohou lidé svézt od svátečního 1. května až do 28. září vždycky o sobotách, nedělích a svátcích," upřesnila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Jižní Morava – Jihomoravané se ve čtvrtek dozvěděli, kdo z nich postavil nejlepší a nejužitečnější stavbu.

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies