VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Páteř řidičů? Při nehodách ji ochrání ušák

Brno /SKÓRE/ – Prudké brždění, pak náraz. Řidič vyletí kupředu a stejně rychle nazpátek. Ale nikoliv stejnou cestou. Jeho krk a páteř se lehce zkroutí. Vzpomene si na to až pár dní po nehodě, když ho začne bolet za krkem. Lékaři podobná zranění dobře znají. V budoucnu má jejich vzniku podle zjištění Brněnského deníku Rovnost bránit vynález Centra dopravního výzkumu. Autoři mu říkají mu jednoduše. Ušák. Speciální opěrka hlavy má reagovat jako airbag.

11.4.2016 AKTUALIZOVÁNO 11.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Svačina

Vývoj patentovaného zařízení začal před dvěma roky a v současnosti ho čeká testování v počítačových simulacích. „Z navrhované opěrky hlavy se v okamžiku nárazu vysunou boční strany a zabrání pohybu hlavy do boku," popsal jeden z autorů myšlenky a zaměstnanec centra Jan Rücker. Za vysouvání ponese zodpovědnost podobná řídicí jednotka jako u airbagů.

Podle výzkumu centra se zranění krku týkala sedmatřiceti procent účastníků nehod, ke kterým jejich tým za roky výzkumů vyjížděl. „Podobná zranění často bolí, ale není tam žádná zlomenina," poznamenal ředitel brněnské fakultní nemocnice Roman Kraus.

Chytré opěrce zatím pracovně říkají ušák. „Chtěli jsme využít uši jako mají dětské autosedačky. Ale řidič musí mít rozhled. Tak vznikl nápad, že se uši budou pohybovat. V provozu tak opěrka posádku neomezuje ve výhledu," vysvětlil Rücker, který se věnuje hloubkové analýze dopravních nehod.

K nápadu tým Centra dopravního výzkumu přivedl výzkum v oblasti zranění krční páteře. „Člověk zůstane v mnoha případech prakticky nezraněný, ale bolí ho krk. Klidně ještě měsíc nebo dva po nehodě," uvedl Rücker. Rozsah poranění může přitom být ale velmi široký – od lehkých bolestí až po zlomeninu krčního obratle.

chytrá opěrka
V případě nárazu opěrka řízená podobným systémem jako airbagy vysune boční strany.
Zabrání tak pohybu hlavy do boků a zkroucení krku, které často vede ke zraněním.
V neaktivním stavu je to obyčejná opěrka.

Než se projekt chytré opěrky dostane do praxe, budou se na něm podle Rückerova odhadu podílet stovky lidí. „Potřebujeme testy. Jak bude opěrka spolupracovat s airbagy, v jakých úhlech funguje optimálně, jaké materiály použijeme a podobně," popsal výzkumník.

Dobu vývoje autoři opěrky odhadují na dalších deset let. Další roky může trvat, než ji využijí výrobci aut. „V obecné rovině trvá vývoj celého vozu kolem čtyř let," informoval David Haidinger ze společnosti Škoda.

Dlouhý čas zabere především testování nového vynálezu. „Takové ochranné prvky musí prověřit crash testy," podotkl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Zároveň zdůraznil, že i přes neustálý vývoj desítek bezpečnostních systémů do aut lidské tělo zůstává stejné a zranitelné. Podle něj je potřeba na prvním místě bránit vzniku nehod.

Výzkumníci z Centra dopravního výzkumu mají také další patenty. Jedním z nich je přístroj na měření koeficientu tření u různých povrchů. Běžně se totiž k určení rychlosti auta z délky brzdné dráhy na daném typu povrchu používají tabulky, ale do procesu měření vstupuje často lidský faktor. „Vyvíjíme přístroj, který stačí položít na silnici, zmáčknout tlačítko a zjistit číslo. Pomohl by třeba policii u nehod," vysvětlil Rücker. Další praktické výstupy výzkumů se věnují parkovacím senzorům nebo čistotě ovzduší.

Autor: Jan Žlebek

Měli byste zájem o opěrku hlavy fungující jako airbag?

ANO

78 %

NE

23 %

Hlasovalo: 40

Anketa byla ukončena

11.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Trenér Miloslav Machálek.

Záchranář nebo třeba malíř? Fanoušci spekulují nad novým trenérem Zbrojovky

Vysněné dětské postele

Nejstarší strom v Lužánkách je stabilní. 230 let starý dub vydrží ještě roky

Brno – Jeden z nejstarších stromů v Lužánkách, dub uherský, je v pořádku a vyvrácení mu nehrozí. Vyplývá to z výsledků úterního testování, které měli za úkol zaměstnanci Veřejné zeleně města Brna.

Otevření kina Art se zpozdí kvůli azbestu. Odstranění vyjde na dva a půl milionu

Brno – První diváci se do zrekonstruovaného kina Art podívají o něco později. Za prodloužení stavebních prací může azbestový nátěr, který stavbaři našli na stěnách.

V Králově Poli přibudou nové moderní byty. I s parkem a vnitrobloky

Brno - Tisíce metrů čtverečních v bývalém průmyslovém areálu mezi královopolskou Reissigovou a Sportovní ulicí měly ještě podle šest let starých plánů zaplnit nákupní galerie i obří multikino. Do budoucna se ale mohou po této lokalitě poohlížet spíše lidé, kteří hledají nové a moderní bydlení blízko brněnského centra. Až pro dvanáct set nových obyvatel tam totiž developerská firma postaví nové byty.

Kometa nebo NHL? Rozhodne se až na kempu, je to padesát na padesát, tvrdí Nečas

Brno – Stále nemá jasno, kde bude příští sezonu hrát. Hokejový útočník Martin Nečas doposud trénoval s brněnskou Kometou, na přelomu srpna a září jej pak čeká přípravný kemp v týmu Carolina Hurricanes, který jej v prvním kole draftoval jako dvanáctého v pořadí. „Na led jsem chodil s druhou skupinou, kde je i Michal Kempný a hráči, kteří byli zranění,“ povídá osmnáctiletý forvard.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení