VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Páteř řidičů? Při nehodách ji ochrání ušák

Brno /SKÓRE/ – Prudké brždění, pak náraz. Řidič vyletí kupředu a stejně rychle nazpátek. Ale nikoliv stejnou cestou. Jeho krk a páteř se lehce zkroutí. Vzpomene si na to až pár dní po nehodě, když ho začne bolet za krkem. Lékaři podobná zranění dobře znají. V budoucnu má jejich vzniku podle zjištění Brněnského deníku Rovnost bránit vynález Centra dopravního výzkumu. Autoři mu říkají mu jednoduše. Ušák. Speciální opěrka hlavy má reagovat jako airbag.

11.4.2016 AKTUALIZOVÁNO 11.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Svačina

Vývoj patentovaného zařízení začal před dvěma roky a v současnosti ho čeká testování v počítačových simulacích. „Z navrhované opěrky hlavy se v okamžiku nárazu vysunou boční strany a zabrání pohybu hlavy do boku," popsal jeden z autorů myšlenky a zaměstnanec centra Jan Rücker. Za vysouvání ponese zodpovědnost podobná řídicí jednotka jako u airbagů.

Podle výzkumu centra se zranění krku týkala sedmatřiceti procent účastníků nehod, ke kterým jejich tým za roky výzkumů vyjížděl. „Podobná zranění často bolí, ale není tam žádná zlomenina," poznamenal ředitel brněnské fakultní nemocnice Roman Kraus.

Chytré opěrce zatím pracovně říkají ušák. „Chtěli jsme využít uši jako mají dětské autosedačky. Ale řidič musí mít rozhled. Tak vznikl nápad, že se uši budou pohybovat. V provozu tak opěrka posádku neomezuje ve výhledu," vysvětlil Rücker, který se věnuje hloubkové analýze dopravních nehod.

K nápadu tým Centra dopravního výzkumu přivedl výzkum v oblasti zranění krční páteře. „Člověk zůstane v mnoha případech prakticky nezraněný, ale bolí ho krk. Klidně ještě měsíc nebo dva po nehodě," uvedl Rücker. Rozsah poranění může přitom být ale velmi široký – od lehkých bolestí až po zlomeninu krčního obratle.

chytrá opěrka
V případě nárazu opěrka řízená podobným systémem jako airbagy vysune boční strany.
Zabrání tak pohybu hlavy do boků a zkroucení krku, které často vede ke zraněním.
V neaktivním stavu je to obyčejná opěrka.

Než se projekt chytré opěrky dostane do praxe, budou se na něm podle Rückerova odhadu podílet stovky lidí. „Potřebujeme testy. Jak bude opěrka spolupracovat s airbagy, v jakých úhlech funguje optimálně, jaké materiály použijeme a podobně," popsal výzkumník.

Dobu vývoje autoři opěrky odhadují na dalších deset let. Další roky může trvat, než ji využijí výrobci aut. „V obecné rovině trvá vývoj celého vozu kolem čtyř let," informoval David Haidinger ze společnosti Škoda.

Dlouhý čas zabere především testování nového vynálezu. „Takové ochranné prvky musí prověřit crash testy," podotkl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Zároveň zdůraznil, že i přes neustálý vývoj desítek bezpečnostních systémů do aut lidské tělo zůstává stejné a zranitelné. Podle něj je potřeba na prvním místě bránit vzniku nehod.

Výzkumníci z Centra dopravního výzkumu mají také další patenty. Jedním z nich je přístroj na měření koeficientu tření u různých povrchů. Běžně se totiž k určení rychlosti auta z délky brzdné dráhy na daném typu povrchu používají tabulky, ale do procesu měření vstupuje často lidský faktor. „Vyvíjíme přístroj, který stačí položít na silnici, zmáčknout tlačítko a zjistit číslo. Pomohl by třeba policii u nehod," vysvětlil Rücker. Další praktické výstupy výzkumů se věnují parkovacím senzorům nebo čistotě ovzduší.

Autor: Jan Žlebek

Měli byste zájem o opěrku hlavy fungující jako airbag?

ANO

78 %

NE

23 %

Hlasovalo: 40

Anketa byla ukončena

11.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Vypnuli řečkovickou kašnu. Závadu se pokusí rozluštit technici

Domácí celek do sezony vstoupí v nových dresech, které mění po dvou letech. Zdobí je výrazné bílé pruhy na ramenou a kolem krku. Na hrudi se pak hráčům skví název nového titulárního partnera, společnosti Synerga.

Jen výhra, žádná omluvenka, burcuje kouč Habanec před Baníkem

AKTUALIZOVÁNO

Za brutální vraždu matky a bratra dostal houslista dvacet let

Brno, Jihlava – Za vraždu matky a bratra dostal šestadvacetiletý nadějný hudebník Marek Č. z Jihlavy dvacet let vězení. Ve čtvrtek o tom rozhodl Krajský soud v Brně. Marek Č. by si měl trest odpykat v nejpřísnějším vězení se zvýšenou ostrahou. Rozsudek zatím není pravomocný. Obžalovaný i státní zástupce si ponechali lhůtu na případné odvolání. Kauzou by se tak mohl zabývat ještě Vrchní soud v Olomouci.

Přes Česko se ode dneška vracejí ze cvičení konvoje americké armády

Českem ode dneška do pondělka projede šest konvojů s maximálně 300 americkými vojáky, kteří se vracejí ze cvičení Saber Guardian 2017 v Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. Hranice překročí u Břeclavi a po dálnicích kolem Brna, Prahy a Plzně přejedou u Rozvadova do Německa. První konvoj by měl na české území vjet ve čtvrtek kolem 17.00. Ve čtvrtek to sdělil generální štáb české armády.

OBRAZEM: Mávali třásněmi a vytvořili rekord. Ve vlajce bylo 272 lidí

Brno – Žluté a modré třásně, kterými členové Evropského parlamentu mládeže mávají nad hlavami, a k tomu sílicí pokřik. Přes dvě stě padesát lidí ze čtyřiceti států Evropy ve čtvrtek v brněnských Lužánkách tvoří rekordní živou vlajku Evropské unie. Setkání členů parlamentu mládeže se díky tomu zapisuje do České knihy rekordů. 

Pavlík chce být slušný kapitán. Nejsme zvěř, říká

Brno – Stačilo mu půl roku, aby se posunul do ústřední role ve fotbalové Zbrojovce. Obránce Petr Pavlík v létě převzal kapitánskou pásku od dlouholetého brněnského lídra Pavla Zavadila, který odešel do Opavy. „Jsem rád, že jsem měl čest ho půl roku zažít. Dobré vlastnosti jsem se snažil odkoukat,“ usmívá se třicetiletý stoper.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení